AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 https://www.nrk.no/rogaland/xl/da-ni-ar-gamle-lars-ble-overgriper-1.15049909 Jeg blir mer og mer sjokkert jo flere artikler som kommer ut! Avhør av en 9 åring uten støtteperson til stede😱 Rettsikkerheten er jo ikke-eksisterende. Anonymkode: 0bb31...e14 14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Jeg kom med lignende eksempler i en annen tråd her for en stund siden, som moderator slettet. Barna ble tatt fra foreldrene sine, men fikk komme tilbake etter noen uker. Den typen barnesamtaler ble gjennomført, med lokal saksbehandler. Saksbehandler trakk også lignende slutninger, som ikke var faglig begrunnet. Jeg har aldri vært motstander av barnevernet. Jeg er det fortsatt ikke, men mener at det skjer såpass graverende feil at noe må gjøres. Anonymkode: 99f91...d4a 14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Er ikke sjokkert i det hele tatt, de som stoler blindt på BV har lukket både øyne og ører de siste årene. Heldigvis jobbes det med å løfte BV Anonymkode: 03c29...5b8 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/rogaland/xl/da-ni-ar-gamle-lars-ble-overgriper-1.15049909 Jeg blir mer og mer sjokkert jo flere artikler som kommer ut! Avhør av en 9 åring uten støtteperson til stede😱 Rettsikkerheten er jo ikke-eksisterende. Anonymkode: 0bb31...e14 Helt forferdelig! lærere bør ha kunnskap og ikke sende et barn alene inn med barnevernet uten foreldrene Anonymkode: 15238...8af 8
Lærke Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Jobber i barnevernet og leste artikkelen. Alt gikk feil i den saken. Barnevernet har rett til å tale med barn i enerom, uten foreldre tilstede, og barn har rett til å tale fritt. MEN: Barn skal tilbys en tillitsperson som barnet kan ha med i samtalen. Det er lovfestet. Videre så plikter barnevernet å følge krav om forsvarlig saksbehandling og man plikter å følge opp det man har ‘satt i gang’. Nå vet jeg kun det som har stått i avisen, men utfra det høres det ut som mange lovbrudd har skjedd. Veldig synd! Det er slikt som gir oss dårlig rykte, det setter rettssikkerheten i fare og tillitten blir lav. 27
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Det er langt på overtid at slike historier får komme fram. Så kanskje vi endelig kan få en skikkelig diskusjon om hvordan barnevernet bør forbedres og kanskje omstruktureres. Det er alt for store forskjeller idag, da ansvaret for barnevernet ligger på den enkelte kommunen. Vi har veldig mange bittesmå kommuner i dette landet. Det er åpenbart ikke ressurser og kunnskap nok alle steder. (De i artikkelen bor på er lite sted.) Skal postnummeret ditt avgjøre kvaliteten på barnevernstjenester? På om det blir satt i gang lokale hjelpetiltak - som koster kommunen penger. Alt for lenge har det å prøve å snakke om at barnevernet i en hel del tilfeller kan påføre barn og familier traumer pga framgangsmåten sin, blitt møtt med at en er barnevernshater og fornektelse. Anonymkode: bbd26...016 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er langt på overtid at slike historier får komme fram. Så kanskje vi endelig kan få en skikkelig diskusjon om hvordan barnevernet bør forbedres og kanskje omstruktureres. Det er alt for store forskjeller idag, da ansvaret for barnevernet ligger på den enkelte kommunen. Vi har veldig mange bittesmå kommuner i dette landet. Det er åpenbart ikke ressurser og kunnskap nok alle steder. (De i artikkelen bor på er lite sted.) Skal postnummeret ditt avgjøre kvaliteten på barnevernstjenester? På om det blir satt i gang lokale hjelpetiltak - som koster kommunen penger. Alt for lenge har det å prøve å snakke om at barnevernet i en hel del tilfeller kan påføre barn og familier traumer pga framgangsmåten sin, blitt møtt med at en er barnevernshater og fornektelse. Anonymkode: bbd26...016 Jeg er så enig! Det går nesten ikke an å diskutere i denne typen tråden uten at man nærmest får stempel som konspirasjonsteoretiker. Samtidig vet jeg at jeg heller ikke trodde på folk i disse trådene før jeg fikk innsikt i en sak på nært hold. Ville vært helt knust om jeg hadde opplevd noe lignende. Familien jeg kjenner mistet barna i tre uker uten noen form for bevisførsel, og alt ble forkastet hos politi og hos domstol. Likevel tok det over tre uker før de fikk komme tilbake til foreldrene sine, og det var nær en uke etter at saken hadde vært oppe i domstol. Jeg vet ikke hva jeg selv ville gjort uten barna i de ukene, jeg ville vært så fortvilet. Og hvordan skal man kunne se noen i øynene igjen i et lite lokalsamfunn? Alle vil jo sikkert tro at det var noe i det når barnevernet gjorde så drastiske grep. Det kan bare ikke være slik at bittesmå kommuner uten et godt kompetansemiljø skal ha ansvar for et så viktig område. Anonymkode: 99f91...d4a 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 Lærke skrev (1 time siden): Jobber i barnevernet og leste artikkelen. Alt gikk feil i den saken. Barnevernet har rett til å tale med barn i enerom, uten foreldre tilstede, og barn har rett til å tale fritt. MEN: Barn skal tilbys en tillitsperson som barnet kan ha med i samtalen. Det er lovfestet. Videre så plikter barnevernet å følge krav om forsvarlig saksbehandling og man plikter å følge opp det man har ‘satt i gang’. Nå vet jeg kun det som har stått i avisen, men utfra det høres det ut som mange lovbrudd har skjedd. Veldig synd! Det er slikt som gir oss dårlig rykte, det setter rettssikkerheten i fare og tillitten blir lav. Kan lokalt barnevern i en kommune også tale med barn i enerom? F.eks. en nyutdannet? Eller ligger det hos de som har en viss erfaring? Kan en nyutdannet ha ansvar for en sak? Har selv jobbet som sykepleier i en liten kommune. Noen ganger har jeg hatt vakter der jeg som nyutdannet hadde sykepleieransvar for ca 100 pasienter. Det forekom ikke lovbrudd, men det var ikke forsvarlig. Bare for å vise til hva jeg mener. Anonymkode: 99f91...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 Jobber og i bvtj. og her er det en rekke alvorlige lovbrudd, og en praksis jeg overhodet ikke kjenner igjen. Historien er litt merkelig, dog. 4-12 knappen? Finnes ingen slik knapp, og om det er i overført betydning, så er det ingenting i historien som indikerer en slik retning. Paragrafen settes i sammenheng med tematikken vold og overgrep, men det gir ingen logikk at det utløser å fremme sak etter 4-12. Ja, DCM som hos politiet, men nei, vi skal ikke jobbe som politiet. Objektiviteten det siktes til hos politiet, medfører ikke riktighet. De jobber med etterforskning av en konkret anmeldelse og undersøker i lys av den. Politiet jobber kjempebra i barneavhør, men bvtj skal aldri jobbe på samme måte. Bvtj skal ikke avhøre barn. Som regel blir barnet avhørt over noen timer hos politiet (tilrettelagt med pauser osv), og som oftest resulterer det i henleggelse grunnet bevisets stilling, der barnets og siktedes frie forklaring ikke er tilstrekkelige bevis. Opplever ofte at politiet må henlegge av den grunn, men likevel er bekymret og håper at bvtj følger opp familien videre. Barn skal ALLTID tilbys tillitsperson med i alle samtaler. Ideelt sett burde alle barn hatt en egen bistandsadvokat som ivaretar barnets rettigheter. Og da mener jeg ikke bare overfor bvtj, men som en rettighet i kraft av det selvstendige individet de er og det at de er umyndige. Det er flott når foreldre nyttiggjør seg av advokat, men hvem ivaretar rettssikkerheten til barnet? Tar avstand fra alt tullet i henviste sak (om jeg skal ta kilden på alvor) Anonymkode: 003b7...328 3
Lærke Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan lokalt barnevern i en kommune også tale med barn i enerom? F.eks. en nyutdannet? Eller ligger det hos de som har en viss erfaring? Kan en nyutdannet ha ansvar for en sak? Har selv jobbet som sykepleier i en liten kommune. Noen ganger har jeg hatt vakter der jeg som nyutdannet hadde sykepleieransvar for ca 100 pasienter. Det forekom ikke lovbrudd, men det var ikke forsvarlig. Bare for å vise til hva jeg mener. Anonymkode: 99f91...d4a Alle ansatte i barneverntjenesten kan i prinsippet tale med barn. Det er opp til leder / teamleder å vurdere om det er forsvarlig at en nyansatt samtaler med barnet. En nyansatt kan ha hovedansvar for en sak. Hos oss skal det da være en erfaren som er saksbehandler 2. Vi har også interne rutiner som skal fange opp og kvalitetssikre alle saker. Internkontroll er viktig. Det som er viktig å huske på når man snakker med barna er at de plikter ikke å snakke, de skal få ha med seg noen om de ønsker det, de skal få snakke fritt og de skal ikke utsettes for press. Det er også viktig at de får god nok informasjon. Barna har gjennom grunnloven, barnevernloven, EMK og barnekonvensjonen mange rettigheter. De må vi alle passe på at de får ivaretatt.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 Men kva er egentleg saka her? Hadde denne guten begått overgrep mot den jamnaldrande jenta eller ikkje? Følte det mangla i artikkelen. Anonymkode: fc4b7...c86 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 1 hour ago, Lærke said: Jobber i barnevernet og leste artikkelen. Alt gikk feil i den saken. Finnes det i det hele tatt noen saker i deres etat hvor det IKKE går feil? 👎👎👎 Anonymkode: 17bc9...ff4 3
Lærke Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Finnes det i det hele tatt noen saker i deres etat hvor det IKKE går feil? 👎👎👎 Anonymkode: 17bc9...ff4 Ja. Men de kommer sjelden ut i media😊 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Lærke skrev (3 minutter siden): Alle ansatte i barneverntjenesten kan i prinsippet tale med barn. Det er opp til leder / teamleder å vurdere om det er forsvarlig at en nyansatt samtaler med barnet. En nyansatt kan ha hovedansvar for en sak. Hos oss skal det da være en erfaren som er saksbehandler 2. Vi har også interne rutiner som skal fange opp og kvalitetssikre alle saker. Internkontroll er viktig. Det som er viktig å huske på når man snakker med barna er at de plikter ikke å snakke, de skal få ha med seg noen om de ønsker det, de skal få snakke fritt og de skal ikke utsettes for press. Det er også viktig at de får god nok informasjon. Barna har gjennom grunnloven, barnevernloven, EMK og barnekonvensjonen mange rettigheter. De må vi alle passe på at de får ivaretatt. Misforstå meg rett, jeg mener selvsagt at barns rettigheter skal få komme først, også foran foreldrenes. Barna har det ikke alltid best sammen med foreldrene sine. Dessverre. Men erfaring fra liten kommune har vist meg at barna også kan tape stort på en omsorgsovertakelse som tydelig var for rask og ikke legitim. Også fordi foreldrene flere ganger hadde tatt kontakt med kommunen for å få hjelp med et barn som slet. Man rekker ikke å lære mye i løpet av en bachelorutdanning. Det blir litt om alt. Det må være utrolig tøft å jobbe i barnevernet og se barn som har det vondt. Tøffe og umulige valg som må tas, og særlig om man er bekymret men ikke nødvendigvis kan bevise noe. Men i veldig mange sammenhenger er det slik at det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Og dessverre stemmer ikke dette for barnevernet, der galt valg kan ødelegge både om man gjør noe og om man ikke gjør noe. Min bekymring dreier seg først og fremst om 1) små kommuner/lite kompetanse 2) familier utenfor normen (f.eks. Spesielle behov, utenlandsk bakgrunn) 3) saksgangen og fortolkning av opplysninger som gis der det kan være vanskelig å vite. Antagelig er antall feil som gjøres en svært liten del av totalen. De er bare så ekstra alvorlige, slik også feil i helsetjenesten fort får alvorlige konsekvenser. Og det er selvfølgelig ofte er spørsmål om ressurser. Anonymkode: 99f91...d4a 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men kva er egentleg saka her? Hadde denne guten begått overgrep mot den jamnaldrande jenta eller ikkje? Følte det mangla i artikkelen. Anonymkode: fc4b7...c86 Det vil man antagelig aldri få svar på, pga det problematiske forarbeidet som ble gjort.. Anonymkode: 99f91...d4a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Det vil man antagelig aldri få svar på, pga det problematiske forarbeidet som ble gjort.. Anonymkode: 99f91...d4a Uskyldspresumsjonen - har noen hørt om dette ordet? Anonymkode: 17bc9...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 Det er ikke rart at man er redd barnevernet. Et barnevern med dyktige og profesjonelle ansatte er høyst nødvendig. Det er bare så skummelt at det finnes ansatte i barnevernstjenesten som er den rake motsetning. Anonymkode: c48f7...9fc 4
Lærke Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Misforstå meg rett, jeg mener selvsagt at barns rettigheter skal få komme først, også foran foreldrenes. Barna har det ikke alltid best sammen med foreldrene sine. Dessverre. Men erfaring fra liten kommune har vist meg at barna også kan tape stort på en omsorgsovertakelse som tydelig var for rask og ikke legitim. Også fordi foreldrene flere ganger hadde tatt kontakt med kommunen for å få hjelp med et barn som slet. Man rekker ikke å lære mye i løpet av en bachelorutdanning. Det blir litt om alt. Det må være utrolig tøft å jobbe i barnevernet og se barn som har det vondt. Tøffe og umulige valg som må tas, og særlig om man er bekymret men ikke nødvendigvis kan bevise noe. Men i veldig mange sammenhenger er det slik at det er bedre å gjøre noe enn ingenting. Og dessverre stemmer ikke dette for barnevernet, der galt valg kan ødelegge både om man gjør noe og om man ikke gjør noe. Min bekymring dreier seg først og fremst om 1) små kommuner/lite kompetanse 2) familier utenfor normen (f.eks. Spesielle behov, utenlandsk bakgrunn) 3) saksgangen og fortolkning av opplysninger som gis der det kan være vanskelig å vite. Antagelig er antall feil som gjøres en svært liten del av totalen. De er bare så ekstra alvorlige, slik også feil i helsetjenesten fort får alvorlige konsekvenser. Og det er selvfølgelig ofte er spørsmål om ressurser. Anonymkode: 99f91...d4a De færreste saker ender i omsorgsovertagelse. Det vi primært jobber med er forebygging, tverrfaglig arbeid, veiledning av ulik art (ICDP, COS, PMTO), avlastningshjem/støttekontakter, hjemmebaserte tjenester, samarbeidsmøter osv. Midlertidig hjelp til selvhjelp - slik barnevernet er ment som. Men noen saker ender med omsorgsovertagelse, vedtatt i rettssystemet. Og det er vanskelig for alle parter. Jeg er glad at samtaleprosess nå er kommet og jeg håper vi snart får et åpent journalsystem der brukere selv kan gå inn og se hva vi skriver og vurderer. Kontradiksjon er alfa omega. Et mer åpent barnevern er mitt håp. 4
Lærke Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Uskyldspresumsjonen - har noen hørt om dette ordet? Anonymkode: 17bc9...ff4 Det er viktig at vi ansatte i barnevernet også husker. Der har vi mye å lære av politiet, mener jeg. Med det mener jeg: Være åpen for ulike hypoteser, ikke låse oss fast, jobbe etter å avkrefte og bekrefte (altså: ikke låse oss i ‘bekreftelsesmodus’) og tenke kreativt. Så lenge barnets beste er i fokus er det ingenting i veien for å tenke litt utenfor boksen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #20 Skrevet 23. mai 2021 Ble sjokkert selv da jeg leste denne artikkelen, MEN er det riktig at man "slår" eller dasker barnet på hånden? Jeg har da vært rimelig frustrert på mine barn som krangler og har måtte skille de (slik det står beskrevet i artikkelen) men har ALDRI slått de på hånden, klypt eller slike ting. Spørsmålet er forøvrig ikke noe med artikkel ellers å gjøre, jeg syns det er hårreisende at opptak ikke er filmet, og at dokumentasjonen/referatet er objektet skrevet i ettertid. Det må være sykt belastende for en familie å gå i så lang tid i uvisshet og det er tydelige tegn på at barna har store plager i ettertid med skolevegring, hodepine, magevondt osv. Lurer sånnsett også på hva som skjedde med jenta og familien til hun som sa hun hadde blitt drapstruet og måtte kle seg naken. Hva sier foreldrene her? Er det sant? Syns det er bra at lærer også stod frem og sa at dette var uverdig behandling. Anonymkode: c35e9...fb4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå