Gjest marjakøy Skrevet 5. september 2005 #1 Skrevet 5. september 2005 En av mine sønner klarte kunststykket å få oss separert. Kan jeg da utelate han fra mitt testamente, slik at de andre barna mine arver alt etter meg.
Usikker Skrevet 5. september 2005 #2 Skrevet 5. september 2005 Jeg mener at det kan du ikke. Det er noe som heter pliktdelsarv!
sunshine-t Skrevet 5. september 2005 #3 Skrevet 5. september 2005 Jeg har ikke så stor peiling på arv, heldigvis. Viss det hadde vært mulig, hadde jeg aldri utelatt mitt barn fra mitt testamentet. Uansett hvordan situasjonen hadde vært. Uansett.
Gjest Leola Skrevet 5. september 2005 #4 Skrevet 5. september 2005 Forstår ikke foreldre som overhodet får slike tanker. Har du tenkt over hvordan det vil føles for ham og er du forberedt på at sønnen din kanskje aldri mer vil ha noe med deg å gjøre ?
~sikka~ Skrevet 5. september 2005 #5 Skrevet 5. september 2005 Jeg tror det er mulig. Men litt usikker. Kanskje prøve å sjekke på www.lovdata.no
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2005 #6 Skrevet 5. september 2005 Hvordan klarer sønnen din å 'få' dere separert mot deres vilje?? Du kan ikke gjøre dine barn arveløse, en del av arven er deres etter loven uansett.
Gjest liljann Skrevet 6. september 2005 #7 Skrevet 6. september 2005 Nei, det kan du ikke. 2/3 av alt du eier går til barna uansett, likt fordelt på disse. Uten testamente som sier noe annet, går alt til barna, unntatt pliktdelsarv på 1/4 (minst 6G) til eventuell ektefelle. Dersom 2/3 av alt du eier overstiger 1 million per barn, kan overskytende over dette testamenteres fritt. På den annen side disponerer du jo fritt over din formue i levende live, og står kan dele ut alt i gaver til de andre barna før din død. Men stusser jo som en del av de andre her på hele opplegget/begrunnelsen din...
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #8 Skrevet 6. september 2005 Om sønnen din klarer å få deg separert, må du være en smule for ettergivende, eller så må det være noe galt med oppdragelsen hans Og etter hva jeg har skjønt, kan man heller ikke fritt gi bort hele arven før man dør. Mener jeg har fått med meg noe om umyndiggjøring av foreldre i saker der foreldrene har sløst bort arven?
Gjest Milah Skrevet 6. september 2005 #9 Skrevet 6. september 2005 Tenk å legge skylden for en separasjon, på sin egen sønn..
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #10 Skrevet 6. september 2005 Forstår ikke foreldre som overhodet får slike tanker. Har du tenkt over hvordan det vil føles for ham og er du forberedt på at sønnen din kanskje aldri mer vil ha noe med deg å gjøre ? ← Vel, når testamentet trår i kraft er man vel død? Da spiller det nok ingen rolle om han vil ha noe med deg å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #11 Skrevet 6. september 2005 Vel, når testamentet trår i kraft er man vel død? Da spiller det nok ingen rolle om han vil ha noe med deg å gjøre. ← Jeg tror Leola tenkte på at det faktisk går an å få vite innholdet i testamentet lang tid før noen er død...
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2005 #12 Skrevet 6. september 2005 Nei, det kan du ikke. 2/3 av alt du eier går til barna uansett, likt fordelt på disse. Uten testamente som sier noe annet, går alt til barna, unntatt pliktdelsarv på 1/4 (minst 6G) til eventuell ektefelle. Dersom 2/3 av alt du eier overstiger 1 million per barn, kan overskytende over dette testamenteres fritt. På den annen side disponerer du jo fritt over din formue i levende live, og står kan dele ut alt i gaver til de andre barna før din død. Men stusser jo som en del av de andre her på hele opplegget/begrunnelsen din... ← Liljan har gitt et helt riktig svar her, såvidt jeg kan se. Men jeg er jo også nysgjerring på hvordan du kan bli separert på grunn av din sønn...
Dødspingvinen Skrevet 6. september 2005 #13 Skrevet 6. september 2005 Her står det en del både om testament og arv. Bare klikk deg videre på de forskjellige linkene, så får du en grei forståelse av det hele. http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=234 Men jeg og lurer på hvordan han liksom skal ha greid å få dere separert?
Gjest Revenka Skrevet 6. september 2005 #14 Skrevet 6. september 2005 Hva med å svare på spørsmålet enn å henge seg opp i noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Typisk KG tihi Men uansett, dere vet ikke noe om saken, hva som har skjedd osv. Så hold "moralprekenen" for dere selv.
Gjest Gjesta Skrevet 6. september 2005 #15 Skrevet 6. september 2005 Nei, det kan du ikke. 2/3 av alt du eier går til barna uansett, likt fordelt på disse. Uten testamente som sier noe annet, går alt til barna, unntatt pliktdelsarv på 1/4 (minst 6G) til eventuell ektefelle. Dersom 2/3 av alt du eier overstiger 1 million per barn, kan overskytende over dette testamenteres fritt. ← Kan ikke alt ut over 2/3 disponeres fritt dersom ektefellen er sikra med minst 6G? Altså slik: 2/3 fordeles likt på alle barn (fra alle forhold) 1/4 (minst 6G) går til evt gjenlevende ektefelle Resten disponeres fritt.
Gjest Gjesta Skrevet 6. september 2005 #16 Skrevet 6. september 2005 Underforstått i mitt eksempel ovenfor: La oss si at du har to sønner. Den "snille" og den "slemme". Du har ingen ektemann når du dør. De to sønnene har da krav på 1/3 av alt du eier hver, altså 2/3. Den siste tredjedelen gjør du som du vil med, og kan testamenteres til den "snille" sønnen. Eller er jeg på jordet?
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2005 #17 Skrevet 6. september 2005 Underforstått i mitt eksempel ovenfor: La oss si at du har to sønner. Den "snille" og den "slemme". Du har ingen ektemann når du dør. De to sønnene har da krav på 1/3 av alt du eier hver, altså 2/3. Den siste tredjedelen gjør du som du vil med, og kan testamenteres til den "snille" sønnen. Eller er jeg på jordet? ← Du har rett, men da har jo "den slemme" sønnen arvet 1/3, og er ikke "utelatt" fra testamentet (selv om "den snille" arver mer).
sixx Skrevet 6. september 2005 #18 Skrevet 6. september 2005 (endret) *Slettet*---fordi en annen svarte det samme som meg mens jeg skrev svar. Endret 6. september 2005 av sixx
Gjest jujuba Skrevet 6. september 2005 #19 Skrevet 6. september 2005 Utrolig, arv er noe faenskap åkke som........ enten det er ungene som krangler etter at foreldrene er døde eller det er foreldrene som ikke er fornøyd med avkommet sitt og vil utelukke dem fra testamentet sitt. Selv om det ikke er hovedspørsmålet i denne saken, spørsmål om testamente, så undres jeg allikevel over hvordan en sønn klarer å få separert sine foreldre mot deres vilje. Har han sendt inn forfalskede papirer om søknad om separering? Vi er flere som har samme spørsmålet så hva med et svar?
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #20 Skrevet 6. september 2005 En av mine sønner klarte kunststykket å få oss separert. Kan jeg da utelate han fra mitt testamente, slik at de andre barna mine arver alt etter meg. ← nei, det er ulovlig! Ps) Sønn klarte å få dere separert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå