Gå til innhold

Litteraturliste, når boka er skrevet i 1950 men min versjon er fra 1990, hvilken versjon skal jeg referere til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja spørsmålet kommer fram i overskrifta :P

Anonymkode: 0a3c7...1a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en roman, har funnet den på internett (NB.no)

Skrevet

Da refererer du til den du bruker. Forskjellen kan jo være akkurat det du refererer. Og om det ikke er noen forskjell, så er det stadig den du bruker du refererer til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Skrevet

Du kan også skrive "1950[1990]".

AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (5 minutter siden):

Takk. Jeg bruker apa 7TH med fotnoter men synes ikke det framkommer helt klart annet enn at utgave skal være med i litteraturlista APA 7th tilpasset fotnoter - Kildekompasset

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gramma said:

Med hvilken referansestil kan man bruke det slik?

Det skal uansett refereres til utgivelsesår for den du har, så 1990. Hvis du vet hvilken utgave det er, kan du også føye på det.

Eksempel under tatt fra kildekompasset:

https://kildekompasset.no/referansestiler/apa-7th/

Henvisning i teksten

Format: (Forfatters etternavn, årstall, s. sidetall)

Eks.:  (Repstad, 2014, s. 53)

I litteraturlista

Format:  Forfatter. (år). Tittel: Undertittel (utg.). Forlag.

Eks.:  Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Universitetsforlaget

Anonymkode: 4fea0...03e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med hvilken referansestil kan man bruke det slik?

Det skal uansett refereres til utgivelsesår for den du har, så 1990. Hvis du vet hvilken utgave det er, kan du også føye på det.

Eksempel under tatt fra kildekompasset:

https://kildekompasset.no/referansestiler/apa-7th/

Henvisning i teksten

Format: (Forfatters etternavn, årstall, s. sidetall)

Eks.:  (Repstad, 2014, s. 53)

I litteraturlista

Format:  Forfatter. (år). Tittel: Undertittel (utg.). Forlag.

Eks.:  Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Universitetsforlaget

Anonymkode: 4fea0...03e

Jeg tenkte feil, utgaven man benytter står selvsagt først. Her setter du feks inn: "(Repstad, 2018 [2014], s. 53)", og i litt.lista "Repstad, P. (2018[2014]). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Universitetsforlaget".

Jeg gjorde det slik med hovedteoretikeren jeg refererte til i min masteroppgave med Apa 6th. Da er det ingen tvil om at det er en bok som er utgitt opprinnelig i f.eks. 1950, men har kommet i ny utgave i 1990. Fikk A, men det er jo ikke slett ikke sikkert ts trenger å være så nøye.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Jeg bruker apa 7TH med fotnoter men synes ikke det framkommer helt klart annet enn at utgave skal være med i litteraturlista APA 7th tilpasset fotnoter - Kildekompasset

Fikk ikke til å sitere deg i svaret mitt under, men der finner du et forslag. Det kan dog hende at det er tilstrekkelig å bare referere til din utgave og at du ikke trenger å være så nøye. 

AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (20 minutter siden):

Fikk ikke til å sitere deg i svaret mitt under, men der finner du et forslag. Det kan dog hende at det er tilstrekkelig å bare referere til din utgave og at du ikke trenger å være så nøye. 

Flott, takk for svar. Synes din versjon høres bra ut - det er ikke masteroppgave heller bare en hjemmeeksamen. Men tar heller med mer referanse enn mindre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Flott, takk for svar. Synes din versjon høres bra ut - det er ikke masteroppgave heller bare en hjemmeeksamen. Men tar heller med mer referanse enn mindre.

Ofte lurt, det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...