Gå til innhold

Helt ved slutten av fødsel kom det inn en eldre jordmor(?) som satt helt oppi ansiktet mitt og maste om å få «stimulere brystvortene» mine!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter deg fullt ut. ❤️ 

Hun gjorde deg maktesløs og hjelpeløs. Det er klart man kan bli redd for at man skal bli satt i en så hjelpeløs posisjon igjen der man er så preget at man ikke klarer å kommunisere eller sette grenser. Du mistet kontroll over situasjonen. Når du nå tar det opp med sykehuset og skriver et fødebrev så tar du selv tilbake kontrollen over deg, ditt liv og din kropp. Det kan være helbredende. ❤️ 

:klem:

Tusen takk🙏🏻 Det hjelper faktisk veldig å bare få skrevet det ned her inne og se at jeg ikke er helt på viddene med følelsene mine❤️

Anonymkode: 9586b...42f

• Liker 4

Fortsetter under...

AnonymBruker
Gjenferdet skrev (18 minutter siden):

Det kommer alltid en slik kommentar i tråder der ts er sårbar og trenger omsorg etter en vanskelig opplevelse.

Ts, ignorer denne kommentaren. Vi er mange som forstår at dette var ubehagelig for deg. 🌺

:blomst:

Og folk som har opplevd ekte overgrep blir litt oppgitt når TS kaller dette så traumatisk at hun sliter med det seks måneder senere.

Anonymkode: 7acb8...2dd

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og folk som har opplevd ekte overgrep blir litt oppgitt når TS kaller dette så traumatisk at hun sliter med det seks måneder senere.

Hva vet du om hva ts har opplevd tidligere? Kanskje hun har opplevd overgrep før, noe som forsterket hennes reaksjon?

• Liker 9
AnonymBruker

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om hva ts har opplevd tidligere? Kanskje hun har opplevd overgrep før, noe som forsterket hennes reaksjon?

TS her. Takk som faktisk klarer å se akkurat dette. Følte ikke det var noe jeg ønsket å dele da det er noe av det mørkeste i meg, men det kan være årsaken til at jeg syntes dette var så horribelt. Jeg har opplevd overgrep som barn.

• Liker 8
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Takk som faktisk klarer å se akkurat dette. Følte ikke det var noe jeg ønsket å dele da det er noe av det mørkeste i meg, men det kan være årsaken til at jeg syntes dette var så horribelt. Jeg har opplevd overgrep som barn.

Hvis det er sant, så er jo det veldig trist. Men jeg tror du sier det for å høste sympati.

AnonymBruker
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Hva vet du om hun ikke bare overdriver noe voldsomt?

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er sant, så er jo det veldig trist. Men jeg tror du sier det for å høste sympati.

Det betyr egentlig ikke noe for meg om du tror det eller ei. Jeg kunne ønske det ikke var sant og at du hadde rett. Dette var største grunnen til at jeg ikke ville nevne det her inne da jeg følte det ville bli brukt mot meg i sammenheng med at det er min egen skyld at jeg ikke opplyste om dette.

• Liker 6
AnonymBruker

De gjorde det på meg på ullevål for 2 år siden. Spurte ikke først. Jeg brydde meg ikke om det. 

Anonymkode: f572c...07f

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr egentlig ikke noe for meg om du tror det eller ei. Jeg kunne ønske det ikke var sant og at du hadde rett. Dette var største grunnen til at jeg ikke ville nevne det her inne da jeg følte det ville bli brukt mot meg i sammenheng med at det er min egen skyld at jeg ikke opplyste om dette.

Hadde du nevnt det i åpninginnlegget hadde jeg ikke tenkt du nevner det for å høste sympati. 

AnonymBruker

De gjorde det på meg på ullevål for 2 år siden. Spurte ikke først. Jeg brydde meg ikke om det. 

Anonymkode: f572c...07f

Jeg er klar over at jeg ikke nødvendigvis er normal i min relasjon, men for meg opplevdes det grusomt. 

Godt du ikke lot det gå inn på deg❤️

AnonymBruker

Hadde du nevnt det i åpninginnlegget hadde jeg ikke tenkt du nevner det for å høste sympati. 

Skjønner det, men man bærer nok skam fra før av og for min del er det slik at jeg ikke vil nevne det nettopp fordi jeg føler man da iallfall vil bagatellisert. «Du føler dette bare fordi du har opplevd det verste».

Sikkett vanskelig å forstå, man føler bare det er utrolig skambelagt og vanskelig. Var også redd jeg skulle få kastet etter meg at jeg burde nevnt dette til personalet før fødsel og sånn sett fortjener det.

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sååå redd kan du ikke være siden du allerede nå venter ditt fjerde barn.

Kjære vene...

Anonymkode: 31b91...205

• Liker 7
AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 0.11):

Kjære deg, det var ikke meningen å "oute" deg. Jeg kunne ikke vite sikkert om det stemte eller ikke, men jeg har det alltid i bakhodet at jeg ikke vet hva andre har opplevd når de får en sterk reaksjon som vedvarer over tid. De fleste har en god grunn til å føle det de føler. Det bunner ofte i noe.

Det er ingenting galt med deg eller din reaksjon. Du overreagerer ikke. Du reagerer helt naturlig på en situasjon du opplevde som farlig. Det var bare kroppen din som prøvde å beskytte deg mot fare.

Det er bare å ta kontakt på PM om du vil. Jeg er med deg i tankene. Håper denne fødselsopplevelsen blir annerledes og at du får tatt tilbake kontrollen. Du er kjempetøff som står i en fødsel med den bakgrunnen du har. Ikke alle klarer det. Du er en kriger, og blir helt sikkert en kjempegod og forståelsesfull mamma. ❤️ :hug:

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror du er et troll. Slutt å spor av tråden.

Anonymkode: 31b91...205

• Liker 8
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner det, men man bærer nok skam fra før av og for min del er det slik at jeg ikke vil nevne det nettopp fordi jeg føler man da iallfall vil bagatellisert. «Du føler dette bare fordi du har opplevd det verste».

Sikkett vanskelig å forstå, man føler bare det er utrolig skambelagt og vanskelig. Var også redd jeg skulle få kastet etter meg at jeg burde nevnt dette til personalet før fødsel og sånn sett fortjener det.

Du har ingen grunn til å skamme deg over det som skjedde med deg da du var barn.

• Liker 3
AnonymBruker

Kjære deg, det var ikke meningen å "oute" deg. Jeg kunne ikke vite sikkert om det stemte eller ikke, men jeg har det alltid i bakhodet at jeg ikke vet hva andre har opplevd når de får en sterk reaksjon som vedvarer over tid. De fleste har en god grunn til å føle det de føler. Det bunner ofte i noe. Jeg kjenner det nok igjen, for jeg har selv traume- og overgrepserfaringer. Jeg sliter også med legerelaterte situasjoner, også med situasjoner forbundet med bryst og berøring der. Jeg kan nesten kjenne angsten din på kroppen min, og jeg forstår så altfor godt hvordan dette må ha vært for deg. Jeg har selv vært i en litt lignende situasjon med en fyr som satt seg helt inntil meg.. og han begynte å massere meg, uten at jeg hadde samtykket. Det nærmer seg 10 år siden hendelsen, men den sitter enda i kroppen, og jeg har en veldig sperre mot berøring der. Nå utleverer jeg meg kanskje litt mye, men jeg sier det fordi jeg forstår hvordan du har det. Det er ingenting galt med deg eller din reaksjon. Du overreagerer ikke. Du reagerer helt naturlig på en situasjon du opplevde som farlig. Det var bare kroppen din som prøvde å beskytte deg mot fare.

Det er bare å ta kontakt på PM om du vil. Jeg er med deg i tankene. Håper denne fødselsopplevelsen blir annerledes og at du får tatt tilbake kontrollen. Du er kjempetøff som står i en fødsel med den bakgrunnen du har. Ikke alle klarer det. Du er en kriger, og blir helt sikkert en kjempegod og forståelsesfull mamma. ❤️ :hug:

Først og fremst: tusen takk for det fine svaret ❤️ Og: Du outet meg ikke! Kom flere utsagt om at jeg ikke tar hensyn til de som «faktisk har opplevd overgrep» og følte det var like greit å fortelle det.

Jeg er veldig lei for at du har opplevd det du har:( da skjønner du nok også biten hvor jeg nevner skam. Ville nemlig ikke virkelig ikke dra det frem da jeg skammer meg. 

Følte meg fullstendig maktesløs i situasjonen og ja, det sitter i enda. Har nemlig vært så heldig å ikke kjenne på det siden jeg var barn, ikke på denne måten.

Kan forstå at noen mener det burde vært nevnt fra første innlegg, men man kan muligens aldri forstå hvordan det føles uten å ha opplevd det. Så sånn sett er det greit folk ikke forstår, for jeg foretrekker jo at de ikke forstår da det innebærer noe verre.

Tusen takk❤️ Det kan det hende jeg gjør🙏🏻 Skriver til deg altså.

Tusen takk for alle gode råd alle, jeg skal skrive fødebrev og håper jeg får den samtalen i forkant. Jeg gir meg nå da jeg virkelig egentlig ikke ønsket å få denne sympatien som noen sikkert mener jeg prøver å høste. I tillegg har jeg fått skrevet dette ned og det føltes bra. Mange gode forståelsesfulle svar som jeg setter pris på❤️

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ingen grunn til å skamme deg over det som skjedde med deg da du var barn.

Takk❤️ Fornuften forstår det du sier, men skammen er der, antagelig for alltid. Utrolig vanskelig å forklare, og sikkert vanskelig å forstå - men skammen ligger der.

AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 0.32):

Først og fremst: tusen takk for det fine svaret ❤️ Og: Du outet meg ikke! Kom flere utsagt om at jeg ikke tar hensyn til de som «faktisk har opplevd overgrep» og følte det var like greit å fortelle det.

Jeg er veldig lei for at du har opplevd det du har:( da skjønner du nok også biten hvor jeg nevner skam. Ville nemlig ikke virkelig ikke dra det frem da jeg skammer meg. 

Følte meg fullstendig maktesløs i situasjonen og ja, det sitter i enda. Har nemlig vært så heldig å ikke kjenne på det siden jeg var barn, ikke på denne måten.

Kan forstå at noen mener det burde vært nevnt fra første innlegg, men man kan muligens aldri forstå hvordan det føles uten å ha opplevd det. Så sånn sett er det greit folk ikke forstår, for jeg foretrekker jo at de ikke forstår da det innebærer noe verre.

Tusen takk❤️ Det kan det hende jeg gjør🙏🏻 Skriver til deg altså.

Tusen takk for alle gode råd alle, jeg skal skrive fødebrev og håper jeg får den samtalen i forkant. Jeg gir meg nå da jeg virkelig egentlig ikke ønsket å få denne sympatien som noen sikkert mener jeg prøver å høste. I tillegg har jeg fått skrevet dette ned og det føltes bra. Mange gode forståelsesfulle svar som jeg setter pris på❤️

❤️ 

Selv om ikke alle forstår, vit at noen av oss forstår og at du ikke er alene i verden. 

Bare å ta kontakt. ❤️ 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker

Jeg kjenner veldig igjen skamfølelsen, dessverre. Det er kanskje den verste følelsen av alle, sammen med angsten og avmakten. Skammen blir så altoppslukende, og man får bare lyst til å grave seg ned. Jeg som ikke klarer å ha sex eller gjennomføre gynekologisk undersøkelse engang synes du er råtøff som står i fødsler. Fy faen det må kreve sinnsykt mye styrke, styrke jeg ikke har, og som jeg beundrer deg for. Du har, som nevnt, ingenting å skamme deg over, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg skammer meg selv, og det er forferdelig vondt å ha det sånn. ❤️ 

Selv om ikke alle forstår, vit at noen av oss forstår og at du ikke er alene i verden. Rundt om i landet finnes det folk som bærer på akkurat det samme som oss. Dessverre, for vi ønsker ikke at noen skal ha det sånn, men samtidig føler vi oss litt mindre alene når vi vet at vi ikke er de eneste i verden med samme tanker og følelser. ❤️ 

Bare å ta kontakt. ❤️ 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har opplevd ekte overgrep og jeg ville også ha reagert akkurat som Ts. En invaderende jordmor som maste om å stimulere brystene mine under fødsel hadde jeg faktisk opplevd som et overgrep, selv om jeg mentalt hadde skjønt at det ikke handlet om noe seksuelt. 

Jordmoren var uproff, hun burde visst at mange kvinner har opplevd grenseoverskridelser og overgrep. En fødsel er i seg selv grenseoverskridende og vanskelig for mange kvinner, særlig for de som har vært utsatt for overgrep. Fødselen alene kan vekke overgrepstraumer, fordi man er naken, barnet kommer ut av vagina og man mister kontroll over kroppen.

Du må absolutt skrive brev til sykehuset om hvordan du opplevde det. 

Anonymkode: 6b53c...e55

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...