Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei , jeg er en jente som egentlig alltid har vært veldig positiv. Jeg har alltid tenkt at «alt ordner seg» tilslutt.. har opplevd en del vanskelige ting i tenårene, nå er jeg 26. Jeg er ekstremt høye forventninger til meg selv og når jeg ikke klarer å innfri disse forventningene er det akkurat som om en mørk sky legger seg over meg. Jeg klarer ikke å nyte det jeg får til eller å feire de små gledene lenger. Dette er noe som har pågått de siste ukene. Jeg føler meg mest glad når jeg oppnår forventningene, akkurat som min livsglede er basert på «suksess» noe som er veldig slitsomt. 

Jeg har vært hos psykolog noen år siden og trodde at jeg hadde ryddet opp i alt. Men det virker ikke slik når jeg legger merke til alle de negative tankene jeg har. Tenker katastrofe tanker, men ingen kan se det, bortsett fra kjæresten min som er som regel positiv og blid, heldigvis. Men legger ikke disse tankene for mye på han. Når disse periodene kommer blir jeg umotivert, mister piffen og føler at alt dårlig som kan skje, kommer til å skje. Det er utrolig slitsomt.. Jeg blir helt paralysert av tankene. 

Jeg har verken tid eller mulighet til å dra tid psykolog nå de neste ukene og jeg lurer på om noen her har noen tips?Hvordan kan jeg komme ut av disse hullene? 

Anonymkode: 26535...a04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det med appen Woebot.

Anonymkode: 861f6...40d

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes meget kjent ut! Har slike tanker selv og de kommer gjerne når jeg er alene og/eller når jeg skal sove. Jeg har også enormt store krav til meg selv. Hvis jeg består med glans så klarer jeg uansett å finne noe jeg kunne gjort bedre. Aldri fornøyd.. slitsomt!

Mine tips til deg:

Er det på dagtid så gå deg en tur. Ut å svett. Få tankene på noe annet. Gjør noe som gir DEG glede.

Er det når du skal legge deg så må du finne ut om dette er noe du vil bruke tid på akkurat nå. Hvis du føler at det opptar hele tankeregisteret ditt så skriv det ned eller lukk øynene å se for deg en lang gang med låsbare skuffer. Du går til den siste, står utenfor boksen og sier de tankene som bekymrer deg, legg de oppi, lås og gå ut igjen. 

Håper det hjelper deg like mye som det hjelper meg. 

Anonymkode: 9d0d2...293

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp selvhjelp. Det finnes endel gratis norsk på nett, samt mange engelske podcaster feks.

Anonymkode: db180...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hørtes meget kjent ut! Har slike tanker selv og de kommer gjerne når jeg er alene og/eller når jeg skal sove. Jeg har også enormt store krav til meg selv. Hvis jeg består med glans så klarer jeg uansett å finne noe jeg kunne gjort bedre. Aldri fornøyd.. slitsomt!

Mine tips til deg:

Er det på dagtid så gå deg en tur. Ut å svett. Få tankene på noe annet. Gjør noe som gir DEG glede.

Er det når du skal legge deg så må du finne ut om dette er noe du vil bruke tid på akkurat nå. Hvis du føler at det opptar hele tankeregisteret ditt så skriv det ned eller lukk øynene å se for deg en lang gang med låsbare skuffer. Du går til den siste, står utenfor boksen og sier de tankene som bekymrer deg, legg de oppi, lås og gå ut igjen. 

Håper det hjelper deg like mye som det hjelper meg. 

Anonymkode: 9d0d2...293

Syns dette var veldig gode råd! Skal prøve det selv. Det er noe med det å ikke gå så mye inn i disse tankene, og prøve å forstå at de er støy, at de bare har negativ verdi, de er fullstendige energityver, så velg heller å gjøre noe annet. Komme seg ut på tur/trening/les en bok/snakk med kjæresten eller en venn. 

Anonymkode: 8998b...70b

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei , jeg er en jente som egentlig alltid har vært veldig positiv. Jeg har alltid tenkt at «alt ordner seg» tilslutt.. har opplevd en del vanskelige ting i tenårene, nå er jeg 26. Jeg er ekstremt høye forventninger til meg selv og når jeg ikke klarer å innfri disse forventningene er det akkurat som om en mørk sky legger seg over meg. Jeg klarer ikke å nyte det jeg får til eller å feire de små gledene lenger. Dette er noe som har pågått de siste ukene. Jeg føler meg mest glad når jeg oppnår forventningene, akkurat som min livsglede er basert på «suksess» noe som er veldig slitsomt. 

Jeg har vært hos psykolog noen år siden og trodde at jeg hadde ryddet opp i alt. Men det virker ikke slik når jeg legger merke til alle de negative tankene jeg har. Tenker katastrofe tanker, men ingen kan se det, bortsett fra kjæresten min som er som regel positiv og blid, heldigvis. Men legger ikke disse tankene for mye på han. Når disse periodene kommer blir jeg umotivert, mister piffen og føler at alt dårlig som kan skje, kommer til å skje. Det er utrolig slitsomt.. Jeg blir helt paralysert av tankene. 

Jeg har verken tid eller mulighet til å dra tid psykolog nå de neste ukene og jeg lurer på om noen her har noen tips?Hvordan kan jeg komme ut av disse hullene? 

Anonymkode: 26535...a04

Se for deg at dine worst case scenarios går bra. Lag bilder for ditt indre av deg selv i situasjonene og at de går bra. Gjør det flere ganger om dagen. 

Det høres banalt ut, men jeg leste det i psychology today, og tror faktisk det har noe for seg. Vi mennesker er egentlig lette å manipulere på godt og vondt. 

Deretter; gjør ting som gjør deg rolig/som du slapper av mentalt med. Noen slapper av mentalt med trening, andre med en bok. Og kutt stress. Kanskje er dette kroppen din som forteller deg at du har for mye å tenke på. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet

For meg har kognitiv terapi hjulpet masse i forhold til de destruktive tankemønstrene mine. Du kan lese masse om det gratis på nettet. Det kan være veldig godt å sette tankene ned på papir og så finne en logisk løsning for problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (7 minutter siden):

Se for deg at dine worst case scenarios går bra. Lag bilder for ditt indre av deg selv i situasjonene og at de går bra. Gjør det flere ganger om dagen. 

Det høres banalt ut, men jeg leste det i psychology today, og tror faktisk det har noe for seg. Vi mennesker er egentlig lette å manipulere på godt og vondt. 

Deretter; gjør ting som gjør deg rolig/som du slapper av mentalt med. Noen slapper av mentalt med trening, andre med en bok. Og kutt stress. Kanskje er dette kroppen din som forteller deg at du har for mye å tenke på. 

Worst case går bra? 🧐 

Anonymkode: 17dba...be6

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Worst case går bra? 🧐 

Anonymkode: 17dba...be6

Worst case scenarier. Katastrofetanker.  Ting som ikke har skjedd men som man føler og tenker at vil gå galt. Ting som ikke har skjedd ennå kan endres. Ting som har gått galt, kan også med optimisme gå bra neste gang. 

Lite eksempel;  så har jeg en diger elektrisk sag. Liker å være rask og et par ganger når jeg har kuttet tykke impregnerte stendere så har sagen "slått" tilbake. Det er veldig brått og man skvetter. Neste gang ser jeg jo for meg dette skje igjen, men  sager i vei likevel. Men resultatet er at jeg i mine handlinger holder stokken løsere, og dermed legger tilrette for at det skal skje igjen. Noe det gjør. Så får jeg rett i mine worst case scenarioer og mister lysten til å bruke sagen. Etter å ha sett for meg at det går bra et par ganger, har jeg sikrere bevegelser, og gjør ting riktig. Så får jeg rett i at det kan gå bra om jeg ser for meg at det går bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...