AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Vi ser etter tomannsbolig/rekkehus i en kommune hvor mesteparten ble bygget ut på 50-70 tallet. Det betyr at på 9av10 boliger vi ser på er dreneringen ikke tatt og tilstandsrapportene bærer preg av at man ser ulike fuktutslag i kjeller. Ene rekkehuset vi hadde veldig lyst på nå hadde svertesopp i boden i kjeller. Problemet er jo at det ikke bare er å få drenert et rekkehus/tomannsbolig uten å få med naboene på dette. Burde vi styre unna dette? Da må vi ekskludere oss for de fleste boligene til salgs siden de færreste boligeierene har gjordt noe med dreneringen. Anonymkode: 74e8d...097
stan Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Hvor bra er beliggenheten til huset? Er den så god at eventuelle kostnader og ulemper med den dårlige dreneringen er verdt det?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Gå etter hus/rekkehus som har ikke kjeller. Anonymkode: f8b02...a6d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 stan skrev (15 minutter siden): Hvor bra er beliggenheten til huset? Er den så god at eventuelle kostnader og ulemper med den dårlige dreneringen er verdt det? Beliggenheten for alle de husene her er bra, men prisene er ganske presset og det spørs hvor lett det er å gjøre utbedringer med tanke på naboene. Anonymkode: 74e8d...097
stan Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Beliggenheten for alle de husene her er bra, men prisene er ganske presset og det spørs hvor lett det er å gjøre utbedringer med tanke på naboene. Anonymkode: 74e8d...097 Må det gjøres noe med det? Kan dere bo i huset uten å bruke de delene av kjelleren som er berørt? Naboene er en veldig usikker faktor. Kanskje de bare venter på noen som tar initiativ?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Lukt! Gå inn i kjeller og lukt. Du vil merke råkjeller-lukt. Jeg bor i et rekkehus, firemannsbolig. Vi har enden, huset er bygd på 60-tallet, kjelleren var innredet med trepanel. Drenering er ikke oppdatert i de siste årene. Men da vi flyttet inn, for to år siden, har vi åpnet helle kjeller, tok og byttet alle innevegger, fjernet panel, og alt var helt tørt. Ikke noe antydning til fukt eller sopp noe plass, og det er på 40 år! (Antar at kjelleren var innredet på 80-tallet engang). Og nå hadde vi et nabo-rekkehus, i midten, til salgs. Vi bor i et supert barnevennlig område, med mange små barn. Men en barnefamilie som var her på visning, med to jenter som ville passe så godt i alderen og ville trivdes så godt i området, nei, der har foreldrene avsto fra kjøpet, fordi de var så redd for drenering og var så redd at det skulle bli for dyrt å ordne drenering. Altså, totalt idiotisk, når du kjøper midt-rekkehus, da snakker vi i så fall om 4 meter med drenering på hver side, og det er ikke engang noe vits, hvis ikke naboene dine drener samtidig. Og når du har et hus som har stått fint og tørt i 60 år. Det er jo bare noe de leste på nett liksom 🙈😅 Anonymkode: 944f6...0e3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lukt! Gå inn i kjeller og lukt. Du vil merke råkjeller-lukt. Jeg bor i et rekkehus, firemannsbolig. Vi har enden, huset er bygd på 60-tallet, kjelleren var innredet med trepanel. Drenering er ikke oppdatert i de siste årene. Men da vi flyttet inn, for to år siden, har vi åpnet helle kjeller, tok og byttet alle innevegger, fjernet panel, og alt var helt tørt. Ikke noe antydning til fukt eller sopp noe plass, og det er på 40 år! (Antar at kjelleren var innredet på 80-tallet engang). Og nå hadde vi et nabo-rekkehus, i midten, til salgs. Vi bor i et supert barnevennlig område, med mange små barn. Men en barnefamilie som var her på visning, med to jenter som ville passe så godt i alderen og ville trivdes så godt i området, nei, der har foreldrene avsto fra kjøpet, fordi de var så redd for drenering og var så redd at det skulle bli for dyrt å ordne drenering. Altså, totalt idiotisk, når du kjøper midt-rekkehus, da snakker vi i så fall om 4 meter med drenering på hver side, og det er ikke engang noe vits, hvis ikke naboene dine drener samtidig. Og når du har et hus som har stått fint og tørt i 60 år. Det er jo bare noe de leste på nett liksom 🙈😅 Anonymkode: 944f6...0e3 Det huset vi vurderer nå er det oppdaget sopp på veggen i boden i kjelleren på en vegg som ikke var kledd. Vi vet ikke tiltanden bak de veggene i kjelleren som har panel. Føler det er et vanskelig valg. Synes det er dumt at flere gamle rekkehus ikke gå inn for å fikse drenering i fellesskap når det er 40-70 år gammelt. Anonymkode: 74e8d...097
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 stan skrev (56 minutter siden): Må det gjøres noe med det? Kan dere bo i huset uten å bruke de delene av kjelleren som er berørt? Naboene er en veldig usikker faktor. Kanskje de bare venter på noen som tar initiativ? Kvadratmeterprisene (noen av de høyeste i landet) er så høye at det ville vært veldig dumt av oss å ikke benytter 1/3 av huset. Anonymkode: 74e8d...097
stan Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kvadratmeterprisene (noen av de høyeste i landet) er så høye at det ville vært veldig dumt av oss å ikke benytter 1/3 av huset. Anonymkode: 74e8d...097 Det er jo situasjonen til naboene og. Jeg stiller bare spørsmål dere må finne svar på. Det verste alternativet er at dere ikke får utbedret det. Er boligen likevel verdt det? Hvis nei, finn en annen bolig.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 stan skrev (31 minutter siden): Det er jo situasjonen til naboene og. Jeg stiller bare spørsmål dere må finne svar på. Det verste alternativet er at dere ikke får utbedret det. Er boligen likevel verdt det? Hvis nei, finn en annen bolig. Jeg synes ikke boligen er verdt det hvis vi ikke får utbedret det nei... Anonymkode: 74e8d...097
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det huset vi vurderer nå er det oppdaget sopp på veggen i boden i kjelleren på en vegg som ikke var kledd. Vi vet ikke tiltanden bak de veggene i kjelleren som har panel. Føler det er et vanskelig valg. Synes det er dumt at flere gamle rekkehus ikke gå inn for å fikse drenering i fellesskap når det er 40-70 år gammelt. Anonymkode: 74e8d...097 Ja, så det etterpå. 🙈 Da er det en annen situasjon da.. Anonymkode: 944f6...0e3
stan Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes ikke boligen er verdt det hvis vi ikke får utbedret det nei... Anonymkode: 74e8d...097 Nettopp. Da er det ikke boligen for deg.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 Det er jo ikke vanskelig å drenere et rekkehus eller en tomannsbolig uten å få med naboen, det er jo bare å grave ut der veggen til egen del går og drenere og drite i naboens del 🤷🏼♀️ ser dette blir gjort hele tiden og ser ikke problemet 🤷🏼♀️ Anonymkode: bbccd...8c1
Drizzt Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Gå etter hus/rekkehus som har ikke kjeller. Anonymkode: f8b02...a6d Dette! Men ellers kan du drenere bare rundt ditt hus sine vegger, TS. Det er selvfølgelig mer praktisk å ta alt samtidig, men du trenger ikke det hvis naboene ikke ønsker det. Men ikke kjøp hus hvor du satser på at naboene blir med. Styr unna hus uten kjeller og rom under bakken, så slipper du problemet
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Hvis du tenker på at det står dårlig drenering i tilstandsrapporten, så gjelder dette ca alle hus før 2010. Standarden endret seg da. Det er ikke sikkert det faktisk er et problem. Men, jeg hadde også unngått kjeller i dette tilfellet hvor det er påvist fukt. I vår rapport når vi solgte rekkehuset var det ingen fukt noe sted, men det var "dårlig drenering". Samtidig, det var en naturtomt og det var helt tydelig hvor vannet rant, og det var utenfor boligen. Med litt sunn fornuft så ser man kjapt hvordan det ser ut utenfor. I huset vi kjøpte står det også "dårlig drenering", men det er lagt opp flere vann-rister som fanger opp vannet i rør som går renner ut ned et fjell. Det er bare ikke dagens standard, men det fungerer strålende. Jeg ville dog aldri ha kjøpt et sted med påvist fukt, men det er fordi jeg ikke vil bruke penger på å utbedre akkurat det. Anonymkode: fa77f...9dd
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Jeg kikket også på rekkehus, helst uten kjeller. Men det fantes ikke her i de områdene jeg skulle kjøpe i. Men fant ut at kjøper man selveier så får man den problemstillingen du beskriver. Så jeg fant ut at kjøper man rekkehus i borettslag så tas sånn vedlikehold hos alle. Skal det dreneres så tar de alle i rekka. Og regningen blir bakt inn i husleie. Så man slipper selv gå til banken og si man trenger feks 100 000 til drenering. Og borettslag er pliktig til å ivareta bygningsmassen, så man kan ikke la alt forfalle. Noen borettslag er dog flinkere med vedlikehold enn andre. Jeg kjøpte i borettslag, med kjeller. Anonymkode: 26ed7...1da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå