Gå til innhold

Hvor er den perfekte smørklokken jeg søker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg er på jakt etter en god, gammeldags smørklokke til å oppbevare Tine Meierismør i; altså den typen du kjøper i halvkilospakke. 

Jeg er veldig lei av å brette opp papiret hver gang jeg trenger smøret, og syns ikke det er spesielt pent eller delikat å sette på dekket bord eller å måtte ta av og på papiret med fingrene hver gang. Syns det er mye finere med en smørklokke hvor du tar av lokket og så ligger smøret på en liten plate. Jeg bruker ostehøvel på smør, så det er viktig at smøret ikke ligger "neddi" en boks, men at lokket er "boksen" og smøret står på platen.

Jeg tenker noe ala sånn som dette, https://www.kitchn.no/nettbutikk/kjokkenutstyr/oppbevaring/z00096-7/ , men altså "opp ned", og aller helst i glass, gjerne med detaljer. 

Er det noen andre der som skjønner hva jeg mener da? Har forhørt meg i butikkene i området her jeg bor, men de som finnes er enten for lite (den MÅ romme halvkiloen, hvis ikke er jo hele poenget borte, hvis jeg må oppbevare en halv pakke i papir mens jeg venter på å bruke opp halvdelen som ligger i smørklokken...) eller i plast med rare farger eller er feil vei (at smøret ligger neddi en boks). 

Målene på smørpakken er (i følge Tine sin informasjon): 

Lengde 11,70,

Dybde 6,30

Høyde 7,20 

Noen som har noen tips? Må jeg fire på kravene eller FINNES det en smørklokke for meg der ute? 

Anonymkode: f9670...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg leita i månedsvis etter en pen smørklokke til halvkilospakkene, og måtte bare gi opp til slutt. Endte opp med en i plast fra Tupperware....

Anonymkode: 39517...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre veien så er det vel plutselig en osteklokke ? Kanskje du finner noe ved å søke på det ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du gi meg dimensjonene på et halvt kilo smør? Har ingen smørpakker å måle her hjemme akkurat nå.

Jeg har funnet noen fine, men spørs om de er store nok.

Anonymkode: 3a54b...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg leita i månedsvis etter en pen smørklokke til halvkilospakkene, og måtte bare gi opp til slutt. Endte opp med en i plast fra Tupperware....

Anonymkode: 39517...24c

Er det jeg endte opp med for ost også, dessverre, og jeg er ikke fornøyd! Den er i gjennomsiktig plast fra Clas Ohlson og fungerer jo, men det er ikke det jeg var på jakt etter. Det MÅ JO finnes et eller annet sted? Jeg husker nemlig å ha hatt det før da jeg vokste opp!

Tulling skrev (11 minutter siden):

andre veien så er det vel plutselig en osteklokke ? Kanskje du finner noe ved å søke på det ?

Osteklokkene blir enten for store (for store kilospakker) eller for små (mindre ostebiter). Jeg har tenkt tanken selv, og har også endt opp med en osteklokke jeg ikke er spesielt fornøyd med... 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du gi meg dimensjonene på et halvt kilo smør? Har ingen smørpakker å måle her hjemme akkurat nå.

Jeg har funnet noen fine, men spørs om de er store nok.

Anonymkode: 3a54b...20d

Målene står jo i hovedinnlegget? De er nok ikke store nok, for jeg har googlet en del selv. Syns de fra Ib Laursen kan fungerer rent designmessig, men de er for små for den norske halvkilospakken :( 

-----

Jeg bruker smør på brød (med ostehøvel), i stekepannen, til baking, til det aller-aller meste. Som regel er smørpakken inn og ut av kjøleskapet kanskje fire-fem ganger om dagen. Det er derfor dette er så viktig for meg, og derfor jeg heller vil jakte den perfekte smørklokken istedenfor å finne "helt ok løsninger". Pris er ikke relevant, bare så det er sagt, jeg vil heller betale masse for en PERFEKT smørklokke, enn å bruke mindre penger på noe som ikke møter mine ønsker :)

Anonymkode: f9670...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett ein del smørklokker på loppemarked, så kanskje sjekke bruktbutikkar etc? Evt leggje inn ‘ønskes kjøpt’ på Finn, facebook eller lokalavis? Ser for meg at dette var meir vanleg før, så det ligg sikkert mange og støvar ned rundt om 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg å sjekke på nett, i tyske og israelske butikker. Begge steder er den typen smørklokke du beskriver, med lav skål og høyt lokk, helt vanlige å se på kjøkkenet. 

Evt se etter vintage-varianter på finn osv. 

Anonymkode: 44a8e...48a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du finner dem på bruktbutikkene, ts.

Det du behøver er en som er designet for å være brukervennlig, ikke pen. Alt moderne røkkel er designet for å se pent ut - jeg tviler på at bruken av produkt tenkes over i det hele. Ting funker i alle fall ikke til sitt formål. 

Altså en ting som er smal nok til at en voksen som ikke har store hender kan løfte den ut av et kjøleskap med en hånd, lett nok til at den voksne kan håndtere den enkelt og ha ru tekstur slik at den ikke glir ut av neven selv om det kommer fett på den. Den må være i glass for å ikke ta opp lukt eller farge, bunnen må være uten kant (man skal jo kappe smør oppi der, så en kant er helt åpenbart idiotisk) og den må slutte tett men ikke for tett mot bunnen. Har du en bestemor i live er sjansen stor for at hun har en i skapet.

Anonymkode: bc679...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fant min på et loppemarked i Drøbak, jeg, hvor en gammel dame satt og solgte gamle kjøkkenting. Perfekt til den halvkilos-pakken, står Smör på den. 

Smør er viktig. 

Anonymkode: a3c0c...217

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du finner dem på bruktbutikkene, ts.

Det du behøver er en som er designet for å være brukervennlig, ikke pen. Alt moderne røkkel er designet for å se pent ut - jeg tviler på at bruken av produkt tenkes over i det hele. Ting funker i alle fall ikke til sitt formål. 

Altså en ting som er smal nok til at en voksen som ikke har store hender kan løfte den ut av et kjøleskap med en hånd, lett nok til at den voksne kan håndtere den enkelt og ha ru tekstur slik at den ikke glir ut av neven selv om det kommer fett på den. Den må være i glass for å ikke ta opp lukt eller farge, bunnen må være uten kant (man skal jo kappe smør oppi der, så en kant er helt åpenbart idiotisk) og den må slutte tett men ikke for tett mot bunnen. Har du en bestemor i live er sjansen stor for at hun har en i skapet.

Anonymkode: bc679...b6a

:pinar:

Anonymkode: a3c0c...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...