Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er proff fotograf, dette er mitt yrke.

Folk tar stadig kontakt for å spørre om de kan få et bilde som jeg har tatt. Jeg lurer på hvordan feks en møbelforhandler hadde reagert hvis jeg kom inn i butikken og spurte om jeg kunne få den fine stolen bort i hjørnet der..

Alle knipser bilder. Og jeg får pes for å ta betalt for å gjøre jobben min, dette fordi folk har blitt vant til at bilder ofte koster ingenting. Fordi alle gjør det. Opplevde senest for noen dager siden at en lokalavisjournalist kommenterte at hvis jeg skulle ta bildet, så kostet det 1000kr. Dette var et forsøk på å være morsom. Vedkommende journalist og jeg var til stede på et arrangement der det var en gruppe som ville at vi skulle ta bilder av de. Så journalisten tok bildet med en iphone. (Jeg hadde ikke tatt noe for å ta et slikt mobilbilde med en annens telefon)

Og så har du alle amatørfotografene som har innvestert i dyrt og godt teknisk fotoutstyr. De er over snittet interessert i fotografering, og de tror som regel de er bedre enn de er. De kaller seg gjerne proffe. Bildene er ofte av en solnedgang og oransje skyer som er heftig justert i photoshop. Men folk flest elsker det. «Å se for et fantastisk bilde»
Disse amatørfotografene har en 100% fast trygg jobb. Fotograferingen er hobbyen, men de tar mer enn gjerne på seg oppdrag for en pris det er umulig å konkurrere mot. De synst det er bare morro, og gjør ting gjerne gratis også. Og da har jo jeg tapt uansett.

Så jeg lurer litt på om jeg må finne meg en jobb innen helsesektoren i fremtiden. Er redd jeg faktisk ikke har noe valg etterhvert.

jaja, det var dagens hjertesukk, takk for meg. Uansett litt digg å være grinebiter på en søndags morgen.
(Regner med mange hissige kommentarer fra amatørfotografene nå, men kjør på ;))

Anonymkode: 3bd6a...607

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt plass til fotografer, så lenge du finner din nisje. Jeg kjenner mange frilansere innenfor media, familiefoto og bryllup. Og du må være en hyggelig person som klarer å følge trendene eller sette trender selv. 

Anonymkode: 49af4...9d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jeg skjønne. Det kan'ke være lett å få yrket sitt omgjort til alminnelig tidsfordriv. På den lyse sida er vel familiefotografer ettertrakta nå, eller?

Anonymkode: 05332...d93

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

De er over snittet interessert i fotografering, og de tror som regel de er bedre enn de er. De kaller seg gjerne proffe. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er proff fotograf

På seg selv kjenner man andre?

Anonymkode: 661d7...497

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På seg selv kjenner man andre?

Anonymkode: 661d7...497

Å være proff betyr at en lever av det en gjør.

Hva var poenget ditt, sa du?

Anonymkode: a226e...c52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...