AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Hei. Vi har flyttet og fått en familie med tre barn som naboer. De kommer omtrent hver\annen hver dag og spør om å få lufte hunden vår. Det er selvfølgelig hyggelig, men ikke alltid. I dag ringte de på døren kl 09, da jeg og samboer sov. Hva sier man liksom? Vi åpnet ikke døren, men de kom senere på kvelden igjen. Da fikk de gå en tur med hunden. Synes det kan bli litt mye av og til. Anonymkode: 7d4e8...9d8 1
AnonGuy Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Ta en prat med dem, så vanskelig er det ikke? Bare si at dere synes det er kjempehyggelig og gi noen klare regler. Som feks hvor ofte og tid, feks aldri før kl ti om morgen. Eller hva som passer for dere 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Da må du bruke ordene dine og fortelle dem at de ikke får komme før kl 10. Anonymkode: 573e2...5fd 24
Poision-Ivy Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Avtal at de går tur med hunden et fast tidspunkt, eller flere, når de ønsker det og si fra om at det er hyggelig at de vil passe hund men dere står opp ganske seint når dere har fri, så da passer det ikke at de kommer på døra alltid. De forstår sikkert 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Ok. Litt konfliktsky når det gjelder sånne ting. men får bare si det som det er da Anonymkode: 7d4e8...9d8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll." "Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr." Er ungene under 16 år, kan du jo bare si at de ikke kan lufte pga lov om dyrevelferd og liv om hundehold. Anonymkode: 8e691...9bb 18
Poision-Ivy Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll." "Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr." Er ungene under 16 år, kan du jo bare si at de ikke kan lufte pga lov om dyrevelferd og liv om hundehold. Anonymkode: 8e691...9bb Jækla spissborgerskap 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei. Vi har flyttet og fått en familie med tre barn som naboer. De kommer omtrent hver\annen hver dag og spør om å få lufte hunden vår. Det er selvfølgelig hyggelig, men ikke alltid. I dag ringte de på døren kl 09, da jeg og samboer sov. Hva sier man liksom? Vi åpnet ikke døren, men de kom senere på kvelden igjen. Da fikk de gå en tur med hunden. Synes det kan bli litt mye av og til. Anonymkode: 7d4e8...9d8 Da sier du «så hyggelig at dere vil lufte hunden. Det passer ikke i dag, men hva om vi gjør en avtale om at dere får være med når vi lufter på mandag?» sånn sikrer du at de ikke får det for seg at å ringe på fører til lufting, og du gjør en avtale frem i tid. Og ikke la unger lufte hund alene. Det er ikke ok. Hunden er et dyr, og både kan og vil bite noen om den blir skremt. Og om du tror «din hund aldri biter» bør du skaffe deg en frosk. Da er synet ditt på hunder veldig rart. Poision-Ivy skrev (7 minutter siden): Jækla spissborgerskap Men når hunden blir skremt og setter tenna dypt i leggen på en av ungene, da er det eieren sin feil? Kjenner ingen med hunder som lar småunger lufte dem eller lar hund og unger være alene sammen. Anonymkode: 041aa...f59 10
Rosatoast Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 Uoppdragne unger som ringer på så tidlig hos naboer, for å spørre om sånt. Hadde skammet meg hvis jeg var foreldrene, faktisk. 9
Poision-Ivy Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da sier du «så hyggelig at dere vil lufte hunden. Det passer ikke i dag, men hva om vi gjør en avtale om at dere får være med når vi lufter på mandag?» sånn sikrer du at de ikke får det for seg at å ringe på fører til lufting, og du gjør en avtale frem i tid. Og ikke la unger lufte hund alene. Det er ikke ok. Hunden er et dyr, og både kan og vil bite noen om den blir skremt. Og om du tror «din hund aldri biter» bør du skaffe deg en frosk. Da er synet ditt på hunder veldig rart. Men når hunden blir skremt og setter tenna dypt i leggen på en av ungene, da er det eieren sin feil? Kjenner ingen med hunder som lar småunger lufte dem eller lar hund og unger være alene sammen. Anonymkode: 041aa...f59 Snakk om å krisemaksimere. Man ser an ungene, alder, styrke, modenhet og man kjenner da sin egen bikkje??? 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hva sier man liksom? Vi åpnet ikke døren, men de kom senere på kvelden igjen. Da fikk de gå en tur med hunden. Man sier for eksempel: "det passer ikke nå". Alt ettersom, så sier man "nei, vi vil ikke dere går med hunden", "nei, kom tilbake senere i dag", "nei, vi liker ikke at dere kommer såpass tidlig", "det er fint dere vil gå med hunden, men det passer best om kvelden, så kom tilbake da". Er ikke det rimelig enkle greier? Anonymkode: 34132...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 Husk, de er barn. De fleste barn tåler å få høre sannheten usminket. De sier "okay" og går igjen, stort sett. Anonymkode: 34132...bcb 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 Jeg hadde aldri latt fremmede barn lufte hunden min in the first place..! Men når først skaden er skjedd må du sette grenser for det. Det er lov å si "vi lufter hunden vår selv fra nå av." Anonymkode: 705fd...293 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll." "Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr." Er ungene under 16 år, kan du jo bare si at de ikke kan lufte pga lov om dyrevelferd og liv om hundehold. Anonymkode: 8e691...9bb Det betyr ikke at en 14-åring ikke kan lufte en hund. Det betyr at ingen under 16 skal ha hovedansvar for en hund mtp. helse, mat, mosjon osv. Anonymkode: 21903...b37 10
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 Du sier at de ikke kan komme før etter et viss klokkeslett. Om dere synes det er greit at de lufter bikkjen så lag en avtale om dag og tid.
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 Nå kommer det jo an på barnas alder og hvilke rase vi snakker om. Men jeg hadde også vært skeptisk til å la fremmede barn jeg ikke kjenner få gå på tur med hunden....
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 Er jeg den eneste som ville aldri latt noen nabobarn gå ut med hunden din? Er du ikke redd for at nabobarna slipper ut hunden eller mister kontroll og den løper bort? Er selvfølgelig noe annet om man kjenner dem godt og de er tenåringer. Niesen min som er 16 er veldig ansvarsfull og går ofte ut med hunden vår, men jeg ville aldri latt småbarn passe på hunden min. Anonymkode: 20026...808 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 du bør snakke med foreldrene og forklare situasjonen. Anonymkode: 20026...808
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 Hva om hunden havner i slosskampen med en annen hund? Anonymkode: bc50e...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det betyr ikke at en 14-åring ikke kan lufte en hund. Det betyr at ingen under 16 skal ha hovedansvar for en hund mtp. helse, mat, mosjon osv. Anonymkode: 21903...b37 Ehmmm.. Hvis det betyr det som du sier, hvorfor står det ; Den som holder hund i bånd...? Anonymkode: 652a5...15b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå