Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt kjæreste i snart 2 år, og begynner å innse at det jeg trodde var ungdommelig overmot kanskje er mer et personlighetstrekk. Når vi er alene ser jeg mindre til dette, og han er egentlig ganske sensitiv og følsom. Dette viser han aldri utad. Det jeg ser er at han uttrykker seg veldig bombastisk og bedrevitende om de fleste temaer, og dette spesielt sammen med andre. Jeg blir så flau, og tar meg selv i å prøve å nøytralisere det han sier blant andre (typ, "det x mener er kanskje.." ), og noen ganger klarer jeg ikke å holde meg fra å si ifra ("er du ikke litt vel hard nå?"), som sikkert virker som at jeg er en kritisk kjæreste som heller ikke ser bra ut. Eksempler på hva han kan si er: "folk som stemmer på xxx partier er psykopater/idioter". "jeg lærte ingenting på studiet, kunne alt fra før". "Folk flest er idioter som tror på ditt og datt", "dette har jeg svært god peiling på" (gjelder de fleste temaer). Det er så utrolig cocky og jeg gremmes. Har snakket om dette mange ganger, og det virker nesten som han nå overdriver det for å være morsom ovenfor meg (synes ikke det er gøy i det hele tatt). Spm er om dette er liv laga eller ei. Er det noe jeg kan si til han for å få han til å forstå hvordan han fremstår ovenfor andre mennesker? Eller er det lost cause? Vi er 24 og 27 år. Han er eldst. 

Anonymkode: e2cee...ee5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er et personlighetstrekk, og de er ikke så lett å forandre på. Du er fortsatt ung, og trenger ikke å vente på at han kanskje forandrer seg.

Anonymkode: 1310c...260

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med kompisene. Er det en mulighet? Om de også opplever ham slik , kanskje de kan snakke med ham? 

Vi har ei sånn på jobb. Hun er ekspert på alt fra marsvin til Sibir, alle lover, tresorter, punk-rock og midd. Hun kan alt, ifølge henne selv. Vi tok en prat med henne. Superkleint. Men det måtte gjøres. Alternativet var å ta avstand fra henne og det er bare slemt 

Anonymkode: 6750b...244

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Asså, problemet er jo at du synes det er turn off, og det er det jo. Så si det til ham. Min fyr blir også litt sånn i sosiale settinger (men på langt nær sånn  som din), men jeg bruker å gjøre kjærlig narr av ham, også foran andre. Det fungerer. Jeg bare sier: Nå ern i gang igjen! Eller: Ja, ååh, fortell meg litt mer om det du kan om det, da!

Anonymkode: b20f1...4fa

• Liker 5
Skrevet

Slår meg som en person som fort blir usikker/ukomfertabel i sosiale settinger. Siden han på ingen måte fremviser dette da han er alene med deg, så er jeg usikker på om jeg ville kalt det et personlighetstrekk.

kan kjenne meg godt igjen. I sosiale settinger kan jeg fort bli veldig stille og melde meg ut av samtaler etc. blir fort sittende i mine egne tanker og bare vente på å kunne dra hjem. Hjemme er jeg ikke sånn.

Noen blir diametralt motsatt av meg, selvom usikkerheten, eller det å ikke føle seg komfertabel er lik. De blir mer brautende, skråsikre, selvhevdende osv.

jeg tipper det er her utfordringen ligger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (Akkurat nå):

Slår meg som en person som fort blir usikker/ukomfertabel i sosiale settinger. Siden han på ingen måte fremviser dette da han er alene med deg, så er jeg usikker på om jeg ville kalt det et personlighetstrekk.

kan kjenne meg godt igjen. I sosiale settinger kan jeg fort bli veldig stille og melde meg ut av samtaler etc. blir fort sittende i mine egne tanker og bare vente på å kunne dra hjem. Hjemme er jeg ikke sånn.

Noen blir diametralt motsatt av meg, selvom usikkerheten, eller det å ikke føle seg komfertabel er lik. De blir mer brautende, skråsikre, selvhevdende osv.

jeg tipper det er her utfordringen ligger.

Jeg tror faktisk du kan ha rett, fordi jeg ser på han at han blir ukomfortabel... Men å få han til å innse dette selv er nok utfordringen... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min mann var slik, etter 10 års samboerskap satt jeg igjen med bare forakt følelser for denne alt for enkelt møblerte mannen. Da hadde vi fått to barn og jeg gikk. Gå før dere får barn.

Anonymkode: 7c03f...840

• Liker 7
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eksempler på hva han kan si er: "folk som stemmer på xxx partier er psykopater/idioter". "jeg lærte ingenting på studiet, kunne alt fra før". "Folk flest er idioter som tror på ditt og datt", "dette har jeg svært god peiling på" (gjelder de fleste temaer). Det er så utrolig cocky og jeg gremmes.

Heter faren hans Donald og kommer fra et engelskspråklig land?

AnonymBruker
Skrevet

Føler dette er litt typisk for folk med mye politisk korrekte "meninger". De får veldig mye bekreftelse på "meningene" sine i aviser/TV, sosiale medier etc., og ender opp i et ekkokammer av en tilværelse hvor alle klapper hverandre på skuldera, og man blir i liten grad eksponert for folk med andre oppfatninger, som er nysgjerrige mennesker og som kan snakke for seg. Veldig lett å bli skråsikker i alle ting da, og legge veldig mye av identiteten sin (og andres) i "meninger".

Anonymkode: c366e...722

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han kompenserer antakelig fordi han føler seg underlegen. Paradokset er at man fort kan bli oppfattet som ufølsom, brautete. og arrogant, mens man egentlig fanger opp hver den minste lille ting av kroppsspråk og ubevisste tegn hos andre.

Kjenner ikke mannen, men det er lett å hoppe til konklusjonen at den fasaden var en nødvendighet for å overleve psykologisk i oppveksten i et "hardt miljø" hvis man egentlig er en kreativ og følsom person.

Anonymkode: f6d98...8c5

• Liker 7
Skrevet

Høres veldig usikker ut? Prøver desperat å fremstå selvsikker ved å være overdrevent påståelig? Særlig om han ikke er sånn på tomannshånd, men da burde det i så fall være en adferd han kan jobbe med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noe jeg kan si til han for å få han til å forstå hvordan han fremstår ovenfor andre mennesker? Eller er det lost cause?

Du kan jo prøve. Min er også litt sånn, og jeg har forsøkt å forklare hvordan han fremstår, hva folk tenker om han, at stemningen blir dårlig. Problemet her er litt at han faktisk har god greie på mye og ofte har rett. Så da bare mååå han liksom hamre det inn, han klarer ikke la det gå og la andre tro at de har rett når de har feil, for å ikke ødelegge stemningen. Ganske irriterende og slitsomt. Men kan jo hende du kommer noen vei med din da, hvis han bryr seg om hva andre tenker om han.

Anonymkode: 95344...aa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er også slik i sosiale settinger. Jeg mener at han har sosial angst og det er derfor han skal være så kul og ha så voldsomme meninger om alt. Har gitt beskjed om at han går jekke seg da han fremstår som patetisk. 

Anonymkode: fa994...e95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror faktisk du kan ha rett, fordi jeg ser på han at han blir ukomfortabel... Men å få han til å innse dette selv er nok utfordringen... 

Kanskje du heller må begynne med å prøve å finne ut av hvorfor han er så usikker i sosiale lag?  

Anonymkode: e846f...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et tilfelle av Dunning-kruger :

Dette er en form for kognitiv skjevhet (bias i tenkning) som oppstår fordi lite kunnskap/lave ferdigheter ledsages av en sviktende selvvurdering som gjør at folk oppfatter seg selv som dyktigere enn de er. Lav kompetanse ledages altså av en sviktende ferdighet i å innse egen inkompetanse

https://snl.no/Dunning-Kruger-effekten

Anonymkode: 9aba3...5ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke noe bedre av at du prøver å "nøytralisere" han ihvertfall. Uansett hvor "teit" jeg måtte være. Hvis jeg hadde snakket ute blant folk, og samboeren min hadde begynt å forklare hva jeg sikkert egentli mente, og begynt å "korrigere" meg, så kan jeg love deg at det forholdet hadde blitt kort. Det synes jeg rett og slett er respektløst. Jeg er enig i at typen din driter ut, men la han ta ansvar for sine egne handlinger, og så tar du ansvar for dine handlinger, og hvis du synes han er så forferdelig, så får du heller revurdere forholdet.

Anonymkode: a2718...a77

• Liker 1
Skrevet

Slike folk forandrer seg ikke. Dette kommer til å irritere deg mer å mer. Garantert. Du kommer til å spy av det tilslutt. 

Jeg trur ærlig talt det ikke er mer å hente, dessverre. 

Jeg hadde det slik med xen min, bare at han var på en annen måte. Det ente med at jeg skjemtes. Ble drit lei. Hatet å være i sosiale samlinger med han til slutt. 

Så nå er han x

• Liker 3
Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Snakk med kompisene. Er det en mulighet? Om de også opplever ham slik , kanskje de kan snakke med ham? 

Vi har ei sånn på jobb. Hun er ekspert på alt fra marsvin til Sibir, alle lover, tresorter, punk-rock og midd. Hun kan alt, ifølge henne selv. Vi tok en prat med henne. Superkleint. Men det måtte gjøres. Alternativet var å ta avstand fra henne og det er bare slemt 

Anonymkode: 6750b...244

,,,,og midd, - 🤣😆

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å si noe?

Du må nevne at det er vitkig for deg at en partner kommer overens med familien, og at det kommer ikke til å skje når de oppfatter han som et internetttroll som forsøker provosere med lavpanna kommentarer

Anonymkode: fdc2f...322

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Føler dette er litt typisk for folk med mye politisk korrekte "meninger". De får veldig mye bekreftelse på "meningene" sine i aviser/TV, sosiale medier etc., og ender opp i et ekkokammer av en tilværelse hvor alle klapper hverandre på skuldera, og man blir i liten grad eksponert for folk med andre oppfatninger, som er nysgjerrige mennesker og som kan snakke for seg. Veldig lett å bli skråsikker i alle ting da, og legge veldig mye av identiteten sin (og andres) i "meninger".

Anonymkode: c366e...722

Er det du som er mannen til TS?😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...