AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Min bror har 3 unger og hat egentlig aldri vært i skikkelig arbeid, kona er ufør. De har 3 unger sammen, som dette går hardt utover. De har både bostøtte, supplerende stønader og diverse. Men det er ikke nok. 3 barn i alderen 8-12 koster mye, og de er i en alder der unger har preferanser og ikke tar til takke med alt. Barna har aldri reist med fly eller vært på ferie, utenom danskebåten, da har jeg og mamma spandert kostnader på turen og billetter har de fått gratis av oss. Problemet er at de er så tiltaksløse begge to. Min bror orker ikke å jobbe noe mer enn 50% for da mister han stønader og bostøtte. Han er ofte sykemeldt fra den 50% stillingen sin. Kona er ufør pga fibromyalgi og ME, hun orker ingenting med barna. Men sier aldri nei til en fest eller sosiale arrangementer. Begge to snuser og røyker, det at de velger dette går hardt utover barna da de i utgangspunktet har for lite penger. Ungene går utelukkende i arvetøy, ikke at det er noe galt i det. Men de får aldri velge tøy selv, det er noe unger i den alderen gjerne vil. Min mor har nådd ett punkt der hun ikke vil hjelpe mer. Og der er egentlig jeg også. Jeg har nylig selv blitt mor og føler jeg må tenke på mitt eget barn nå. Samboeren min misliker broren min sterkt, og vi kan derfor ikke ha han på besøk hos oss. Bror har noen syke holdninger til innvandring og politikk som rett og slett ikke hører hjemme her hos oss. Samboer har delvis flerkulturell bakgrunn. Jeg synes veldig synd på tantebarna mine som vokser opp oppi det hjemmet der. De lever under fattigdom pga faren deres som ikke tar ansvar. Har dere noen tips? Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3ba4c...971 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Jeg vet dette er typisk KG svar, men her ville jeg faktisk tatt en prat med barnevernet, om så bare for veiledning og støtte. Å bruke penger på snus og røyk istedenfor barn vitner jo om at noe er alvorlig galt, og jeg vil nå tro at barna kanskje ikke har det så veldig bra i hjemmet. Anonymkode: f0650...92b 29
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg vet dette er typisk KG svar, men her ville jeg faktisk tatt en prat med barnevernet, om så bare for veiledning og støtte. Å bruke penger på snus og røyk istedenfor barn vitner jo om at noe er alvorlig galt, og jeg vil nå tro at barna kanskje ikke har det så veldig bra i hjemmet. Anonymkode: f0650...92b Vi vet jo ikke om dette er noen barnevernssak, men foreldrene kan så absolutt ha behov for veiledning. Anonymkode: def32...c70 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Med mindre de utsetter barna for vold eller grov omsorgssvikt ville jeg absolutt ikke meldt til bv. Det ender ofte meget dårlig for lavinntektsfamilier. https://forskning.no/barn-og-ungdom-hogskolen-i-innlandet-partner/foreldrene-skjonner-ikke-hva-barnevernet-forventer-av-dem/1839804?fbclid=IwAR0UGWRWN41DvZSLLlOlTY-VhN7eWfml9xKwKDiH3uSUFR9JWmB-8nKSTnM Anonymkode: 55aad...833 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Jeg digger at stønad folk desperat trenger går til nikotin.. Anonymkode: 52fcf...55d 9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Så lenge barna blir ivaretatt på en ok måte så er ikke dette en bekymringsmelding verdig. At de må ha arvetøy og ikke får velge klær selv er overhodet ikke en god nok grunn for å ta det videre. At de er ræva foreldre det kan jeg være enig i men vi prioriterer alle forskjellig. Kjenner til familier der barna aldri får velge klær selv og alltid har arvetøy selv om begge foreldre er i full jobb med ganske så høy inntekt, vi snakker millionlønn her. At mor velger å bruke energi på fest og slikt er heller ikke greit men så lenge det ikke er full fest i huset med barna til stede så kan ikke barnevernet komme inn og bestemme hvor mor skal legge energien. Som sagt, så lenge barna blir ivaretatt så er det ikke noe barnevernet kan gjøre bortsett fra kanskje å komme med veiledning men ser ikke for meg at de kommer så langt med verken den ene eller den andre. Dama til broren din kan jo umulig være så voldsomt oppegående som velger å få flere barn med han som har ræva holdninger og ikke jobber. Og han har jo ikke akkurat noe standard for damer han heller som velger å rote seg opp i kjerring som prioriterer full og fest foran barna. Anonymkode: 8e85c...937 2
Hannah80 Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Skjønner at du er bekymret. Men det at barna ikke har flydd, er ikke bekymringsverdig. Jeg tok min første flytur etter jeg flyttet hjemmefra. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere noen tips? Hva bør jeg gjøre? Jeg ville ha støttet ungene direkte, ved å invitere dem på besøk, ta dem med på aktiviteter, kjøpe klær og ting og/eller gavekort. Hvor gamle er de? Anonymkode: 9ffab...a97 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 Jeg kjenner at jeg ikke engang tror på dette. Nok en tråd for å hetse uføre. De fleste uføre er alminnelig bra mennesker som hverken røyker, snuser eller drikker mer enn andre, og som prioriterer barna sine foran seg selv. Hvis broren din er et sånt søplemenneske som du beskriver burde foreldrene dine gå i seg selv. Det er de som har oppdratt ham og i hovedsak gjort ham til den han er. Skulle det mot formodning være sant så kontakter du selvsagt barnevernet så de kan få tiltak og veiledning og hjelp til bedre prioriteringer. Anonymkode: 3e726...7df 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 Så mor som har både ME og fibromyalgi er superofte på fest, type ukentlig? Under korona? Vokste selv opp under ganske dårlige sosioøkonomiske vilkår, og hadde venner som også gjorde det. Foreldrene kunne minne veldig om det du beskriver. Bra er det ikke, men akkurat det dårlige forbeuksgreiene tror jeg handler om at det er eneste glede i livet man har? Det å kutte nikotin er supervanskelig - og øker stress noe voldsomt. Og det å være syk OG fattig er allerede en enorm stressbelastning= ikke motivasjon. Skjønner du er bekymra, og ideelt sett skulle broren din skjerpet seg. Men han får vel ikke stadig sykemelding over mange år uten grunn? Kan på en måte forstå at totalt utslitte folk med elendig økonomi og problemer som tårner seg opp ikke får incentiv til å jobbe fullt om det innebærer lavere inntekt og dårligere omsorgskapasitet. Han har tross alt ansvar for barn OG syk kone. Kan det være du dømmer litt raskt og her oppi alt? Jeg mener.....prøv selv å ha ME/fibro+ tre barn og være fattig. Men en mann som har skrantende helse han og. Sannsynligvis ikke et liv de drømte om 🤷♀️
tirben Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kjenner at jeg ikke engang tror på dette. Nok en tråd for å hetse uføre. De fleste uføre er alminnelig bra mennesker som hverken røyker, snuser eller drikker mer enn andre, og som prioriterer barna sine foran seg selv. Anonymkode: 3e726...7df Dette tror jeg på ja! De fleste som røyker nå er faktisk uføretrygdede! De som står lavest på rangstigen har dårligst helse, og er de som røyker mest. Kjenner flere som lever på stønader som har flere unger og røyker. 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg kjenner at jeg ikke engang tror på dette. Nok en tråd for å hetse uføre. De fleste uføre er alminnelig bra mennesker som hverken røyker, snuser eller drikker mer enn andre, og som prioriterer barna sine foran seg selv. Hvis broren din er et sånt søplemenneske som du beskriver burde foreldrene dine gå i seg selv. Det er de som har oppdratt ham og i hovedsak gjort ham til den han er. Skulle det mot formodning være sant så kontakter du selvsagt barnevernet så de kan få tiltak og veiledning og hjelp til bedre prioriteringer. Anonymkode: 3e726...7df Vel du burde realitetsorientere deg litt ser jeg. Anonymkode: 4e46c...585 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet dette er typisk KG svar, men her ville jeg faktisk tatt en prat med barnevernet, om så bare for veiledning og støtte. Å bruke penger på snus og røyk istedenfor barn vitner jo om at noe er alvorlig galt, og jeg vil nå tro at barna kanskje ikke har det så veldig bra i hjemmet. Anonymkode: f0650...92b Tror ikke dette er en sak for barnevernet. Som en annen her i tråden sa,hva skal grunnlaget for bekymringsmeldingen være at foresatte røyker/snuser? Det er ikke grunn nok til å miste foreldreretten eller fp veiledning. De ser på om barna har tøy og blir sendt til skolen slik se skal, og de blir de jo. Anonymkode: 3ba4c...971
Gjest ti10 Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Hannah80 skrev (1 time siden): Skjønner at du er bekymret. Men det at barna ikke har flydd, er ikke bekymringsverdig. Jeg tok min første flytur etter jeg flyttet hjemmefra. Enig i at det ikke er det aller, aller verste i denne saken, men unger nå for tiden er generelt mer bereiste enn du og jeg var da vi var små (går ut fra at du er født i 80). Jeg var med på et par bilturer over grensa til Sverige som eneste utenlandsturene før jeg var voksen, nå for tiden (dvs. før korona) er jo veldig mange unger i utlandet flere ganger i året. Sydenturer og høstferier med foreldre, klassetur med skolen, treningsleir med idrettslag i utlandet osv. Og det er klart at ungene overlever å ikke reise så mye, men det er jo trist at foreldrene nedprioriterer ungenes behov både når det gjelder klær og fritid fordi de ikke vil jobbe/jobbe lite og bruke de få pengene de har på snus, røyk og fest.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ha støttet ungene direkte, ved å invitere dem på besøk, ta dem med på aktiviteter, kjøpe klær og ting og/eller gavekort. Hvor gamle er de? Anonymkode: 9ffab...a97 Støtter deg i dette. Jeg er tante til 3 jenter og har alltid kjøpt fine/kule klær. Vippset og spart penger til de. Som nå de er snart ferdig med videregående har alle bestemt seg for at ufør vil de ikke bli! Ønsker seg skikkelige utdannelser. Jeg har alltid også stilt opp med å " preppe" før muntlig eksamen, og med matte og norsk oppgaver. Har også tatt de med på ferie. Har du mulighet så still opp! Det vil glede deg i fremtiden Anonymkode: de86e...888 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 tirben skrev (1 time siden): Dette tror jeg på ja! De fleste som røyker nå er faktisk uføretrygdede! De som står lavest på rangstigen har dårligst helse, og er de som røyker mest. Kjenner flere som lever på stønader som har flere unger og røyker. Kan du vise til at det stemmer? Nå er jeg selv ufør, og kjenner en del andre uføre, ingen av oss røyker eller snuser. Alle de jeg kjenner som røyker og snuser, er i jobb. Anonymkode: 13359...3ec
tirben Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 De fleste som er uføretrygdet har lav utdannelse. De fleste som røyker har også lav utdannelse. Det er dårligere helse blant folk med lav utdannelse. Søk det opp selv på Statistisk sentralbyrå. 3
tirben Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du vise til at det stemmer? Nå er jeg selv ufør, og kjenner en del andre uføre, ingen av oss røyker eller snuser. Alle de jeg kjenner som røyker og snuser, er i jobb. Anonymkode: 13359...3ec https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore
PM75 Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 Nå handler vel ikke tråden om uførhet eller ei, men to mennesker som har valgt å sette tre barn til verden uten å gidde å følge dem opp. Jeg synes virkelig synd på barna og skjønner at du synes det er vanskelig som tante. Støtt barna direkte det du kan, uten å gå via foreldrene. Mer kan du ikke gjøre, dessverre. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 tirben skrev (1 time siden): https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore Det viser jo ikke noe. Du skrev at flertallet av de som røyker er uføretrygda. Tror du er ganske langt ute og sykler der. Siden ca 10% er uføretrygda. Og alle de røyker jo ikke. Anonymkode: 13359...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå