Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som vet hva karakter hun får i et fag på vgs. Da jeg tok faget fikk jeg karakteren når jeg fikk karakteren mine. Må lærer ta ut alle elever å gi beskjed om standpunkt? 

Anonymkode: 19491...877

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.  Man må ikke gi dem ut før. 

Men det er vanlig på mange skoler at man gir elevene informasjon på forhånd. Slik at man kan snakke med elevene som ikke forstår karakteren, istedet for å få masse formelle klager i ettertid. 

Å få klager på standpunkt er et styr for skolen, og man må dokumentere masse. Dette må man gjøre i sin egen avspaseringstid. Noe som er svært lite kjekk bruk tid av avspaseringstiden sin!

De færreste klager får medhold  så da er det lettere å snakke med eleven på forhånd slik at eleven forstår hvorfor det ble 2 i norsk og ikke 6..

På vår skole er det ønskelig fra ledelsens side at elevene er kjent med karakterene før de får dem. Og jeg synes det er veldig grei praksis. 

Anonymkode: 9091c...43d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har gått på 2 videregående skoler og da har det alltid vært løpende samtaler gjennom hele året om karakterer. I starten feks. så er det samtale om hvilken karakter man ser for seg som standpunkt også er samtaler igjen ved jul, påske, før sommer etc. Det vil si at jeg har alltid vist hvilken karakter jeg får i standpunkt, oftest etter siste vurdering har jeg klart å skjønne hvilken jeg får.

Anonymkode: 6ba22...a8c

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei.  Man må ikke gi dem ut før. 

Men det er vanlig på mange skoler at man gir elevene informasjon på forhånd. Slik at man kan snakke med elevene som ikke forstår karakteren, istedet for å få masse formelle klager i ettertid. 

Å få klager på standpunkt er et styr for skolen, og man må dokumentere masse. Dette må man gjøre i sin egen avspaseringstid. Noe som er svært lite kjekk bruk tid av avspaseringstiden sin!

De færreste klager får medhold  så da er det lettere å snakke med eleven på forhånd slik at eleven forstår hvorfor det ble 2 i norsk og ikke 6.. 

Anonymkode: 9091c...43d

Ønsker bare å legge til at de som er klageinstans for standpunktklager, ikke kan sette ny karakter. De stadfester dersom alt ser bra ut, om det ikke gjør det så opphever de. Men hva som skjer med karakteren... det er opp til skolen.

Veldig spesielt system. 

Anonymkode: bbcdd...2b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en venninne som vet hva karakter hun får i et fag på vgs. Da jeg tok faget fikk jeg karakteren når jeg fikk karakteren mine. Må lærer ta ut alle elever å gi beskjed om standpunkt? 

Anonymkode: 19491...877

Det er vanlig at faglærer informerer om hvordan elevene ligger an i faget. Fagsamtale eller lignende. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ønsker bare å legge til at de som er klageinstans for standpunktklager, ikke kan sette ny karakter. De stadfester dersom alt ser bra ut, om det ikke gjør det så opphever de. Men hva som skjer med karakteren... det er opp til skolen.

Veldig spesielt system. 

Anonymkode: bbcdd...2b3

De skal vurdere om karakteren er satt rett i følge forskriften og loven. Selv om karakteren ikke er satt på rett måte, kan den likevel være rett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...