Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1,5 mill i egenkapital, 5,1 mill i samlet inntekt, 1 mill i samlet gjeld og i tillegg har vi en ubeheftet tomt med verdi på 4 millioner.

Har skjønt at med maks lån, kan vi få 4,1 mill, men er det muligheter for mer om man tar pant i tomten?

Vi er i samtaler med banken, men de vil at vi skal ha tegningene og avtalene på plass før de kommer med et estimat og tilbud. 

Anonymkode: a7e6a...c1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med 5,1 mill i samlet inntekt så kan dere vel regne med å få mye mer enn 4.1 mill i lån? 

Anonymkode: 6860a...951

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Byggelån er enda strengere enn huslån, så jeg kan nesten garantert si at nei, du kan ikke få høyere lån enn 5x inntekt. Vi var akkurat igjennom samme prosess, hadde på søketidspunktet 1,350 mill i årlig inntekt så fikk maks 6,750 mill i lån. Dessverre så tar de enorme sikkerhetsmarginer, de regner med at alt blir x antall tusen dyrere og det skal inn i budsjettet, at nåværende bolig går for minst 15% mindre og selve byggelånet i seg selv koster rundt 200 000 kr. Alt dette må passe innenfor 5x inntekt. 

Med inntekt på 1,350 mill, egenkapital på 1,2 mill etter takst på bolig og sikkerhet i tomta satt vi igjen med et regnestykke som ikke gjorde det verdt det å bygge. Vi kunne rett og slett ikke bygge det vi ønsket oss, det ble for dyrt. Nå gikk prisene på trevare opp 40% og vinduer opp 25% også, så kan aldri se for meg at dere klarer å få noe særlig ut av det dessverre. Vi trakk søknadene til kommunen og solgte tomta. 

Anonymkode: 241c4...612

AnonymBruker
Skrevet

Nå tok jeg altså utgangspunkt i at dere tjener 1 mill i samlet inntekt og at det var en skrivefeil det du skrev. Og at dere har visse krav til boligen. Hvis dere ikke er så opptatt av hvordan den skal se ut og ikke har høy standard så får dere det sikkert til. Vi var ganske opptatt av å få det slik vi ønsket hvis vi likevel skulle bruke så mye penger på det, og kataloghus var ikke aktuelt.

Anonymkode: 241c4...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...