Okiidokii Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Jeg har en baby på en måned som til nå har fått morsmelk på flaske og erstatning en gang om natten. Nå kjenner jeg at jeg ikke har så mye mer å gå på da det er så slitsomt og tidkrevende at jeg bare vil drite i hele pumpingen og bare gi henne erstatning. Hun spiser mellom hver 1,5-2,5 time og når jeg skal pumpe, koke, spise/sove/stelle huset i mellom disse periodene så har jeg rett og slett ikke igjen noe overskudd. Jeg kjenner på at jeg ikke har energi eller kapasitet til å kose nok, leke og dulle med henne når tiden først strekker til og jeg føler at pumpingen ikke veier opp for det jeg taper på det. Hva tenker dere? Har dere noen motiverende ord eller kan jeg med god samvittighet droppe det?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Mamming foran amming. Om amming tilsvarer mamming for deg så fortsetter du. Dersom amming går utover mamming slutter du. Anonymkode: 60c6a...b0d 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Dropp det! Med verdens beste samvittighet! Selv jordmoren på sykehuset sa det til meg. Mamming foran amming. Om du vil, kan du pumpe en gang om dagen spå babyen får litt morsmelk. Det gir akkurat like mye antistoffer som om du fullammer, de blir konsentrert i melken. Men det er ikke noe du verken bør eller må. Mme er et veldig godt alternativ, og det er mye viktigere for babyen å ha en glad og fornøyd mamma med overskudd enn det er å gå morsmelk. Anonymkode: b9852...691 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Jeg heier på pumpemammaer🥳 Det er kjempekrevende og en vanvittig flott innsats for babyen sin, uavhengig av hvor lenge man gjør det. Så lenge du fortsetter skal du være stolt av, når du legger pumpen på hyllen så gjør også det med stolthet, ikke nederlag. Anonymkode: aeb85...df7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dropp det! Med verdens beste samvittighet! Selv jordmoren på sykehuset sa det til meg. Mamming foran amming. Om du vil, kan du pumpe en gang om dagen spå babyen får litt morsmelk. Det gir akkurat like mye antistoffer som om du fullammer, de blir konsentrert i melken. Men det er ikke noe du verken bør eller må. Mme er et veldig godt alternativ, og det er mye viktigere for babyen å ha en glad og fornøyd mamma med overskudd enn det er å gå morsmelk. Anonymkode: b9852...691 Dette har også jeg fått beskjed om fra nyfødt intensiv. Godt å vite at hver skvett gjør susen, når man av en eller annen grunn ikke kan fullamme. Anonymkode: aeb85...df7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Gi deg om belastningen blir for stor! Nå vet jeg ikke årsaken til at du pumper i stedet for å amme, men har du forsøkt amming på natt når babyen er i halvsøvne? Min tok plutselig brystet på natt etter noen uker med kun flaske. På dagtid var det ingen interesse for puppen og jeg fullpumpet i 6 måneder og delpumpet i ytterligere 4 måneder. De siste par månedene bare 1-2 ganger om dagen. Noen tips om du vil fortsette: 1. Dobbeltpumpe og pumpebh. 2. Kjøp nok pumpeutstyr og flasker så du kan slippe unna med sterilisering og vask to ganger i døgnet. Det meste kan vaskes i oppvaskmaskin og så steriliseres. 2. Far (om der er en) må ta sin tørn. Her vasket og steriliserte far på kveld samt på morgenen før han dro på jobb. Han tok også baby på kveld så jeg fikk noen timer sammenhengende søvn. 3. Spiser hun alt du pumper ut eller får du bygd deg opp et lager i kjøleskapet? Min spiste mindre enn jeg pumpet så jeg hadde alltid melk klar i kjøleskapet om hun ble sulten. Jeg pumpet hver 2. time i starten og så økte jeg gradvis intervallene til hver 4. time. Jeg pumpet etter klokken og ikke etter når baby var sulten da jeg hadde et lager i kjøleskapet som jeg kunne gi utenom. 4. Hvor lenge pumper du ved hver økt? Her holdt det med 10-15 min. Om jeg hadde måttet pumpe veldig lenge hadde jeg nok trappet ned tidligere. Jeg personlig syntes ikke pumpingen var noe stress og barseltiden var enkel og ukomplisert. Nestemann tok puppen og fullammes og jeg synes dette har vært mye mer krevende enn fullpumping og det til tross for at ammingen har gått på skinner fra dag en. Det har blitt ekstremt lite søvn da det ikke er mulig med avlastning med måltidene da baby spiser svært hyppig døgnet rundt og nekter flaske. Om jeg hadde kunne velge hadde jeg glatt valgt fullpumping over fullamming etter å ha prøvd begge deler😝. Anonymkode: 6b0ad...e12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Gjør det som føles riktig ut for deg, og for at du skal fungere samtidig. Like mye for din egen skyld som for baby. det er tøft å pumpe. Jeg pumpet og gav mme 50/50, men pumpet jo alt fra hver 3. - 5. time i 7 måneder. Skjønner ikke hvordan jeg holdt ut. Fy fanken så utmattet jeg var, til tross for elektrisk dobbeltpumpe og pumpebh. Hater de ansatte på helsestasjonen som fikk i hodet mitt at egentlig var kun morsmelk bra nok. Følte meg mislykket som ikke hadde nok melk selv. gravid igjen nå og er rolig selv. En erfaren mamma nå som har et sunn og frisk barn og mye mer utviklet enn jevnaldrende. Helsesøster kunne spart meg for mange bekymringer, men påførte meg uendelig mye. Anonymkode: 042fb...46b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå