Silva Pluvialis Skrevet 23. mai 2021 #121 Del Skrevet 23. mai 2021 (endret) . Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #122 Del Skrevet 23. mai 2021 Gjenferdet skrev (8 minutter siden): Han utsatte meg for et seksuelt overgrep. Jeg delte ikke alt i det innlegget. Er det et seksuelt overgrep å bli massert? Anonymkode: 7acb8...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 23. mai 2021 #123 Del Skrevet 23. mai 2021 (endret) . Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #124 Del Skrevet 23. mai 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Det er et seksuelt overgrep å bli befølt på intime steder imot ens egen vilje, og uten samtykke. Ekstra skadelig var det at jeg var svært ung, og at de voksne som var tilstede bare stod å så på, uten å melde det videre til politiet. Jeg var for ung til å ta saken videre selv, kun 13 år. Det var først i voksen alder at en jurist sa til meg at saken burde ha vært meldt inn den gang, men nå er det nok dessverre for sent å gjøre noe med saken. Så ja, det var et overgrep, men jeg delte ikke alt i innlegget mitt. Poenget var at jeg kunne relatere meg til ts. Ok. Litt forskjell på å bli massert og å bli befølt, syns du ikke? Anonymkode: 7acb8...2dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #125 Del Skrevet 23. mai 2021 Samboer fikk beskjed om å massere mine bryster. Både han og jeg følte det veldig ubehagelig fordi det normalt sett handler om noe man gjør seksuelt. Husker det som veldig ugreit. Anonymkode: d70a6...afe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #126 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samboer fikk beskjed om å massere mine bryster. Både han og jeg følte det veldig ubehagelig fordi det normalt sett handler om noe man gjør seksuelt. Husker det som veldig ugreit. Anonymkode: d70a6...afe Det hadde jeg nektet. Men jeg er helsepersonell selv, så kanskje lettere for meg å sette foten ned, vet ikke. Anonymkode: ce024...c94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #127 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk for støtte. Var redd jeg skulle hudflettes, selv om dette for andre kanskje bare er barnemat. Er det vanlig å få spørsmålet? Anonymkode: 9586b...42f Jeg syntes det er veldig rart at hun maste om at HUN skulle gjøre det. Jeg masserte egne brystvorter og det hjalp meg, men aldri i verden om noen andre hadde fått gjort det. Anonymkode: 5d64b...d74 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #128 Del Skrevet 23. mai 2021 Forstår godt du føler deg uvel! Meld det inn Anonymkode: 92573...7fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #129 Del Skrevet 23. mai 2021 Jeg synes ikke de burde tillate det å ha «puppegnikking» som et lovlig virkemiddel i det hele tatt uten å som et minimum informere absolutt ALLE fødende om at dette kan bli aktuelt, på FORHÅND! Det er veldig tvilsomt at en vilt fremmed jordmors stimulering av den fødendes brystvorter kan føre til noen oksytocin-økning (som er det man er ute etter), for det er ikke sånn at dette feelgood-hormonet øker i situasjoner som i beste fall bare er kleine og kliniske, og i verste fall både utrygge og traumatiske for fødekvinnen. Uvilje avler ikke oxytocin! Det finnes forskning på at «kosing med puppene» i en for fødekvinnen TRYGG setting emosjonelt faktisk gir en liten økning. Men å tro at det betyr at man kan oppnå dette ved å sette det inn som klinisk tiltak sånn bardus er helt på viddene. Det finnes dokumentasjon på at orgasme gir liknende nytteeffekt, men helsepersonell skjønner at de ikke kan stimulere klitoris på fødekvinnen fordet! Når jordmødre kommer med denne typen tull er det viktig å huske på én ting: Det finnes et lass med jordmødre som tror at kullsyre gir babyen luft i magen, eller at alle som har forkalkninger på morkaken har røyket uansett om de har det eller ei, eller at du ikke har rett til å bestemme hvorvidt studenter får øve på deg, eller at bringebærblader og akupunktur setter igang fødsel. Hvilket er helt feil alt sammen. Ganske mange av dem er faktisk ganske mye dummere enn man skulle tro det var mulig å være, når det gjelder å forholde seg til medisinsk forskning etter en lang utdannelse. Notér det bak øret og bruk det til å sette sunne grenser. Anonymkode: c8ee8...c9b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #130 Del Skrevet 23. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Samboer fikk beskjed om å massere mine bryster. Både han og jeg følte det veldig ubehagelig fordi det normalt sett handler om noe man gjør seksuelt. Husker det som veldig ugreit. Anonymkode: d70a6...afe Det hjelper ikke å massere brystvortene i en setting man er ukomfortabel med. Det eneste de oppnådde ved å i det hele tatt bringe det på bane, og helt definitivt ved å presse dere til å gjøre det, var å SVEKKE oxytocin-frigjøringen hos deg. Og det hadde de visst veldig godt, dersom de hadde satt seg inn i den forskningen som ligger bak tanken om at det der i det hele tatt skulle kunne ha noe for seg. Anonymkode: c8ee8...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #131 Del Skrevet 23. mai 2021 Dette var ikke noe grei opplevelse. Å være fødende er ikke det samme som at helsepersonell skal ta over kroppen din fullstendig, den jordmora må totalt mangle sosiale antenner. Greit at det å stimulere brystvorter kan fremme rier, men det er ikke dermed sagt at det skal gjøres. Anonymkode: fc9ca...0f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellaaa Skrevet 24. mai 2021 #132 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 22.31): Kom deg videre. Folk har opplevd ekte overgrep. Anonymkode: 7acb8...2dd Ærlig talt! " ekte overgrep"? Hvem er du til å definere hva ett overgrep er for en annen person? Det finnes forskjellige type overgrep. Skjerp deg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 24. mai 2021 #133 Del Skrevet 24. mai 2021 Jeg synes denne tråden viser internett sitt oppgulp. Folk skriver "ekte overgrep" - som om man selv ikke sitter med definisjonsmakten til overgrep, og at "ditt" overgrep er mer gyldig enn Ts sitt opplevde overgrep. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #134 Del Skrevet 24. mai 2021 1 hour ago, Mnjah said: Jeg synes denne tråden viser internett sitt oppgulp. Folk skriver "ekte overgrep" - som om man selv ikke sitter med definisjonsmakten til overgrep, og at "ditt" overgrep er mer gyldig enn Ts sitt opplevde overgrep. Dette! ☝🏼 Det er SÅ mange helt reelle, systemiske problemer i samfunnet som kunne ha vært løst for lenge siden dersom det ikke var for folk som på ren refleks skal komme med sånne «whataboutismer» og devaluere hele temaet før det rekker å komme på dagsorden engang! Ble du overstyrt av jordmor og fikk vite etterpå at hun ikke engang bestilte noen epidural til deg selv om du tagg på dine knær, fordi hun kjente det på seg at du kom til å bli så jævla stolt av deg selv når du fødte uten? Surt det, men har du tenkt over at du er heldig som i det hele tatt hadde en jordmor der? Mange som føder aleine i en grøft, liksom, ditt utakknemlige beist. Ble du påtvunget å være naken under fødsel og syntes det var et overtramp som har påvirket din tillit til helsepersonell etterpå? Sa du nei til at tre legestudenter skulle få undersøke deg vaginalt? Fikk du vite etter en operasjon i narkose at 20 studenter hadde øvd seg på GU på deg mens du lå der? Haha, herregud, kjerring; det finnes mennesker som har blitt utsatt for «ordentlige overgrep»! Det er respektløst av deg å tro at du har noe å klage på der. Hold kjeft og kom deg videre. Sa de til deg at du ikke fikk lov til å gi barnet MME mens du var på barselhotellet fordi det ikke var medisinsk nødvendig, og at hvis du valgte å ikke initiere amming så ville de måtte ringe helsestasjonen angående ekstrakontroller, for det der var et tegn på dårlig tilknytning og morsinstinkt, å ikke ville det beste for barnet sitt? Konfiskerte de stokkene du hadde tatt med og kastet dem? Maktmisbruk, sier du? Hah, du er sikker på at du ikke var en dårlig mamma, da? De vil jo bare barnets beste. Og hadde det virkelig bært så vanskelig for deg å bare amme? Det er jo DERFOR VI HAR PUPPER! Anonymkode: c8ee8...c9b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #135 Del Skrevet 24. mai 2021 «Stokkene» = SMOKKENE Anonymkode: c8ee8...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #136 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ok. Litt forskjell på å bli massert og å bli befølt, syns du ikke? Anonymkode: 7acb8...2dd Bare gi deg nå. Anonymkode: 7c55f...80b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #137 Del Skrevet 24. mai 2021 Husker jeg var ned søster som var i dyp depresjon og jordmor ba meg gjøre det. Jeg overså det helt og i ettertid syntes jeg det var ekkelt at hun maste om det. Hu var også gammel, kanskje gamlingene tørr å mase. Uansett unødvendig. I så fall bør man informere om viktigheten i god tid og helst til personen som skal føde. Minnet har brent seg fast så skjønner deg TS at det er ekkelt. Anonymkode: 6b683...01c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #138 Del Skrevet 24. mai 2021 Jeg ville ikke at mannen min skulle gjøre det under fødsel engang, jeg gjorde det selv... Ble bare så utrolig merkelig og intim ting å skulle gjøre foran 4 helsepersonell. Anonymkode: 16392...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #139 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette! ☝🏼 Det er SÅ mange helt reelle, systemiske problemer i samfunnet som kunne ha vært løst for lenge siden dersom det ikke var for folk som på ren refleks skal komme med sånne «whataboutismer» og devaluere hele temaet før det rekker å komme på dagsorden engang! Ble du overstyrt av jordmor og fikk vite etterpå at hun ikke engang bestilte noen epidural til deg selv om du tagg på dine knær, fordi hun kjente det på seg at du kom til å bli så jævla stolt av deg selv når du fødte uten? Surt det, men har du tenkt over at du er heldig som i det hele tatt hadde en jordmor der? Mange som føder aleine i en grøft, liksom, ditt utakknemlige beist. Ble du påtvunget å være naken under fødsel og syntes det var et overtramp som har påvirket din tillit til helsepersonell etterpå? Sa du nei til at tre legestudenter skulle få undersøke deg vaginalt? Fikk du vite etter en operasjon i narkose at 20 studenter hadde øvd seg på GU på deg mens du lå der? Haha, herregud, kjerring; det finnes mennesker som har blitt utsatt for «ordentlige overgrep»! Det er respektløst av deg å tro at du har noe å klage på der. Hold kjeft og kom deg videre. Sa de til deg at du ikke fikk lov til å gi barnet MME mens du var på barselhotellet fordi det ikke var medisinsk nødvendig, og at hvis du valgte å ikke initiere amming så ville de måtte ringe helsestasjonen angående ekstrakontroller, for det der var et tegn på dårlig tilknytning og morsinstinkt, å ikke ville det beste for barnet sitt? Konfiskerte de stokkene du hadde tatt med og kastet dem? Maktmisbruk, sier du? Hah, du er sikker på at du ikke var en dårlig mamma, da? De vil jo bare barnets beste. Og hadde det virkelig bært så vanskelig for deg å bare amme? Det er jo DERFOR VI HAR PUPPER! Anonymkode: c8ee8...c9b Akkurat! Bare fordi vi bor i Norge og ja, mye er bra i fødselsomsorgen her, så betyr ikke det at det ikke forekommer det de kaller obstetric violence altfor ofte her også. (Vet ikke om det finnes noe godt begrep på norsk?). Anonymkode: ebdac...939 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #140 Del Skrevet 24. mai 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat! Bare fordi vi bor i Norge og ja, mye er bra i fødselsomsorgen her, så betyr ikke det at det ikke forekommer det de kaller obstetric violence altfor ofte her også. (Vet ikke om det finnes noe godt begrep på norsk?). Anonymkode: ebdac...939 Det kalles vel obstetrisk vold på norsk Ett av flere nyord som kommer svært godt med, i likhet med «forløsningsskade», som skiller bekkenbunnsskader fra fødselsskader på barnet. Praktisk å ha ordentlige ord for ting - det er første skritt mot å på sikt få endret helsevesenets syn på «kvinnegreier». Anonymkode: c8ee8...c9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå