AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Hei! Jeg skal snart ha eksamen i tysk nivå 2. Jeg hadde tysk på vgs, men jeg hadde det ikke på ungdomsskolen så jeg hang langt bak de andre, og fikk til slutt IV på grunn av for mye fravær. Resten av karakterene mine var relativt gode, og jeg har nå tatt opp en del andre fag dette året og fått veldig gode resultater. Men jeg har gruet meg aller mest til tysk. Jeg har fryktet at det forventes at man kan snakke tysk veldig godt flytende (altså virkelig kunne språket) men jeg har jo tenkt på at det umulig kan forventes det av elever på vgs som også har mange andre fag? Jeg vet ikke hva de jeg gikk i klassen med fikk som karakter, men tror da ingen av de brukte kjempemye tid på å lese tysk, det gjorde de heller med realfag... Jeg kan snakke ganske mye, hvertfall om det som står i kompetansemålene (om tysk kultur, historie, dagligliv osv). Men utover dette kan jeg bare snakke ganske enkelt, hvis jeg ikke har notater. Synes det har vært lettere å lære seg å skrive faktisk, siden man da har hjelpemidler og ikke trenger å huske regler osv utenat. Jeg trenger aller helst karakter 5 i dette. Får jeg 4 må jeg ta opp flere fag, og har ikke så mange igjen jeg kan "hente" ut noe fra... Spørsmålene jeg har: 1) Hvor høyt nivå er det på muntlig eksamen i tysk II som privatist? Kan de som får karakter 5 språket veldig godt og flytende uten notater? 2) Må man snakke i presens perfektum på muntlig og ikke preteritum? Anonymkode: 2853f...061
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Jeg tviler på at du får en femmer hvis du må se i notatene for hver gang du snakker. Men det er klart at de forventer ikke at du skal snakke flytende som en tysker, men du må kunne pensum. Og jeg vet ikke hvor lenge det er til du skal ha eksamen, men vil anbefale å se så mange tyske filmer/serier du bare klarer før eksamen. Det lærer du mye av. Og selv om det føles teit ut, snakk med deg selv, så får du det inn. Du kan ikke basere deg på å kun snakke i preteritum eller kun i perfektum, da blir du fort avslørt. Her er noen filmer: die Onleihe der Bibliotheken des Goethe-Instituts e.V.. eVideo-Angebot Og her er mer: Startseite - ZDFmediathek Anonymkode: 0bf11...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 For å få en 5-er, bør du ha et ordforråd som gjør at du klarer å holde samtalen godt i gang, men ingen forventer at du skal kunne språket flytende og feilfritt på nivå 2. Men: du bør klare å snakke både om ting som har skjedd i fortida (på tysk er perfektum mest naturlig da, bortett fra ved noen høyfrekvente verb) og i framtida i tillegg til å bruke presens. Du må kunne gi uttrykk for egne meninger og begrunne dem (da er det fint med noen leddsetninger). Anonymkode: 30361...561
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å få en 5-er, bør du ha et ordforråd som gjør at du klarer å holde samtalen godt i gang, men ingen forventer at du skal kunne språket flytende og feilfritt på nivå 2. Men: du bør klare å snakke både om ting som har skjedd i fortida (på tysk er perfektum mest naturlig da, bortett fra ved noen høyfrekvente verb) og i framtida i tillegg til å bruke presens. Du må kunne gi uttrykk for egne meninger og begrunne dem (da er det fint med noen leddsetninger). Anonymkode: 30361...561 Dette! Pass på at du kan bruke de mest høyfrekvente verbformene, presens perfektum er uansett lettere enn preteritum En femmer bør kunne snakke om litt historiske begivenheter, tyske forhold (skolevesen, litt enkel politikk, kanskje litt geografi) og kunne svare på oppfølgingsspørsmål uten for mye knot. Jeg tenker lite på om du bruker feil kasus eller kjønn, så lenge du kommuniserer bra og viser at du har et bra ordforråd. Lær deg noen enkle fraser for å kunne kommunisere, f.eks "das habe ich leider nicht verstanden, könnten Sie das bitte wiederholen?" og "Ich kann das deutsche Wort leider nicht erinnern, aber [forklare på en annen måte]." En femmer bruker ikke norsk for å gjøre seg forstått, mener jeg. Lykke til, dette kommer sikkert til å gå bra! Anonymkode: e4a5c...efa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå