Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når folk sier at de vil at partneren skal være intelligent, eller at noen er intelligente, hva eksakt betyr det? Er det forskjellig tolkning av hva man vil definere som intelligent?

Anonymkode: 1d97b...e18

AnonymBruker
Skrevet

Når de ikke må ha helt vanlige ting inn med teskje. Utdanning har ingenting med saken å gjøre for min del.

Anonymkode: f099f...f58

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

At partneren er smart.

Anonymkode: 7baf4...0cf

AnonymBruker
Skrevet

De fleste mener at partner er intelligent når man er sånn cirka på samme nivå :)

Anonymkode: fba12...201

• Liker 2
Gjest byråkrati
Skrevet

At han klarer å forstå komplekse ideer og mennesker. Forstå hvorfor folk tenker og føler som de gjør. Forstå en ide uten at man fordumme den ned. Forstå bredere konsekvenser. Den slags 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det har noe med å klare å se på ting fra flere vinkler. På å ikke måtte "ha rett", men å se at andre kan komme til andre konklusjoner uten at det skaper et behov for å overbevise om egne konklusjoner.

Det har med nysgjerrighet å gjøre også. Med å prøve å finne ut av ting, og med å se forskjellige løsninger - og å godta at det kan gi forskjellige resultat uten at noe nødvendigvis er feil.

Anonymkode: 14ae6...b9f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det har noe med å klare å se på ting fra flere vinkler. På å ikke måtte "ha rett", men å se at andre kan komme til andre konklusjoner uten at det skaper et behov for å overbevise om egne konklusjoner.

Det har med nysgjerrighet å gjøre også. Med å prøve å finne ut av ting, og med å se forskjellige løsninger - og å godta at det kan gi forskjellige resultat uten at noe nødvendigvis er feil.

Nå skjønner jeg litt mer. Trodde hele tiden at folk mente intelligent betydde at man enten var en fysiker, forsker osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har greit med allmennkunnskap og forstår det man blir forklart (dersom en forklarer på en ok måte riktignok).

Jeg har en eks som jeg hadde mange diskusjoner med. Jeg er utdannet jurist og han fullførte aldri videregående. Han hadde ofte et behov for å argumentere mot meg, selv om han visste han hadde feil, bare for å føle han hadde noe å stille opp med. Under en diskusjon sa jeg at "i denne konteksten" mener jeg dette. Han klikket i vinkel og stormet ut av rommet, mente jeg prøvde å få ham til å virke dum ved å bruke fremmedord som "kontekst". Forholdet tok slutt for å si det sånn.

Nå er jeg sammen med en fyr som er helt gjennomsnittlig hva gjelder skole osv - gikk ut av vgs med 4 snitt og har en bachelor i IT. Han er utrolig oppegående, og det er faktisk mulig å ha diskutere ting med ham på en fornuftig måte. Anser ham som intelligent. 

Anonymkode: 3ff1d...6ab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når folk sier at de vil at partneren skal være intelligent, eller at noen er intelligente, hva eksakt betyr det

Det finnes ikke noe generelt svar på dette spørsmålet. Spør hver enkelt, da folk ikke legger nøyaktig det samme i dette.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det forskjellig tolkning av hva man vil definere som intelligent?

Ja, og det ser en tydelig fra svarene her. Noen drar jo inn kunnskap til og med, det har jo ingenting med intelligens å gjøre. 

Anonymkode: 5d4a7...bb2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt svar, jeg tenkte akkurat å skrive at "intelligent" for meg innebærer å kunne være fleksibel i tankegangen, å være kreativ nok til å kunne tenke seg fram til noe på egen hånd, kanskje finne helt nye innfallsvinkler og løsninger.

Å ha åpenhet for ny kunnskap og samtidig selvstendighet nok til ikke å "sluke alt rått".

Anonymkode: 777a7...41f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trodde hele tiden at folk mente intelligent betydde at man enten var en fysiker, forsker osv.

Det skjønner jeg godt. Vi fysikere og forskere er jo ekstremt intelligente.

• Liker 5
Gjest byråkrati
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skjønner jeg litt mer. Trodde hele tiden at folk mente intelligent betydde at man enten var en fysiker, forsker osv.

Intelligente mennesker finner man overalt i samfunnet. Du ville blitt overrasket over hvor mange intelligente som har "normale" jobber. Å være intelligent betyr ikke at man er motivert til eller ønsker gjennomføre en utdanning

AnonymBruker
Skrevet

Intelligens er evnen til å tenke abstrakt, tenke logisk, løse problemer, lære av erfaring, se helheten i en situasjon, visuo-spatiale evner, hvor lett man har for å lære, og å se ting i perspektiv. Det finnes intelligenstester og de har mange oppgaver innenfor hvert av denne typen temaer. (Se WAIS som er den mest vanlige IQ-testen). Intelligens måles i form av IQ gjennom en slik test og den består av verbal og non-verbal intelligens. Verbal intelligens er mye knyttet til språk og ordforståelse og til resonnering. Non-verbal intelligens er mer visuo-spatiale evner med å gjenkjenne mønster og bygge figurer og lignende. Skåren på verbale og non-verbale oppgaver utgjør tilsammen IQ-en man får på en test. En IQ-test måler ikke enhver form for intelligens eller mentale evner, men den skal gi et bilde av det som kan regner som viktige deler av intelligens totalt sett. 

Anonymkode: ac71f...2cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange typer intelligens. Mennesker har en tendens til å gi seg selv større intellegens enn det en har. I slike tilfeller er dem mer gj sn intelligent.  Jeg legger også merke til folk som omtaler og bruker ofte begrepet intelligent, er ikke de

jeg tenker intelligent om. Disse kan også være litt bedrevitere og "vet alt".

Da liker jeg mer og syns de er mer intellegent de som er nysjerrig på andres kunnskap og kan lære noe underveis i en diskusjon. 

Anonymkode: 5228a...d73

Skrevet

Intelligens er for meg å se sammenhenger og å forstå det abstrakte..Vil en fremstå intelligent kan en gjerne starte med å skrive ett par setninger uten fullt av og/å feil og annet fjas.

AnonymBruker
Skrevet

Evne til å reflektere, se begge sider av en sak, være opplyst, ta inn ny informasjon og vurdere dette objektivt, skille mellom følelser og fakta men gi plass til begge, tenke kreativt, se ting i perspektiv

Anonymkode: 870a2...689

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

menneskers evner til oppfattelse, tenkning og problemløsning, og da spesielt på de områder hvor en finner individuelle ulikheter. ... Noen forskere gir en videre definisjon av intelligens, som favner fra teoretiske evner til praktiske og sosiale ferdigheter.

Anonymkode: a0b77...829

AnonymBruker
Skrevet

Intelligens, blir i psykologien brukt som et fellesnavn på menneskers evner til oppfattelse, tenkning og problemløsning, og da spesielt på de områder hvor en finner individuelle ulikheter. Det finnes mange definisjoner på intelligens, fra «evne til abstrakt tenkning», til «utnyttelse av tidligere erfaringer i nye situasjoner». Noen forskere gir en videre definisjon av intelligens, som favner fra teoretiske evner til praktiske og sosiale ferdigheter. Kilde: Snl. 

Anonymkode: a7047...c4c

AnonymBruker
Skrevet

For meg er intelligens å være sosialt intelligent. Å kunne konversere riktig med ulike mennesker i ulike situasjoner. Humoristiske mennesker sies også å være intelligente, men det gjelder de som er humoristiske i riktig setting. 
Mange ser på akademiske mennesker som intelligente, men boklig lærdom kan alle tilegne seg, det krever bare tålmodighet. 

Anonymkode: ebf2a...452

AnonymBruker
Skrevet

Det ambivalente er at de som er intelligente forstår hva det vil si å være intelligent.

Anonymkode: 38b9f...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...