Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gitt samtykke til barnevernet. Nå angre jeg.  
Kan jeg trekkes samtykke min tilbake og hvordan? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du gitt samtykke til?

Anonymkode: 580e8...fa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri en god ide å trekke samtykket i en pågående sak. 

Anonymkode: 8a8d6...629

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor angrer du? Samtykke kan trekkes, men du kan ikke be dem slette informasjon som allerede er på vei eller kommet inn. Det går også an å si at "du kan hente informasjon fra alle utenom fastlege" for eksempel. Husk også at hvis bekymringen er alvorlig nok kan bv hente informasjon uten samtykke, og da er det best på papiret at du har samtykket  til innhenting av informasjon. 

Anonymkode: d3dd0...4a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror et samtykke kan trekkes tilbake men det gjelder ikke tilbake i tid. 

Den informasjonen de allerede har innhentet, kan brukes. Den de ennå ikke har innhentet, kan de ikke lenger innhente. 

Anonymkode: e2738...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor angrer du? Samtykke kan trekkes, men du kan ikke be dem slette informasjon som allerede er på vei eller kommet inn. Det går også an å si at "du kan hente informasjon fra alle utenom fastlege" for eksempel. Husk også at hvis bekymringen er alvorlig nok kan bv hente informasjon uten samtykke, og da er det best på papiret at du har samtykket  til innhenting av informasjon. 

Anonymkode: d3dd0...4a4

Jeg fikk nettopp vite at barnevernet kan snakker med min psykolog og min fastlegen. Det synes jeg er ikke greit.

Tok kontakt med barnevernet fordi jeg er sliten og trenger avlastning en gang i mnd

AnonymBruker
Skrevet
Zaroos skrev (2 timer siden):

Jeg fikk nettopp vite at barnevernet kan snakker med min psykolog og min fastlegen. Det synes jeg er ikke greit.

Tok kontakt med barnevernet fordi jeg er sliten og trenger avlastning en gang i mnd

I dette tilfellet vil det nok være i din favør at de prater med lege og psykolog. De fleste aleneforeldre får ikke avlastning selv om de er slitne. Derfor trenger du at lege og fastlege forteller hvorfor det i ditt tilfelle er nødvendig med avlastning, for at du skal kunne fortsette å være en god mor.

Husk at å snakke med fastlege og psykolog ikke er det samme som at de får lese hele journalen din og referat fra alle samtaler du har hatt der. Fastlege og psykolog kommer bare til å fortelle det som er relevant for din omsorgsevne.

Jeg vet dette fordi jeg også har hatt behov for ekstra oppfølging, og har fått se det både fastlege og psykolog har skrevet til barnevernet om meg, samt referat fra samtaler. 

For meg har samarbeidet med barnevernet gått greit, og jeg har alltid hatt inntrykk av at de ønsker at jeg skal ha mest mulig omsorg selv. Så lenge jeg klarer å være en god mor er deg mye billigere med litt avlastning og oppfølging enn omsorgsovertakelse.

Anonymkode: 00e66...dc1

• Liker 1
Skrevet

Ja, et samtykke kan trekkes tilbake. 

Men det vil jo få konsekvenser, i det verste fall så gir retten adgang. Da har du mistet råderetten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...