AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Jeg har tenkt mye på å flytte til en annen by da jeg ikke har noen her, og miljøet her gjør meg sykere (toxic familie etc), og kanskje være der i 1 år og se hvordan jeg liker det. Har et par venner som jeg kanskje kunne ha tatt kontakten opp med. Jeg er redd om jeg flytter dit, og bestemmer meg for å flytte tilbake at det blir mye problemer? Jeg har ca 5 mnd igjen av sykemeldingen. Jeg er svært deprimert og kommer ikke til å komme meg ut i jobb med det første akkurat nå. Hva tenker dere? Anonymkode: 70e22...630
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Er du sykmeldt fra en jobb eller uten jobb? Sistnevnte har jeg selv gjort og det gikk veldig greit. Om du har jobb er det nok vanskeligere. Anonymkode: 6e85f...b52
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du sykmeldt fra en jobb eller uten jobb? Sistnevnte har jeg selv gjort og det gikk veldig greit. Om du har jobb er det nok vanskeligere. Anonymkode: 6e85f...b52 Har jobb. Men både lege og psykolog sier jeg ikke skal dra tilbake, og jeg har ikke tenkt det heller. Jeg sier ikke opp enda for da mister jeg mange muligheter. Jeg trenger ordentlig hjelp og oppfølgning, og det får man dersom man er sykemeldt Anonymkode: 70e22...630
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har jobb. Men både lege og psykolog sier jeg ikke skal dra tilbake, og jeg har ikke tenkt det heller. Jeg sier ikke opp enda for da mister jeg mange muligheter. Jeg trenger ordentlig hjelp og oppfølgning, og det får man dersom man er sykemeldt Anonymkode: 70e22...630 Ville ikke flyttet før jobben er sagt opp. Oppfølging følger deg jo når du bytter kommune, du overføres bare, men du må jo forklare masse på nytt og evt stå på venteliste om du går til psykolog. Anonymkode: 6e85f...b52
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ikke flyttet før jobben er sagt opp. Oppfølging følger deg jo når du bytter kommune, du overføres bare, men du må jo forklare masse på nytt og evt stå på venteliste om du går til psykolog. Anonymkode: 6e85f...b52 Jeg skjønner. Men jeg klarer ikke mer av miljøet her. Om jeg ikke kommer meg langt unna kommer det fortsatt til å være samme følelsene, samme problemene. Jeg orker det ikke. Det har ikke så mye for meg å si om jeg må forklare meg igjen. Alt annet enn det jeg har nå er bedre. Anonymkode: 70e22...630
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville ikke flyttet før jobben er sagt opp. Oppfølging følger deg jo når du bytter kommune, du overføres bare, men du må jo forklare masse på nytt og evt stå på venteliste om du går til psykolog. Anonymkode: 6e85f...b52 En kan velge å beholde både fastlege og psykolog i en annen kommune. Fritt behandlervalg i Norge. Eneste forskjellen er at en ikke vil få dekket taxi/transport lengre enn til kommunegrensa, om det skulle være et behov for det. Anonymkode: 1e95f...624 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En kan velge å beholde både fastlege og psykolog i en annen kommune. Fritt behandlervalg i Norge. Eneste forskjellen er at en ikke vil få dekket taxi/transport lengre enn til kommunegrensa, om det skulle være et behov for det. Anonymkode: 1e95f...624 Der jeg flytter kreves det å ta fly... så blir umulig for meg å beholde begge? Eller kan jeg beholde fastlege, og ha kontakt 1 gang i mnd over tlf? Er svært fornøyd med fastlege. Men psykolog skjønner jeg at jeg må bytte. Anonymkode: 70e22...630
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Lege kan vel ikke sykemelde for mange måneder om gangen? Det blir også veldig tydelig for NAV og arbeidsgiver at du ikke har som hensikt å komme tilbake i jobb i løpet av sykemeldingsperioden hvis du flytter, og at du heller ikke er interessert i gradert sykemelding. Anonymkode: 2f9db...45d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lege kan vel ikke sykemelde for mange måneder om gangen? Det blir også veldig tydelig for NAV og arbeidsgiver at du ikke har som hensikt å komme tilbake i jobb i løpet av sykemeldingsperioden hvis du flytter, og at du heller ikke er interessert i gradert sykemelding. Anonymkode: 2f9db...45d KAn ikke dra til en arbeiesplass hvor mobbing er normalt. De kommer til å synes det er greit mtp min situasjon. Og legen min mente at jeg mest sannsynlig kommer til å gå over til AAP Anonymkode: 70e22...630 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): KAn ikke dra til en arbeiesplass hvor mobbing er normalt. De kommer til å synes det er greit mtp min situasjon. Og legen min mente at jeg mest sannsynlig kommer til å gå over til AAP Anonymkode: 70e22...630 Går du over til AAP så blir du bare overført til nav i din nye kommune, og har du psykolog hos dps overfører de deg der også. Du kan risikere en god ventetid utifra hvor stor kapasiteten er i den nye kommunen da. Lege er enkelt å bytte. Men, du kan ikke flytte langt unna uten å si opp jobben for det blir mye styr så vent til du har sagt opp. Hvis du flytter bør du også belage deg på å være en stund, ikke flytt i en sånn tid hvis du bare skal være borte 6-12 måneder. Anonymkode: 6e85f...b52
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #11 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Går du over til AAP så blir du bare overført til nav i din nye kommune, og har du psykolog hos dps overfører de deg der også. Du kan risikere en god ventetid utifra hvor stor kapasiteten er i den nye kommunen da. Lege er enkelt å bytte. Men, du kan ikke flytte langt unna uten å si opp jobben for det blir mye styr så vent til du har sagt opp. Hvis du flytter bør du også belage deg på å være en stund, ikke flytt i en sånn tid hvis du bare skal være borte 6-12 måneder. Anonymkode: 6e85f...b52 Hvorfor blir det mye styr? Både nav, sjef, psykolog og lege vet jeg ikke kommer tilbake. Jeg har den sykemeldingen så lenge jeg kan for å få tilstrekkelig med hjelp. Og slik det er nå, blir jeg ikke bedre av å bo her. Anonymkode: 70e22...630
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor blir det mye styr? Både nav, sjef, psykolog og lege vet jeg ikke kommer tilbake. Jeg har den sykemeldingen så lenge jeg kan for å få tilstrekkelig med hjelp. Og slik det er nå, blir jeg ikke bedre av å bo her. Anonymkode: 70e22...630 For når du er sykmeldt fra en arbeidsplass så har bedriften krav om å kalle inn til møter osv. Det blir jo håpløst å kommunisere med bedriften hvis du bor så langt unna. Skjønner ikke hvorfor du ikke kan si opp jobben hvis du ikke skal tilbake uansett. Anonymkode: 6e85f...b52 1
PM75 Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Avtal et møte på NAV med fastlege , psykologen og saksbehandler. Bli enige om at du ikke skal tilbake til jobben og så sier du opp den. Du får videre oppfølging som sykmeldt uavhengig av om du står som ansatt eller ikke, så lenge dette blir en enighet. Men - du kan ikke regne med hverken full sykmelding eller aap, dette vurderes fortløpende. Det forventes at du gjør alt du kan for å komme i jobb, men i ditt tilfelle er det aktuelt å komme i ny jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): En kan velge å beholde både fastlege og psykolog i en annen kommune. Fritt behandlervalg i Norge. Eneste forskjellen er at en ikke vil få dekket taxi/transport lengre enn til kommunegrensa, om det skulle være et behov for det. Anonymkode: 1e95f...624 Du får ikke dekket taxi eller transport i det hele tatt, det er ikke sånn at de kjører deg til kommunegrensa. Anonymkode: 4e86b...cfb
Katretty Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Kjenner meg igjen i din situasjon, TS. Du vil få det bedre ved å flytte. Det fikk jeg og har ikke sett meg tilbake. Kommer aldri til å reise tilbake til hjemmekommunen for annet enn besøk. Flytte tilbake dit er helt uaktuelt! Angåande jobben så synes jeg du har fått mange gode råd her. Nå har ikke jeg erfaring med å si opp under sykmelding, men vil tro du ikke bare blir droppet og står igjen på bar bakke når det ligger psykiske problemer til grunn. Dette går nok helt fint, så lenge du er åpen og ærlig med arbeidsgiver, NAV og lege.
_popcorn_ Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Ryddet for brukerangrep og brukerdebatt, og svar til det. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå