Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som jeg har bodd sammen i 3 år nå. Vi møttes igjennom noen venner på studiet og fant tonen med en gang. Siden vi møttes på slutten av semesteret og begge hadde sagt opp hyblene våre allerede endte vi opp med å flytte sammen nesten med en gang. I begynnelsen gikk det bra. Han var litt distre og sånn, men jeg syntes bare at det var sjarmerende.

Nå er det annerledes. Jeg har begynt å få endel frustrasjoner.

Han hjelper sjeldent til hjemme, han er mye ute med kompiser, hver gang han gjør noe så enkelt som å ta ut av oppvaskmaskinen sier han "voksenpoeng!" og forventer skryt. Dette er bare toppen av kaka.

Han vil nemlig ikke ta en ordentlig utdanning heller. Han studerer kunsthistorie. Jeg synes det er bra at han studerer noe han liker, men det gir ikke akkurat noe mat på bordet. Jeg spurte om han ikke  kunne ta seg en mer ordentlig utdannelse når han ble ferdig med mastergraden, men han tok det som en fornærmelse. Ved siden av studiene jobber han i kiosk, han sier at etter studiene vil han fortsette med denne jobben og fokusere på kunsten. Såvidt jeg vet er det ingen som har blitt kunstner av å studere kunsthistorie. Han har søkt på flere kunstnerutdanninger, men har ikke kommet inn på noen. Jeg elsker ham, men jeg vet ikke om jeg vil være kjæreste med en som jobber i kiosk resten av livet. Hadde vi vært 20 kunne jeg vært mer tålmodig, men vi står begge på kanten av 30-årene. Er jeg et dårlig menneske som bærer på disse tankene? Kunne dere vært sammen med en som jobber i kiosk og prøver å bli kunstner i en alder av 30?

Unnskyld for at innlegget ble så langt, jeg hadde litt mye på hjertet.

Anonymkode: 0314e...8e9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr «Peter pan syndrome»? Skjønte ikke et kvekk av overskriften.  

Anonymkode: 3abeb...b5f

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Han må få studere og jobbe med det han vil. Du bestemmer om du vil være sammen med ham, men ikke hva han skal gjøre. 

Sammen må dere fikse husarbeidet. 

Anonymkode: 5a079...d4c

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det betyr på en måte at man ikke vil bli voksen. At man vil slippe ansvar osv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en samboer som jeg har bodd sammen i 3 år nå. Vi møttes igjennom noen venner på studiet og fant tonen med en gang. Siden vi møttes på slutten av semesteret og begge hadde sagt opp hyblene våre allerede endte vi opp med å flytte sammen nesten med en gang. I begynnelsen gikk det bra. Han var litt distre og sånn, men jeg syntes bare at det var sjarmerende.

Nå er det annerledes. Jeg har begynt å få endel frustrasjoner.

Han hjelper sjeldent til hjemme, han er mye ute med kompiser, hver gang han gjør noe så enkelt som å ta ut av oppvaskmaskinen sier han "voksenpoeng!" og forventer skryt. Dette er bare toppen av kaka.

Han vil nemlig ikke ta en ordentlig utdanning heller. Han studerer kunsthistorie. Jeg synes det er bra at han studerer noe han liker, men det gir ikke akkurat noe mat på bordet. Jeg spurte om han ikke  kunne ta seg en mer ordentlig utdannelse når han ble ferdig med mastergraden, men han tok det som en fornærmelse. Ved siden av studiene jobber han i kiosk, han sier at etter studiene vil han fortsette med denne jobben og fokusere på kunsten. Såvidt jeg vet er det ingen som har blitt kunstner av å studere kunsthistorie. Han har søkt på flere kunstnerutdanninger, men har ikke kommet inn på noen. Jeg elsker ham, men jeg vet ikke om jeg vil være kjæreste med en som jobber i kiosk resten av livet. Hadde vi vært 20 kunne jeg vært mer tålmodig, men vi står begge på kanten av 30-årene. Er jeg et dårlig menneske som bærer på disse tankene? Kunne dere vært sammen med en som jobber i kiosk og prøver å bli kunstner i en alder av 30?

Unnskyld for at innlegget ble så langt, jeg hadde litt mye på hjertet.

Syns tankene dine er helt naturlig, og relevante. Spørsmålet er om du kan leve med disse utilstrekkelighetene, for å forandre ham kan, kan du neppe. 

Anonymkode: 57563...bbd

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer eller jobber du med, ts? Ønsker du/dere barn? 

AnonymBruker
Skrevet

Kunsthistorie trenger absolutt ikke være dårlig å studere! Jeg har den utdannelsen og jobber i drømmejobben min på museum. Elsker det! Du høres bare nedlatende og kjip ut ts! 

Anonymkode: 41335...8c9

• Liker 28
Skrevet

Det du beskriver er jo ikke Peter Pan syndromet selv om han er litt barnslig med å si «voksenpoeng» når han gjør enkelt husarbeid. Først, selvsagt må dere dele på husarbeidet, om han ikke forstår det så kanskje det ville vært lurt å bo litt fra hverandre. Mistenker at han ikke har bodd så lenge alene etter mamma og pappa som fikset alt hjemme?

Resten er basert på dine egne verdier og forhåpninger til jobb og status når det gjelder partner. Du vil ha noen med en bedre lønn og høyere status tydeligvis, han vil følge sin interesse når det gjelder studier og jobbe i kiosken. Det har du jo ingenting med, og selv om det er vanskelig å få brukt en kunsthistorieutdannelse er det ikke umulig og heller ikke bortkastet vil jeg si som har studert det. Det er aldri bortkastet med høyere utdannelse og både med kunsthistorie og humaniora generelt lærer man masse historie og samfunnsutvikling og man kan få en start på en livslang kunnskapserhvervelse. 

Generelt med en mastergrad i humaniora så blir man veldig god på å lære store mengder informasjon og sortere dette, se både detaljer og de virkelig lange linjene. Tenke kritisk om ulike metoder og så videre. 

• Liker 16
Skrevet

Er kunsten hans god? I så fall syntes jeg det er tøft å satse og at å jobbe i kiosk er en jobb det er bra å ha ved siden av.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han må få studere og jobbe med det han vil. Du bestemmer om du vil være sammen med ham, men ikke hva han skal gjøre. 

Sammen må dere fikse husarbeidet. 

Dette.

Hvis han vil studere kunsthistorie og jobbe i kiosk, så er det hans valg. Jobbe i kiosk er da en helt vanlig jobb? Kjenner mange voksne som jobber i kiosk. 

Og hvis kunsthistorie interesserer han så er han da fri til å ha det som studie/hobby/liv.

Anonymkode: e18a0...a8a

• Liker 17
Gjest Made4u
Skrevet

Hvorfor skal han gjøre husarbeid når du tar deg av det? Finnes ikke mange menn der ute, som vil gjøre husarbeid dersom husarbeidet gjør seg selv (altså dama tar seg av det), Hannkjønn lever meget vell med å slippe unna slik i størst mulig grad.

Vil du ha endringer i slik, da MÅ du nødvendigvis sette noen premisser og å stille krav, klart han vil at det skal fortsette som nå... Og så lenge han har sluppet unna med det, ja så ønsker han det samme i fortsettelsen...

AnonymBruker
Skrevet

Ang husarbeid: sett dere ned og avtal hva dom skal gjøres når, sett opp liste og ansvarliggjør han ved at han velger hva dom skal være hans oppgaver og når det skal gjøres. Om han ikke følger opp det, så ja, da kan du gi opp.

Ellers, hvordan han ønsker å leve (jobb/utdanning) er hans valg og en del av hans person. Om du ikke liker dette må du leve med det eller finne en annen mann. Du kan ikke forandre andre. Det skjer ikke.

Anonymkode: 1b92a...19d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei Ts, 

Jeg hat student Musikk I utlandet og jeg jobber nå profesjonelt som låtskriver. Jeg er lykkelig fordi jeg fulgte drømmen min. Min samboer eier egen business. Hadde han vært sammen med en som var kritisk til en start-up hadde han aldri lykkes, tro meg! Det var lite penger i begynnelsen.  Det samme gjelder mitt karriere valg. Kanskje du bør finne deg noen som er i samme boks som deg? Livet er for kort til å ikke prøve ut drømmene sine og deretter angre fordi man aldri ga det en real sjanse. Håper han treffer noen som oppmuntrer drømmene i stedet for å kjøre de i ned. Og at du finner deg noen med en stabil jobb. 

Anonymkode: b24d7...8fe

• Liker 14
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)

Dere er for forskjellige 🙂 Simple as that . Mange av oss kunstnere lever gjerne fra dag til dag ( før vi får barn ) . Først da stepper vi opp . - av nødvendighet . ( og kjærlighet selvsagt ) Før det er vi opptatt med å realisere oss selv. Også en nødvendighet.  Om det er å leve på knekkebrød og nudler,so be it.... Om du er i ytterenden av det ,så gjør du klokt i å droppe han her.. ❤ Det vil kun gi deg irritasjon, når han pr nå ikke har kommet lengre i sitt virke 😉,,,Kanskje er han en gryende Nerdrum, kanskje er han ikke så talentfull som han tror.  Hvem vet? Men DU vet,hva du trenger ,,, tipper barn/ stabile forhold  er i bakhodet ditt innen 5  år? Kiosk jobb?? Nei takk !!( i det minste burde han jobbet på en kulturskole) Såpass gammel.  Hadde han vært 19-20 år så hadde det vært innafor. Skjønner deg godt . Og jeg har levd av kunsten et helt liv og er kvinne. Kvinner trenger stabile forhold når vi runder 30.  Uavhengig av kunstens verden ! ( Har han ikke kommet lengre til nå enn kioskbua, så vil det ta minst 10 år til før han får seriøse oppdrag, som betyr mat på bordet og økonomi ifht et hjem med barn ) Om oppvaskmaskinen er en meritt i hverdagen for han,så er han i need av ukelønn 🤪,,, som 8 - åringen her i huset ....Det ble litt krasst og direkte på slutten. Beklager ❤Kunstnersjela 🙈 - ingen skjønnmaler,  men musiker ( samme ulla) I vår bransje har de virkelige talentfulle mange kontakter og veier inn,( ifht strøjobber) uansett utdannelse eller om de er  autodidakte ( selvlærte), i en alder av 30. Hvertfall ikke kiosk ! ( et virkelig kunstnerego greier ikke det i voksen alder  og være happy med det - om sjela er full ) Kan være han har fått en guddommelig oppvåkning etter 25 år,,,,,og er et særtilfelle,,,men i den virkelige verden er slike sjeldne.  I så tilfelle har du skutt gullfuglen 😎🎶

Utenom kunstnerpreiket: tror han rett og slett er LAT ! ( og det er IKKE reelle kunstnere .De har STOR drift ) Hverken mer eller mindre 🙄 En no goer ! 

Endret av Skogsalv
AnonymBruker
Skrevet
On 5/23/2021 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Det er en shaming taktikk for å få menn til å prioritere bort det de selv ønsker å gjøre med livene og hverdagene sine, og i stedet gjøre seg til arbeidshester og handymenn for en kvinnes prioriteringer.

"Jasså, så du prioriterer fotballtrening med kompisene dine fremfor konfirmasjonen til søstera mi sitt bonus barn? Du må lide av Peter Pan syndromet".

Ca. noe sånn.

Anonymkode: 3bd7b...6d2

• Liker 7
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er en shaming taktikk for å få menn til å prioritere bort det de selv ønsker å gjøre med livene og hverdagene sine, og i stedet gjøre seg til arbeidshester og handymenn for en kvinnes prioriteringer.

"Jasså, så du prioriterer fotballtrening med kompisene dine fremfor konfirmasjonen til søstera mi sitt bonus barn? Du må lide av Peter Pan syndromet".

Ca. noe sånn.

Anonymkode: 3bd7b...6d2

Uenig .  Å være en ekte kunstner er ingen hobby. Men et inntektsgivende yrke !.Menn og kvinner kan selvsagt gjøre HVA de vil ifht drømmer og ønsker.Du drar inn fritidssysler i tillegg..sikkert null problem for TS om det andre hadde vært på plass! Du projiserer 😎( hersketeknikk) I et samboerskap er det dog en selvfølge at begge bidrar på lik linje  ifht arbeid og inntekt!  Kiosk i en alder av 30,,,bringer lite til bordet . Deltid , hva tror du?  9-11 tusen..? Toppen! .Tenk om de fikk barn til jul !! 😳 Skulle hun da bært det meste av husholdningen på sine skuldre ?? Og du er MANN ??

Regner med at du har litt liten innsikt i hvor dårlig økonomi strebere på overtid i kunstens verden egentlig har...?Særlig nå under Corona-år 2. Om du ikke selv streber for en interninnstilling  i en underavdeling i NRK  . Med merkelapp " arven etter Pål Bang Hansen" (satt på spissen)

Du jobber nok  med noe helt annet.  God økonomi.  Det tror jeg 🙂

Endret av Skogsalv
AnonymBruker
Skrevet
Skogsalv skrev (1 time siden):

I et samboerskap er det dog en selvfølge at begge bidrar på lik linje  ifht arbeid og inntekt!  Kiosk i en alder av 30,,,bringer lite til bordet . Deltid , hva tror du?  9-11 tusen..? Toppen! .Tenk om de fikk barn til jul !! 😳 Skulle hun da bært det meste av husholdningen på sine skuldre ?? Og du er MANN ??

Regner med at du har litt liten innsikt i hvor dårlig økonomi strebere på overtid i kunstens verden egentlig har...?

Å jobbe deltid mens man er student er normalt. Man kan såklart jobbe fullt og studere ved sida av ned nettstudier, men det er krevende og er ikke mulig på alle studier. Spørsmålet er vel mer hva han skal gjøre etter studiene. 

Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Å jobbe deltid mens man er student er normalt. Man kan såklart jobbe fullt og studere ved sida av ned nettstudier, men det er krevende og er ikke mulig på alle studier. Spørsmålet er vel mer hva han skal gjøre etter studiene. 

Helt enig. Men han her er jo litt evig student da....virker det som . Lov det også,om man har ting på stell. Men i kunstnertilværelsen i såpass voksen alder, burde deltidsjobben vært mer på linje med hva han sikter seg inn på. Ifht nettverk og kontakter.  Derfor virker han lite seriøs ifht kunsten og voksenlivet.  Skulle vært interessant om TS kunne gitt input om han har god økonomi/ familie ellers som støtter ham. Hvordan ting fordeles økonomisk i samboerskapet og planene for fremtiden . Leier de? Skal de kjøpe hus? Planer om barn ? Fritid og ferier sammen? Etc...😅

TS har allerede  sagt at han bringer lite mat på bordet. 

Endret av Skogsalv
Skrevet

Herregud, leter dere kvinner etter de største idiotene når dere søker kjæreste? Er det et misforstått omsorgsbehov dere prøver å dekke med disse taperne dere velger som partnere? Som mann ser jeg at de største idiotene av menn går inn og ut av ulike forhold. Etter en stund blir de kastet ut av dama men det står en annen klar til å ta dem inn. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...