AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Jeg leverte nylig inn et førsteutkast på en akademisk tekst (bachelor-grad). Tilbakemeldingene jeg sitter igjen med, gjorde at motivasjonen min sank betraktelig. Tilbakemeldingen var heller ikke særlig reflektert eller konkret, og jeg sitter ikke igjen med annet enn dårligere selvtillit. Men ... jeg må tydeligvis jobbe med språket og presisjon i denne oppgaven. Derfor lurer jeg på om noen her har tips til hvordan å forbedre dette? Eller om dere generelt har tips til akademiske oppgaver? Jeg skjønner at erfaring er tingen, men finnes det konkrete tips til hvordan å forbedre språk og presisjon? Takker og bukker på forhånd! Anonymkode: a14b1...fac
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Oppløftende og motiverende ord tas gjerne også imot ❤️ TS Anonymkode: a14b1...fac
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 les artikler, da får du språket inn, og herm etter måten de skriver på alle får slike tilbakemeldinger de første årene, ikke stress med det, du går tross alt på skole for å lære. vær sjeleglad du får slik tilbakemelding nå og ikke om 2 år. Anonymkode: 9d4fd...da4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Husk at ansatte i høyere utdanning ikke nødvendigvis er store pedagoger. Det er en krevende øvelse å gi motiverende og presise tilbakemeldinger. Nå vet ikke jeg hva som gjelder for akkurat deg, men jeg kan gi et par generelle tips: - Begrens hverdagslige fraser som krinser rundt deg selv: "Jeg føler at.." og "Jeg mener at". Det er ikke så interessant i akademia. - Referer riktig. Les deg opp på referansesystemet du er forventet å bruke. - Stukturer teksten FØR du skriver. I ditt tilfelle bør du kontrollere at strukturen er ryddig og stram for leseren. Har du en kort innledning? Innleder du avsnittene dine med et setning som sier noe om hva avsnittet handler om? Presenterer du teori i teoridelen som du deretter diskuterer mot slutten? - Lek deg med ord og uttrykk som du ikke bruker i det daglige, men pass på at du ikke overdriver og/eller ikke egentlig behersker disse. Anonymkode: 6cddf...9cc 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Les artikler, som den over foreslår. Anbefaler også denne: https://www.ntnu.no/documents/4304188/1283448580/Guide+til+akademisk+skriving+IPL+2020.pdf Lykke til! Anonymkode: 7d9fa...9f2 1
Ego Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Sjekk gjerne om det finnes et Skrivesenter det du studerer, eller om biblioteket tilbyr noen støtte til akademisk skriving.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Les gamle besvarelser med topp karakter. Sjekk ut feks skrivesenteret eller ndla.no for tips. Anonymkode: 8e062...d18 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Tusen takk til dere alle. Dette var helt supre tips!! ❤️ TS Anonymkode: a14b1...fac
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Generelt: Man må lese mye for å bli god til å skrive. Les andres tekster, både studenters og fagpersoners. Legg merke til hvordan de argumenterer. Foreslå "byttelesing" med en medstudent, altså at dere lesere hverandres tekster og gir hverandre tilbakemeldinger. I en bacheloroppgave er det viktig at problemstillinga er "spissa", altså konkret og ikke for vid. Du skal skrive en oppgave på 20 sider, ikke en avhandling for doktorgraden. Det er bedre å skrive mye om lite enn lite om mye. I innledninga skriver du hva som er problemstillinga di (formulert som et spørsmål eller en påstand) og hvordan du skal løse den. I hele hoveddelen må du tenke at alt du skriver der skal være relevant for problemstillinga. Mange studenter bruker masse plass på bakgrunnsstoff og annet som ikke er så relevant. Tenk hele tida: er dette relevant for min problemstilling? Vær konkret hele veien. Det er mange som skriver veldig svevende, og det er ofte fordi de er usikre eller ikke har forstått stoffet helt. Ikke prøv på masse vanskelige ord, et helt vanlig språk holder, så lenge det er konkret og beskrivende. Konklusjonen må svare på problemstillinga, ellers har du ikke gjennomført oppgaven.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 Jeg kan anbefaler bok som heter Skriv - fra idé til fagoppgave som jeg hadde i Ak. Lesing og skriving i fjor (er student). Av Tove Pettersen. Den er lettlest, informativ og bra! Anonymkode: 1fb4b...5a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå