Gå til innhold

Når sluttet ditt barn med rollelek/dukker/figurer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker som en litt trist utvikling når det gjelder lek hos barn… At nettbrettet har tatt over for den fantasifulle rolleleken? Selv lekte jeg med dukker/barbie/playmobil i hvert fall til jeg ble rundt 10 år, og deretter bygde jeg lego med figurer, og husker at jeg hadde rollelek da også- bygde og lekte og koste meg gjennom barneskolen.

Er det slik nå at de fleste barn slutter å leke tidlig på barneskolen? 

Anonymkode: 1cad6...9c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jentene på 8 og 10 leker fremdeles her, i hvert fall. Både lego, playmo, barbie og diverse småfigurer er i hyppig bruk fremdeles, både alene og med venner.

Anonymkode: 3fef8...2c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente som fyller 8 til høsten og hun leker mye med diverse figurer (Barbie, Shopkins, Hatchimals, diverse andre dukker). Hun bygger også mye lego og leker deretter med det hun har bygd (det går mye i lego friends, og så bygger hun stort sett hus og biler til dukkene, men noen ganger kommer det noe helt uventet også - fra lasersverd til "roboter"). 

Hun er også glad i rollelek som i at hun har restaurant og lager lekemat til oss, eller at vi ligger på sofaen og er "syke" og hun må pleie oss, eller at hun er tatoveringsartist og får tegne på oss med karnivalsmaling. 

Og så har heldigvis hun og venninnene null interesse for gutter, inkludert Justin Bieber og Marcus/Martinus eller hva som er småjentenes idol i år. 

Jeg vil heller at hun skal spille Minecraft på ipaden enn å ha "kjærester" iallefall, i den alderen.

Anonymkode: 29991...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

12

Anonymkode: 7f95c...acd

AnonymBruker
Skrevet

Mine på 10 og 12 leker fremdeles med barbie. Men har noen venner som slutta da de var 9-19. Veldig individuelt det der. 

Anonymkode: dd5f9...0a5

AnonymBruker
Skrevet

8 og 10 åringen her leker veldig mye rollelek enda. Eldste som snart er 12 er også med innimellom.

Anonymkode: 3e51d...29d

AnonymBruker
Skrevet

Yngste her slutta når hun var 7-8 år, og ble veldig opptatt av skjerm.. Trist.

Jeg lekte rollelek med leker med andre venner til jeg begynte i 7. klasse, da følte jeg at jeg hadde blitt for gammel. Lekte litt i skjul etter det😅

Anonymkode: 64c28...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mine på 10 og 12 leker fremdeles med barbie. Men har noen venner som slutta da de var 9-19. Veldig individuelt det der. 

9-10.

AnonymBruker
Skrevet

Min 13 åring liker fremdeles å bygge lego, han leker vel ikke med de men bygger ting liksom. 10 åringen sluttet for ganske lenge siden, han spiller en del men er også ute på sykkel, i skatehallen, på fotballbanen osv. Så leken ble ikke erstattet med bare skjerm heldigvis.

Anonymkode: 9b9f9...523

AnonymBruker
Skrevet

Niåringen har egentlig lekt veldig lite rollelek og har nok ikke gjort det etter skolestart. 

Anonymkode: 6cc4b...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...