AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Hei, dette ble litt inspirert av den andre tråden om spising. Jeg har en på 3.5 som alltid har vært litt tynn, og hatt liten appetitt. Så om hun har hatt lyst på mat eller noe og spise har hun fått det til en hver tid. Nå de siste mnd spiser hun veldig bra, og mye. Og det resulterer i at jeg smører brødskiver 24/7 føles det som. Er det ok og lære nå i denne alderen at hun må spise seg mett til frokost, lunsj, middag og kvelds? Og at det ikke blir noen måletider utenom små mellommåltider bare. Eller er det for ungt? Hva tenker dere? Anonymkode: 5d297...162
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Hvorfor må folk lære det, mener du? Jeg er 37 og spiser fortsatt som «et barn» - jeg såiser når jeg er sulten, til jeg ikke er sulten og jeg spiser ikke (gitt at folk ikke serverer) når jeg ikke er sulten. Det viktigste du må lære et barn når det kommer til mat, ts, er to ting: 1. vi spiser ikke opp maten vår hjemme hos oss selv. Hjemme spiser vi til vi ikke er sultne, og så putter vi restene i kjøleskapet. Å spise opp alt og spise til du er mett fører til fedme. 2. mat er ikke belønning og mat er ikke kos. Ja, vi koser ogg med maten når vi spiser den. Men om vi spesifikt skal «kose oss» en dag så gjør vi det med venner, bøker, filmer, turer, opplevelser og sånt, ikke med sukker og kalorier. Og, ja, det er godt å spise når du er sulten og godt med en is når det er varmt. Men is og mat og godteri er ikke belønning. Skal vi spesifikt belønne oss selv gjør vi det med å gi oss selv opplevelser vi ønsker oss. Anonymkode: ecad4...704 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor må folk lære det, mener du? Jeg er 37 og spiser fortsatt som «et barn» - jeg såiser når jeg er sulten, til jeg ikke er sulten og jeg spiser ikke (gitt at folk ikke serverer) når jeg ikke er sulten. Det viktigste du må lære et barn når det kommer til mat, ts, er to ting: 1. vi spiser ikke opp maten vår hjemme hos oss selv. Hjemme spiser vi til vi ikke er sultne, og så putter vi restene i kjøleskapet. Å spise opp alt og spise til du er mett fører til fedme. 2. mat er ikke belønning og mat er ikke kos. Ja, vi koser ogg med maten når vi spiser den. Men om vi spesifikt skal «kose oss» en dag så gjør vi det med venner, bøker, filmer, turer, opplevelser og sånt, ikke med sukker og kalorier. Og, ja, det er godt å spise når du er sulten og godt med en is når det er varmt. Men is og mat og godteri er ikke belønning. Skal vi spesifikt belønne oss selv gjør vi det med å gi oss selv opplevelser vi ønsker oss. Anonymkode: ecad4...704 Det stemmer absolutt ikke. Jeg spiser alltid til jeg er mett, noen ganger til og med til jeg er for mett. På den måten kjenner jeg meg tilfreds etter måltidet. Slik har jeg alltid gjort det, og jeg har alltid vært slank. Jeg spiser også alltid opp alt som er på tallerkenen. Anonymkode: 37206...2e3 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 Som svar til TS, jeg tenker at det kan være godt å legge inn gode måltidsvaner allerede nå. Snakk litt om det å bli mett, og at nå er det en stund til neste måltid. Hvis hun går i barnehage er hun vel vant med en fast rytme, og den kan man jo kanskje opprettholde hjemme også? Barnet her er riktignok eldre, men vi snakker om det. Når han mener seg å være mett, og vi vet det er en stund til neste måltid, mens vi vet han vil bli sulten etter en time, sier vi ifra. Anonymkode: 37206...2e3 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor må folk lære det, mener du? Jeg er 37 og spiser fortsatt som «et barn» - jeg såiser når jeg er sulten, til jeg ikke er sulten og jeg spiser ikke (gitt at folk ikke serverer) når jeg ikke er sulten. Det viktigste du må lære et barn når det kommer til mat, ts, er to ting: 1. vi spiser ikke opp maten vår hjemme hos oss selv. Hjemme spiser vi til vi ikke er sultne, og så putter vi restene i kjøleskapet. Å spise opp alt og spise til du er mett fører til fedme. 2. mat er ikke belønning og mat er ikke kos. Ja, vi koser ogg med maten når vi spiser den. Men om vi spesifikt skal «kose oss» en dag så gjør vi det med venner, bøker, filmer, turer, opplevelser og sånt, ikke med sukker og kalorier. Og, ja, det er godt å spise når du er sulten og godt med en is når det er varmt. Men is og mat og godteri er ikke belønning. Skal vi spesifikt belønne oss selv gjør vi det med å gi oss selv opplevelser vi ønsker oss. Anonymkode: ecad4...704 Det er selvsagt opp til deg hvordan du vil spise, men her er det snakk om et barn. Det blir mye styr for mor og far å skulle ordne med småmåltider hele tiden, og i tillegg er det hyggelig å kunne spise sammen som en familie. Jeg synes ikke det er for tidlig å begynne å lære en 3,5- åring dette. Dere bør ikke være alt for diktatoriske i starten, men du kan f.eks. begynne å si at nå er det en halvtime til middag, så da må du vente litt. Anonymkode: 13e36...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Går ikke barnet i barnehage? Jeg har også en på 3,5, og han er vant med frokost, lunsj og mellommåltid i barnehagen, pluss middag og kveldsmat hjemme. Ingenting utenom måltidene. Vi prøver å holde oss til de faste spisetidene hjemme i helgene også. Hun får vel ikke småspise hele dagen i barnehagen? Anonymkode: 5d140...c75
Mariss@68 Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Jeg ville tatt kontakt med helsesøster for råd. For en lettelse at det har løst seg med dårlig matlyst, det virker nesten som kroppen har noe å ta igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå