Gjest Gjesta Skrevet 6. september 2005 #1 Skrevet 6. september 2005 Hei! Inspirert av traaden "pris paa aarlig bilhold", lurer jeg paa hva ett aarlig hundehold koster? Sann ca, med mat og vaksiner, "uforutsetet kostnader" og ellers annet man trenger. Og hvor mye maa man investere i FOR hvalpen kommer i hus. Jeg tenker da sarlig paa store hunder i og med at jeg naa har funnet rasen "for meg", Hovawart. (takk for hjelp her paa forumet som tipset meg om den) xx
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #2 Skrevet 6. september 2005 Forsikring, 1200 Mat til EN hund str. Labrador, ca 5000 Vaksiner, 1000 Uforutsette hendelser som f.eks sår og skader, 2-5000. Må hunden sy blir det nemlig fort penger av det. Er man skikkelig uheldig, som jeg har vært, er dette faktisk reelle tall. Man må regne enda mer når hunden begynner å bli gammel.
Gjest Revenka Skrevet 6. september 2005 #3 Skrevet 6. september 2005 Mine utgifter på en stor berner sennen hanne på snart 4 år: Forsikring 1600,- pr år Hundemat 300,- i mnd Vaksine 500,- (skal kun vaksineres 1 gang i året) Baiseposer 30,- i mnd Før han kom i hus kjøpte vi en del leker og bånd. Varierer etter kvalitet osv, men regn med 500,- Dessuten er det alltid greit å ha ekstra halsbånd osv. Hvis du har forsikret hunden din med en veterinærforsikring vil du få dekket de regningene siden, med en egenandel på minimum 1000,- pr skade/10% av totalbeløpet (gjelder gjensidige). Du kan jo la være å forsikre hunden din, spare 1600,- i året og håpe at den ikke blir utsatt for en ulykke og heller være beredt til å betale det det koster (kan fint komme på over 10.000 hvis du er skikkelig uheldig). Jeg hadde en hest som fikk tarmslyng og det kostet meg 25.000,-!!! I tillegg får han tyggeben og annet han kan kose seg med. Bur til bilen er jo greit men ikke et must. Vi fikk ikke bur før i sommer. Koseteppe er et must, iallefall for vår..tihi Og så har han jo sin egen sofa da.. men den var ikke så dyr. Kjøpte den på billigkroken på ikea. Snakk om bortskjemt ja!
smidja Skrevet 7. september 2005 #4 Skrevet 7. september 2005 Mine utgifter på en stor berner sennen hanne på snart 4 år: Forsikring 1600,- pr år Hundemat 300,- i mnd Vaksine 500,- (skal kun vaksineres 1 gang i året) Baiseposer 30,- i mnd Før han kom i hus kjøpte vi en del leker og bånd. Varierer etter kvalitet osv, men regn med 500,- Dessuten er det alltid greit å ha ekstra halsbånd osv. Hvis du har forsikret hunden din med en veterinærforsikring vil du få dekket de regningene siden, med en egenandel på minimum 1000,- pr skade/10% av totalbeløpet (gjelder gjensidige). Du kan jo la være å forsikre hunden din, spare 1600,- i året og håpe at den ikke blir utsatt for en ulykke og heller være beredt til å betale det det koster (kan fint komme på over 10.000 hvis du er skikkelig uheldig). Jeg hadde en hest som fikk tarmslyng og det kostet meg 25.000,-!!! I tillegg får han tyggeben og annet han kan kose seg med. Bur til bilen er jo greit men ikke et must. Vi fikk ikke bur før i sommer. Koseteppe er et must, iallefall for vår..tihi Og så har han jo sin egen sofa da.. men den var ikke så dyr. Kjøpte den på billigkroken på ikea. Snakk om bortskjemt ja! ← Hvilken hundemat bruker du?
Gjest Revenka Skrevet 7. september 2005 #5 Skrevet 7. september 2005 Han spiser lonestar. Faktisk den eneste hundematen han vil ha.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #6 Skrevet 10. september 2005 Hei! Inspirert av traaden "pris paa aarlig bilhold", lurer jeg paa hva ett aarlig hundehold koster? Sann ca, med mat og vaksiner, "uforutsetet kostnader" og ellers annet man trenger. Og hvor mye maa man investere i FOR hvalpen kommer i hus. Jeg tenker da sarlig paa store hunder i og med at jeg naa har funnet rasen "for meg", Hovawart. (takk for hjelp her paa forumet som tipset meg om den) xx ← Fra valp til nå har vi brukt ca 4000 på sykdom. Sprøyter,piller hos dyrlege. Så er det skifte av halsbånd opp igjennom. Kurs.Madrasser. 3 stk. de to første ødela han som valp. + mat...
Mex Skrevet 13. september 2005 #7 Skrevet 13. september 2005 Årlige utgifter kan variere en god del ut i fra hva du har tenkt å gjøre med hunden din. Slik forløper deg seg hos meg, med 1 stk golden hanne i hus: Fôr: 350 kr mnd * 12 = 4200 i året Forsikring: 1100 kr året Vaksinering: 500 kr året Kurs/trening: 800 kr i året (om man regner et kurs i året) Utstyr/godbiter/bæsjeposer: 200 i mnd (sånn ca.) Utstilling: 280 kr pr utstilling, stiller et par ganger i året Diverse utgifter kan regnes til et par tusen i året. (småskader/sykdom) Det er også ganske fornuftig å ha orden på førstehjelpsskrinet og det bør inneholde ormetabeletter, bandasjer, sårsalve, potesalve (til vinterstid) Det går også en del penger til bensin i kjøring hit og dit med treninger, utstillinger, prøver ol. hvis man da vil regne det inn i prisen også Har du en hund med mye pels, som Howavarten har, så kan det også være greit å investere i en saks eller to og gode børster. Så totalt sett, så kommer vel mitt hundehold på en ca 10 000 + kr. Men så er jeg ganske aktiv da, og har hund som en fritidsinteresse.
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2005 #8 Skrevet 13. september 2005 Hei alle sammen... Tusen takk for svar alle sammen. Naa har jeg litt innsikt i hva jeg kan regne med naar hunden kommer i hus (dog ikke for om ca 2,5 aar, men maa jo begynne aa planlegge ). Ser at det varierer litt, men ikke saa utrolig mye og det er jo kjekt aa vite! Hjertelig takk igjen! xx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå