Gå til innhold

For psykisk syk til å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter så mye psykisk av depresjoner og angst, med humørsvinginger og alt mulig, og jeg er overvektig men jeg klarer ikke å gå ned i vekt. Maten har for mye makt over meg. Er så trist og vondt å være overvektig og bør gå ned i vekt. Jeg var på god vei i fjor høst med å gå ned i vekt, men en venn kom til meg flere ganger med masse sjokolader og godteri og fristet meg over evne flere ganger. Til slutt så sprakk jeg så voldsomt og spiste masse usunt og la på meg mye igjen. Var stygt gjort av han når han visste at jeg slanket meg. Har mistet all motivasjon og styrke til å klare å gå ned i vekt. Alt er så tragisk.

Anonymkode: ebecd...2a1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Lider av fedme, men hater kroppen min og livet så intenst at jeg orker egentlig ikke gjøre noe med det. Vil jo helst ikke leve i det hele tatt. Da er det fryktelig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg hatet for øvrig livet mitt og meg selv like mye når jeg var slank for noen år siden. 

Anonymkode: 18d6a...662

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ta seg sammen. Man har vel viljestyrke selv om man er psykisk syk?

Anonymkode: 92591...6f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare å ta seg sammen. Man har vel viljestyrke selv om man er psykisk syk?

Anonymkode: 92591...6f1

Skjønner du har peiling. Vet du hva en sykdom er? Depresjon og angst er psykiske sykdommer. Sier du til en med knekt fot, ta deg sammen og gå på foten? Du aner veldig lite hvor tungt det er å bare gå på do er. Takk for oppmuntringen.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Kan du begynne med små endringer? Har du fast måltidsrytme? Jeg har selv fedme og ptsd. Har klart å gå ned 40kg ved små endringer. Du trenger ikke klare alt på en gang, Finn en ting du kan endre på og prøv det i 1 uke.

Anonymkode: ced7d...544

• Liker 9
Skrevet

Har du snakket med legen om dette? Legen kan henvise deg videre til seksjon for sykelig overvekt så vil du få veiledning og hjelp der :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å skaffe profesjonell hjelp? Det kan være vanskelig å klare slikt alene

Anonymkode: 9c94a...8eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du begynne med små endringer? Har du fast måltidsrytme? Jeg har selv fedme og ptsd. Har klart å gå ned 40kg ved små endringer. Du trenger ikke klare alt på en gang, Finn en ting du kan endre på og prøv det i 1 uke.

Prøver og prøver men sklir ut hele tiden. Men føler jeg må få noen endringer i livet mitt først. Det er en av grunnen til at jeg sliter så mye psykisk. Men flink du på hva du har klart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøver og prøver men sklir ut hele tiden. Men føler jeg må få noen endringer i livet mitt først. Det er en av grunnen til at jeg sliter så mye psykisk. Men flink du på hva du har klart.

Da er ikke endringen liten nok. Kan du begynne i morgen med å drikke mer vann? For eksempel 2 glass vann mer om dagen? (Om du ikke allerede drikker mye vann). Gjør det en uke og legg til en liten ting til. For eksempel å gå tur i 5 minutter. Du trenger ikke store endringer til å begynne med. Du går ikke ned i vekt av å drikke 2 glass vann, men du begynner endringsprosessen og beveger deg mot å bli klar.

jeg ble bedre psykisk da jeg begynte å ta bedre vare på meg selv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om mange som har hatt veldig stor hjelp i opphold på evjeklinikken. Der tar de tak i den egentlige årsaken til at man spiser for mye og hjelper med å legge om matvanene og lage sunn mat. Sliter med vekta selv. Jeg vet hvordan jeg skal spise for å gå ned I vekt men medisiner stopper det.

Anonymkode: f64d2...06f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg sliter så mye psykisk av depresjoner og angst, med humørsvinginger og alt mulig, og jeg er overvektig men jeg klarer ikke å gå ned i vekt. Maten har for mye makt over meg. Er så trist og vondt å være overvektig og bør gå ned i vekt. Jeg var på god vei i fjor høst med å gå ned i vekt, men en venn kom til meg flere ganger med masse sjokolader og godteri og fristet meg over evne flere ganger. Til slutt så sprakk jeg så voldsomt og spiste masse usunt og la på meg mye igjen. Var stygt gjort av han når han visste at jeg slanket meg. Har mistet all motivasjon og styrke til å klare å gå ned i vekt. Alt er så tragisk.

Hvis du sliter med angst og depresjoner hvordan kan du spise da?

Jeg spiser ikke hvis jeg er redd eller når jeg er deprimert. Du snakker kanskje om lettere angst og depresjoner?

AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser ikke hvis jeg er redd eller når jeg er deprimert. Du snakker kanskje om lettere angst og depresjoner?

Forstår du ikke at folk er forskjellige? Jeg har spiseforstyrrelse også. Jeg har tunge depresjoner så ikke still spørsmål om diagnosene mine. 

• Liker 12
Skrevet
1 hour ago, BukkenAskeladd said:

DU spiser ikke om du er redd eller deprimert, men andre kan finne trøst i mat. Folk er forskjellig. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes psykologer som er gode på kosthold og livsstil der ute, hør med legen din om hen vet om noen! Du må få en etablert, indre motivasjon som går mye lenger enn at du ønsker å gå ned i vekt da det er snakk om en permanent livsstilsendring. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, det tok meg over tjue år fra jeg begynte å slite med vekta til jeg klarte å gjøre noe med det på grunn av psykisk sykdom. Nå går det greit og det hadde jeg seriøst aldri trodd om meg selv, men det tok tid og jeg var rett og slett ikke klar før. Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 4ff25...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, først og fremst må du få hjelp til de pyskiske problemene dine. Så kan du begynne å jobbe med vektproblemet. Jeg har slitt mye med både angst og depresjon, og det er mulig å komme seg ut av det, men det krever innsats. Lykke til!

Anonymkode: c11fc...ea8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper psyken å gå tur hver dag. Jeg tror kanskje du har hatt nytte av profesjonell hjelp for den. Uansett, kom deg ut å gå tur. Det er tungt, det vet jeg, men det er en av tingene som hjelper både psyken og kroppen. 

Kanskje du også kan prøve å spise mer av det som er bra for kroppen? Istedenfor å tenke på hva du ikke bør ha. Det har en forsterkende effekt. Jeg ønsker deg uansett lykke til og håper at sommeren kan hjelpe på humøret.

Anonymkode: 4b47e...92c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det hjelper psyken å gå tur hver dag. Jeg tror kanskje du har hatt nytte av profesjonell hjelp for den. Uansett, kom deg ut å gå tur. Det er tungt, det vet jeg, men det er en av tingene som hjelper både psyken og kroppen. 

Kanskje du også kan prøve å spise mer av det som er bra for kroppen? Istedenfor å tenke på hva du ikke bør ha. Det har en forsterkende effekt. Jeg ønsker deg uansett lykke til og håper at sommeren kan hjelpe på humøret.

Anonymkode: 4b47e...92c

Dette er så riktig 😊  Det kan nok hende at du trenger profesjonell hjelp også, og kanskje særlig med tanke på motivasjon, men mye av jobben må du faktisk gjøre selv. Gå mye ut på tur, og gi kroppen din mest av den maten den trenger.  Ha mer fokus på det å bli i bedre form (både psykisk og fysisk), enn det å tenke så mye på vektnedgang til å begynne med.  Du kommer til å klare det!  

Anonymkode: 6de8b...209

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begynn i det små med å lage handlelister, evt få noen til å handle for deg så du slipper å gå på butikken. Eller netthandel hvis de har levering til deg. Snakker av erfaring! 

Anonymkode: a4af1...ddd

AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (9 timer siden):

Det som gjelder for deg gjelder ikke for alle....  Jeg spiser aldri så mye godteri og junkfood som når jeg er lei meg eller sliter på andre måter.

Anonymkode: 6de8b...209

• Liker 4
Skrevet

Er du i aktivitet hver dag? Hvis ikke kan en fin start være å bestemme deg for at du feks skal ha 10 min trening/aktivitet hver dag. Det kan være å gå tur, sykle, gå på ski, danse eller noe annet. Funkygine har feks mange treningsvideoer med økter du kan gjøre hjemme, helt ned i 10 min. 

Jeg merker også at jeg føler meg MYE bedre når jeg er i jevnlig aktivitet og trener. For å holde rutinen planlegger jeg hva jeg skal trene hvilke dager, etter værmeldingen😅 Før var det vanskelig å komme seg ut i regn, så da tok jeg styrke inne med funkygine de dagene. Jeg logger øktene mine i olympiatoppen sin dagbok, for der er det greit å holde oversikt også ser jeg ofte sammenheng med bra treningsperiode = jeg føler meg bra og er fornøyd med meg selv. Trener daglig nå, og av og til 2 økter om dagen. Startet treningsreisen min i januar, begynte med korte joggeturer i mars (den første var 500 m løp og 1 km gåing😅), startet med funkygines 10 min økter. 

Kostholdet mitt blir også mye bedre når jeg trener jevnlig. For øktene mine blir best om jeg har hatt et sunt måltid noen timer tidligere, og får i meg sunn mat etterpå for restutisjonens del. Men fortvil ikke, jeg har hatt joggeturer og styrkeøkter på bare sjokkis og ostepop i magen også😂

Jeg heier på deg! Oppdater gjerne!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...