Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min på 6 uker gulper og gulper og gulper. Etter hvert måltid kan den gulpe i flere timer. Noen ganger bare litt, andre ganger skikkelig sprutgulp. Den kan ikke legges ned på ryggen fordi den får ubehag av alt gulpet, ikke bare rett etter måltid, men også lenge etter. Den sover stort sett på meg mens jeg sover oppreist. Både baby og foreldre må skifte klær mange ganger om dagen (vi skifter ikke hver gang det kommer gulp, men når klærne er helt nedgulpet), vi skitner til 5-6 store gulpekluter hver eneste dag, og vi må ofte skifte sovepose flere ganger hver natt pga gulp. Baby kan sove i vogn, så det er eneste mulighet for å få den til å sove på ryggen, men egen seng er uaktuelt. Men det er veldig vanskelig å planlegge vogntur fordi vi må sørge for at baby er mest mulig ferdig med å gulpe før vi begynner med påkledning og går ut. Til da er det ofte tid for et nytt måltid igjen fordi hen er sulten.

Dere som har hatt gulpebabyer, hadde dere noen rutiner for å gjøre situasjonen enklere og mer behagelig for baby? Vi holder babyen oppe lengst mulig etter amming og tar hen opp jevnlig for å rape underveis. Jeg prøver også å begrense mengden melk og ammer i maks 30 min, og tar minimum pause i 30 min før hen får mer. Er det noe mer vi kan gjøre? Hvordan kan vi planlegge trilleturer o.l. bedre? Nå kommer vi oss nesten ingen steder. Jeg har ikke planlagt så mye i barseltiden, men skulle ønske det var litt mindre stress å dra ut av huset. Finnes det noen supertriks, og når går det over?

Anonymkode: 16cde...4a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt ekstrem gulpebaby, han ble født i uke 28 og gulpet/kastet opp daglig til han var rundt 1,5 år. 

Det som har fungert best (i den grad noe har fungert) - alltid gi måltider når han er trøtt, hvis han sovner etter mat er det mindre sannsynlig at det kommer i retur enn hvis han gjør fysisk aktivitet (ligge på magen da han var helt liten, løping/hopping nå). 

Ligger i sittedelen i vogna så han ligger med hodet høyere (selvfølgelig ikke før barnet er sterkt nok i nakken til å holde hodet selv). 

Gi smukk så fort han har svelget unna, for da fortsetter han å sutte, og har svelgebevegelser, og da skal det mer til for at maten kommer i retur enn om han slapper av i munnen. 

Rapes grundig, ikke bare én rap. 

Vi endte opp med å gi morsmelk på flaske for å kontrollere mengden bedre, og ga flaske med 2-3 timers mellomrom uansett om han var sulten eller ikke, for å være sikker på at han fikk i seg nok mat (og holdt på nok av den). Mens jevnaldrende fikk flasker på 100-120 ml fikk han 50 ml. Nå er han altså 1,5 år og grensen går på 130ml på en flaske - og han må fremdeles ha flasker fordi han er så småspist. Så ikke helt samme situasjonen håper jeg. 

Anonymkode: ce417...38b

AnonymBruker
Skrevet

Hold opp baby hyppig over skulderen. Gi små porsjoner. Vent en stund til neste porsjon. Hold baby sitt hode oppover lenge etter måltid. Min gikk fra sprutgulp til ingen gulp etter dette. Legger på seg kjempefint. 

Anonymkode: 67b1b...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss roet det seg litt etter ca 10 uker, da hadde jeg fått kontroll på overproduksjonen og babys lukkemuskel var noe mindre slapp. Men alltid opp og rape ja, og vent til også gulpen kommer. Ellers får hun bare gulpe det hun trenger. Bruker smekke for å skåne klærne litt, og gulper ut hvertfall 10 kluter om dagen fremdeles altså! 14 uker i dag. 

Anonymkode: eb9d2...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...