Gjest Gjest_Elena_* Skrevet 5. september 2005 #1 Skrevet 5. september 2005 Jeg trenger litt hjelp her, vi skal prøve å spare til ferie neste år, men jeg trenger noen råd. Hvor er det: -Billigst å handle? -Billigst å ha telefonabbonement og internett? -Generelt billig med andre ting? Kom gjerne med andre tips på hvordan jeg kan spare.
Montezuma Skrevet 6. september 2005 #2 Skrevet 6. september 2005 Hei! Dette er hva jeg kan hjelpe deg med...... Handling: Lidl er definitivt billigst. Så hvis du ikke har råd til å være kresen,bør du handle mest mulig der. Lidler billigere enn Sverige. Skal du i vanlige norske butikker, bør du tilbudsshoppe litt her og litt der, og så handle resten på rema. Les tilbudsavisene og skriv ned hva som er billig i hvilken butikk. Når obs! har 10kronersmarked kan du spare massevis!!! Alle andre ting (ting og tang og vaskemidler osv.) kjøper du på Nille og Max20. Ikke topp kvalitet, men ikke alt behøver å være dønn solid heller. Og har du feks kjøpt paraply til 10,- så er det ingen krise om du må kjøpe en ny i løpet av året. Mobil: jeg hadde lenge kontantkort. Brukte tlf kun til sms, ringte aldri til noen. Når jeg hadde brukt opp 150,- så ventet jeg litt med å lade tlf. Da sparte jeg noen kr på det oxo. Mat: Anrett middagen på tallerkener, ikke sett kjelene på bordet, og lag nøyaktig mengde. Man blir mett av en porsjon. Men når kjelene står fremme, spiser man gjerne til det er tomt, bare fordi det er så godt. Dette har vi redusert matforbruket veldig på. Lag mat til flere dager fremover. En diger kjele m grønnsakssuppe blir bare bedre og bedre . Sleng oppi noen pølsebiter for variasjonens skyld. Eller kjøttboller. Bak brød selv.Kjøp gårsdagens brød hvis butikken har igjen. Da kan du ofte betale 4 kr isteden for 23,-...... Bruk grove brød; de metter mer. Ikke de som er laget på vann og hvetemel. Bare luft. Skjær tykke nrødskiver. Da går det mindre pålegg. Dette var alt jeg hadde å by på idag! :-)
Gjest 1111 Skrevet 6. september 2005 #3 Skrevet 6. september 2005 Kjøp basisprodukter som ting på boks o.l. på Rema 1000. Hver eneste dag så tømmer du lommene/lommeboka for småpenger. Legg alt som ikke er 20-kroninger eller av høyere verdi i en sparebøsse.
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2005 #4 Skrevet 6. september 2005 Skulle jeg spare penger hadde jeg konsentrert meg om maten. Kjøp billig, lag billige måltider. Lag stoooore porsjoner og frys ned. Vegetarmat er ofte billig. Ikke spis eller drikk ute. Skifte mobilabonnement eller internettabonnement koster ofte penger, og vil sjeldent lønne seg i det korte løp. Sparer uansett lite på det.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #5 Skrevet 6. september 2005 Ang internett og mobilabonnement så kan du gå inn på www.telepriser.no og legge inn ditt forbruk. Da for du opp hvilket abonnement som er billigst for deg.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #6 Skrevet 6. september 2005 Ennå viktigere enn å passe på hvor man handler er å passe på hva man handler.. Ikke kjøp "småting". Blader, tyggegummi, kaffe osv Kjøp bare mat, vaskemidler, shampoo osv. Tenk også på hvilken man du kjøper.. Det er mulig å redusere matbudsjettet med mye. Klær kjøper man ikke om man har det man trenger.. Er man tom for hele truser eller sokker, er det OK, men.. Bukser trenger man bare 2-3 stk av f.eks
gaja Skrevet 6. september 2005 #7 Skrevet 6. september 2005 oppvaskmiddel nytter det ikke å skifte til et billigere merke, for zalo er det eneste som virker. Prøvde et eller annet butikkmerke en gang, men man måtte jo tømme i halve flaska for at det skulle funke jeg har tro på det å handle sjelden; da blir det mindre sjanse til impuls- og småkjøp!
Lula Skrevet 7. september 2005 #8 Skrevet 7. september 2005 Lidl er definitivt billigst. Så hvis du ikke har råd til å være kresen,bør du handle mest mulig der. Lidler billigere enn Sverige. hm....i alle de pristestene jeg har sett i avisene har ikke LIDL vært billigere enn feks Rema, Rimi og Kiwi. Noen varer er sikkert billigere, men så er jo andre varer billigere et annet sted, så summen blir omtrent den samme.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #9 Skrevet 7. september 2005 oppvaskmiddel nytter det ikke å skifte til et billigere merke, for zalo er det eneste som virker. Prøvde et eller annet butikkmerke en gang, men man måtte jo tømme i halve flaska for at det skulle funke jeg har tro på det å handle sjelden; da blir det mindre sjanse til impuls- og småkjøp! ← Jeg bruker Coop sitt oppvaskmiddel, og har ikke merket noen forskjell mot Zalo, annet enn på prisen.
Cronos Skrevet 7. september 2005 #10 Skrevet 7. september 2005 Ang. mobil så vil de billigste bli abonnement med 0,- i månedsavgift. Kontantkort er dyrt! (Ihvertfall fra Netcom/Telenor). Gå inn på www.telepriser.no og sjekk.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #11 Skrevet 7. september 2005 Med lang erfaring som fattig student vet jeg at det du sparer penger på er å unngå daglig handling; man tar alltid med seg noe unødvendig fra butikken... Kjøp mye av en vare når den er billig, og frys ned eller tilbered store mengder og frys dette. Og om du skal på byen - ta bare med kontanter, og en begrenset sum. Dersom du får studielån og/eller lønn - sett av en del av beløpet på en annen konto slik at du må tenke deg om før du bruker mer enn en viss sum. Jeg vet ikke hvor du bor - er det i en by kan det være vanskelig å unngå fristelser som klær og kafeer, men prøv likevel. Selv har jeg dog alltid prioritert litt "kos" framfor å knuge på hver eneste kaffekopp eller halvliter - og det er ganske irriterende med folk som sparer på alt... Jeg sparer endel på å ha byttet mobilabonnement fra telenor til Chess - de par hundrelappene det kostet å bytte sparte jeg inn i løpet av et par måneder. Men dette kommer også an på hvor mye du bruker telefonen, og om du heller kan endre bruken. Internett kommer an på hvor du bor. Har du en laptop kan du ta med den på kafè eller høyskole, mange steder har trådløst nettverk til din disposisjon. For min egen del har det variert veldig om jeg har bodd i nærheten av en billig butikk eller ei - men jeg synes ikke jeg har spart/bruke veldig forskjellig pga dette. Når jeg har bodd aleine har forbruket uansett ikke vært så stort, og det har gått mye i grønnsaker og fisk.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #12 Skrevet 7. september 2005 Spis mye grønnsaker. Både gulrot, kålrot, blomkål og brokkoli har betydelig lavere kilopris enn kjøtt. Tenk over om du virkelig trenger en spesiell frokostblanding eller om du kan bruke den billige typen. Kneipbrød er også billigere enn mange andre. Men som noen har sagt tidligere også, ikke glem å kose deg litt midt oppi sparinga.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 7. september 2005 #13 Skrevet 7. september 2005 Angående mobilabonnement så er Mobyson billigst 79 øre for å ringe (uansett hvem) og 40 øre pr sms Og det beste er vel at det er kontantkort, så har du helt styring selv på hvor mye du bruker (Kontantkort er jo sjelden billig, men dette ble kåret til det billigste av alle abonnementene;))
Kittykat Skrevet 8. september 2005 #14 Skrevet 8. september 2005 oppvaskmiddel nytter det ikke å skifte til et billigere merke, for zalo er det eneste som virker. Prøvde et eller annet butikkmerke en gang, men man måtte jo tømme i halve flaska for at det skulle funke jeg har tro på det å handle sjelden; da blir det mindre sjanse til impuls- og småkjøp! ← Vi bruker first price sitt vaskemiddel og det tar vekk skitten like bra som Zalo. En liten dæsj er nok.
Montezuma Skrevet 8. september 2005 #15 Skrevet 8. september 2005 hm....i alle de pristestene jeg har sett i avisene har ikke LIDL vært billigere enn feks Rema, Rimi og Kiwi. Noen varer er sikkert billigere, men så er jo andre varer billigere et annet sted, så summen blir omtrent den samme. ← Jeg leser ikke pristester, men skriver selv ned prisen på hver enkelt vare vi kjøper. Har sammenligning mellom to svenske og fire norske butikker pluss Lidl. Lidl ER billigst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå