Gå til innhold

hjelp har kjøpt bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og den trenger å restaureres. Hvor skal jeg starte? 

For å si det sånn jeg liker ikke fargene på veggen. Hvem kan lage planen for alternativer slik at jeg ikke trenger å tenke, men kun utføre.

Jeg vet heller ikke om det er nok isolasjon i veggene. 

Anonymkode: 7803f...822

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grattis!

Hva står i takstmannens rapport ang. tilstanden på tak, fundament, røropplegg, elektrisk anlegg osv.? Ta tak i slike ting før du bryr deg med det kosmetiske. Har du planer om å flytte vegger og sånt? 

Anonymkode: 6bc04...23c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grattis!

Hva står i takstmannens rapport ang. tilstanden på tak, fundament, røropplegg, elektrisk anlegg osv.? Ta tak i slike ting før du bryr deg med det kosmetiske. Har du planer om å flytte vegger og sånt? 

Anonymkode: 6bc04...23c

ja, hvis mulig å flytte vegger, så vil jeg gjerne ha toalett i hovedetasjen også, siden det nå kun er i kjeller. 

Denne boligen fantes det ikke tilstandsrapport. Dermed så virker det som at det ikke er noen som har gjort "grov" undersøkelsen. Bør jeg sende en takstperson på saken eller annen bygningskyndig ekspert til å datere punktvise punkter slik du har ført opp?

Skrevet

Kan være lurt å hyre inn noen, før du vurderer hvor du skal sette inn ressurser for å fikse opp. Ta det mest kritiske først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kjøpt bolig uten tilstandsrapport og heller ikke vet noe som helst om oppussing eller restaurering av hus bør du definitivt ta med deg fagpersoner før du begynner på noe som helst av det kosmetiske (som å male vegger).

Du finne ut av tilstanden til huset du har kjøpt. 

Anonymkode: 9c979...b09

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis du har kjøpt bolig uten tilstandsrapport og heller ikke vet noe som helst om oppussing eller restaurering av hus bør du definitivt ta med deg fagpersoner før du begynner på noe som helst av det kosmetiske (som å male vegger).

Du finne ut av tilstanden til huset du har kjøpt. 

Anonymkode: 9c979...b09

Jeg spurte i grunn hvem henvender jeg meg til når det gjelder fagekspertise? en interiørarkitekt før jeg går til male butikken? jeg vil gjerne gjøre endringer på rom inndeling. Og  jeg vet ikke om det finnes tegninger til bygget, kan det finnes hos kommunen? Jeg vil hel renovere leiligheten til å bli mer innbydende og oppleves at det er en god hånd som har tatt ett tak i å gjøre endringer på bygget. Men hvor mye utfordrere opprinnelsen? bevare noe eller være kritisk?

AnonymBruker
Skrevet
Tulling skrev (1 time siden):

Kan være lurt å hyre inn noen, før du vurderer hvor du skal sette inn ressurser for å fikse opp. Ta det mest kritiske først.

ja, enig der. Så var det å finne kyndige hender. Kan bli utfordrende det. Kanskje det elektriske anlegget trenger en gjennomgang?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Riv ned veggene først. Så setter du inn mer isolasjon.

Anonymkode: a1d04...26f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Riv ned veggene først. Så setter du inn mer isolasjon.

Anonymkode: a1d04...26f

God ide. 👍

Skrevet

Du bør ALDRI kjøpe bolig før du har satt deg skikkelig inn i hva feil og mangler er. Du kan få mange overraskelser underveis.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Ragnar89 skrev (2 minutter siden):

Du bør ALDRI kjøpe bolig før du har satt deg skikkelig inn i hva feil og mangler er. Du kan få mange overraskelser underveis.

boligen er kjøpt, så hva koster det å få inn en person som kan ta teknisk vurdering over bygget, en tilstandsrapport?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

boligen er kjøpt, så hva koster det å få inn en person som kan ta teknisk vurdering over bygget, en tilstandsrapport?

https://www.meglersmart.no/pris/tilstandsrapport 

Anonymkode: e86cd...3bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fra 5-25000, alt etter størrelsen på boligen.

AnonymBruker
Skrevet
Ragnar89 skrev (1 minutt siden):

Fra 5-25000, alt etter størrelsen på boligen.

wow. Det er vel stedet å starte da. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det ligger vel en tilstandsrapport med prospektet så det er neppe det produktet du trenger.

Det du trenger er en fullstendig oversikt over konstruksjonene, slik at du vet hva du bygger videre på. Her trengs det destruktive tiltak for kontroll. Det elektriske anlegget kan i stor grad vurderes ut fra alder og antall kontakter. Eldre boliger har få kontakter noe som ikke passer moderne boliger i 2021 hvor alt skal ha strøm. Målet er en bolig uten skjøteledninger.

Jeg er takstmann og brukes ofte i slike saker der kunden ønsker full oversikt og en plan for fremdrift. Vi sorterer i må, bør og kan og legger opp en prioritering. Enten går alt ut i en tilbudsinvitasjon (der kunden ikke skal gjøre så mye selv) eller en liste (der kunden skal gjøre mye/alt selv). Den siste kategorien går gjerne over flere år hvor jeg er inne og justerer, gir råd, kontrollerer og dokumenterer underveis.

Tror du en interiørarkitekt vil tilføre noe til prosjektet er også det et godt råd, mange av dem samarbeider med teknisk kompetanse. I så fall bør du ha budsjettet klart for deg for enkelte av disse kjenner ingen begrensninger. 

Endret av A-hunter
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

wow. Det er vel stedet å starte da. 

Har du kjøpt privat? Må man ikke legge ved tilstandsrapport ved salg etter loven nå? 

Hvis du syns 5-25000 kr var mye, vent til du finner ut hva det koster å rette opp ting. Maling er "billig", fagfolk er det som koster. Og det koster! Men det anbefales virkelig, ut ifra informasjonen du gir, som tyder på at du har absolutt ingen peiling på oppussing og renovering. 

Anonymkode: 61dd0...84e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må man ikke legge ved tilstandsrapport ved salg etter loven nå? 

Nei. Men man må ha det for å kunne tegne eierskifteforsikring.

AnonymBruker
Skrevet
Ragnar89 skrev (23 minutter siden):

Det fantes ikke tilstandsrapport på bygget. Jeg håpet kun det ikke fantes fukt. Er det derfor man bør velge andelsleilighet?

AnonymBruker
Skrevet

Har du link til Finn-annonsen?

Anonymkode: e10d3...e31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en stor risiko å kjøpe bolig uten tilstandsrapport.
Ut i fra hva du skriver selv, så høres det ut som at fargen på veggene er det siste du bør tenke på. Hyr inn fagpersonell, få en oversikt på hva som må gjøres, og begynn med det viktigste. Det kosmetiske bør komme helt til sist :) 

Hvor gammel er boligen? 

Anonymkode: 3aa75...d01

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...