Gå til innhold

regler på strøm til bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, ja, det finnes noe som heter nettleie og strøm man benytter som forbruk. Men har strøm forskjellige tolkning av nettleie?

Min erfaring er at nettleie ikke er fast, men regulerende. Jeg blir ikke klok på hvordan strømleverandører opererer. Er det noen som kan hjelpe, og til å treffe riktig strømleverandør som bidrar til at man betaler en sum som man vet er per måned. 

Tips? hjelp?

Anonymkode: e2cc9...a94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er nettleie regulerbar, tilknytning til hva?

AnonymBruker
Skrevet

Nettleie består av to deler. Den ene delen er et fast beløp, den andre delen er avhengig av hvor mye strøm du bruker. I tillegg må du betale for strømmen du bruker (forbruk).

Anonymkode: 6793c...62a

Skrevet

Nettleie er bestemt av nettselskapet der du bor. Det er ofte et fastledd per måned og en pris per kwt(mengde strøm) du bruker. Dette kan du ikke endre på.

Du har også en avtale med et strømselskap som leverer deg strømmen du bruker. Her er det ulike modeller hvor hvordan man blir fakturert. Man kan få en fastpris i mnd eller få en lik modell som ved nettleie. Det er som oftest billigst å ha en avtale hvor prisen er variabel. 

Tenk på det som at du kjører på en motorvei. Nettleien er bompenger du betaler for å kjøre på veien, mens strømprisen er det du betaler for drivstoff.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tror dere må beskrive enda bedre, fordi en ting er fast nettleie, men i tillegg skal den betjenes av det jeg bruker og så i tillegg strømmen jeg bruker. Det blir noe inviklet for meg. Så hva koster det egentlig å bruke strøm? blir bekymret. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Regningene mine består av ca halvparten til forbruk og halvparten til nettleie.  Jeg har enebolig og bruker strøm og ltt ved til oppvarming. Prøver å følge litt med på prisene og unngå å starte hele maskinparken på den tiden av døgnet strømmen er dyrest.

Her kan du se siste regningen min, for april måned.

3F6D0C0B-C69B-4E19-8474-CC5235C80D19.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

er det virkleig forskjellige priser ut i fra klokkeslett?

hvor detaljert kan jeg få oversikt over all strøm jeg bruker til enhver tid, jeg er livredd å kjøpe bolig om det koster mer enn boliglånet, og virket som for meg at kraftleverandører har monopol på prisene sine. Wow, kun på en måned er det altså i den klassen prismessig jeg må basere meg på. 

Jeg regner med strømleverandører prøver å ikke informere for mye når de kan få mest ut av kundene sine og strøm og fortjeneste. 

Kan jeg systematisere all strøm jeg bruker og vite hva f.eks varmtvannssprederen bruker månedlig / årlig som utgiftspost? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er det virkleig forskjellige priser ut i fra klokkeslett?

hvor detaljert kan jeg få oversikt over all strøm jeg bruker til enhver tid, jeg er livredd å kjøpe bolig om det koster mer enn boliglånet, og virket som for meg at kraftleverandører har monopol på prisene sine. Wow, kun på en måned er det altså i den klassen prismessig jeg må basere meg på. 

Jeg regner med strømleverandører prøver å ikke informere for mye når de kan få mest ut av kundene sine og strøm og fortjeneste. 

Kan jeg systematisere all strøm jeg bruker og vite hva f.eks varmtvannssprederen bruker månedlig / årlig som utgiftspost? 

Hva er en varmtvannsspreder? 

Anonymkode: 295a1...e12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kraftleverandør

Kraftleverandør, også kalt kraftselskap, strømleverandør, strømselskap eller strømselger, er det selskapet du kjøper strøm fra. Kraftleverandøren markedsfører og tilbyr strømavtaler til norske husholdninger og kan også være produsent av strømmen. Du faktureres for strømforbruket etter de avtalevilkårene som gjelder for strømavtalen du 

Nord Pool

I Norden er det ett felles marked for kraft, og Nord Pool er markedsplassen for kraftomsetning i Norden. Kraftprodusenter, kraftleverandører og store industrikunder kjøper og selger kraft på den nordiske kraftbørsen Nord Pool.

Opprinnelsesgaranti

Merkeordning for at strømmen er produsert fra fornybare kilder, som vann, vind, sol eller biobrensel. Strømprodusenter selger opprinnelsesgarantier for sin fornybare produksjon til strømselgere, som dermed kan garantere deg og meg at strømmen vi kjøper er fornybar.

Prisområde

Norge er delt inn i fem prisområder, hvor spotprisene fra NordPool kan variere. Derfor kan det være prisforskjeller mellom de ulike landsdelene. Du kan se kart over prisområdene på Statnetts nettsider.

Påslag

Påslag er et pristillegg som kraftleverandørene tar i tillegg til spotprisen. Påslag kan oppgis som et fastbeløp og/eller som et beløp per kWt, og er tatt med i strømkostnaden du ser hos oss.

Strøm abonnement 

Spotpris

Over tid er dette den billigste avtalen, og anbefales av Forbrukerrådet. Regningen din vil bestemmes av prisen på kraftbørsen. I tillegg må du betale et påslag per kilowattime, og mange tar også en fast månedlig sum.

Med en timespotavtale betaler du prisen på kraftbørsen time for time, og dette multipliseres med ditt faktiske timesforbruk.

Med en vanlig spotavtale betaler du prisen på kraftbørsen, multiplisert med en gitt forbruksprofil.

I tillegg må du altså for både spot og timespot betale et påslag per kilowattime, og mange tar også en fast månedlig sum.

Timespot

Med en timespotavtale faktureres du for ditt faktiske strømforbruk time for time. Prisen du betaler bestemmes av børsen Nord Pool time for time, i tillegg til et påslag og eventuelt månedlig fastbeløp til strømleverandøren. Med timespotavtaler har forbruker selv større mulighet til å påvirke strømregningen sin ved å skifte forbruket sitt til deler av dagen hvor strømprisen normalt er billigere (f.eks. midt på dagen eller sent på kvelden/natten).

Variabel pris

Ofte kalt “standard variabel pris”. Med denne avtalen følger du utviklingen på strømmarkedet, som regel med to ukers forsinkelse. Strømselskapet skal informere deg om prisendringer 14 dager i forkant. Det vil si at prisen kan endre seg hver fjortende dag.

Fastpris

Fastprisavtale er en avtale om en fast pris på strømmen over en periode, for eksempel et år. Strømregningen din vil være månedsforbruk multiplisert med fastprisen, så regningen vil være større i vintermånedene. Fastpris må ikke forveksles med “fast månedspris” eller “mobilprising av strøm”. En fastprisavtale gir deg fordelen av å ha en forutsigbar strømregning. På strømpris.no vil du finne en egen liste med fastprisavtaler de ulike strømselskapene tilbyr.

Leveringsplikt

Hvis du ikke har avtale med en strømleverandør, plikter nettselskapet å levere strøm til deg. Dette kalles strøm på leveringsplikt. Prisen du betaler for strømmen du får med leveringsplikt er høyere enn det du ville betalt om du kjøpte strømmen fra et strømselskap.

Om nettleie

Når du bruker strøm må du betale for to produkter. Du betaler en kraftpris for strømmen du kjøper fra kraftleverandøren du har valgt. I tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av denne strømmen.

Nettleien skal gi nettselskapet inntekter til dekning av kostnadene ved transport av strøm, gitt effektiv drift, utnyttelse og utvikling av nettet. Det er nettselskapet selv som fastsetter nettleien, men NVE kontrollerer at inntekten nettselskapet henter inn gjennom nettleien ikke er høyere enn det nettselskapet totalt har lov til å ta seg betalt fra sine kunder.

Anonymkode: 140ca...de9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...