Gå til innhold

Flere lærere takket nei til vaksine jobber med sårbare barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere? Bør de slutte i jobben? Hva sier loven?

Anonymkode: c710e...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vaksine er frivillig, så de kan takke nei. Men personlig syns jeg at helsepersonell, lærere etc som nekter vaksine bør bli permittert.

Anonymkode: d142e...0ec

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ikke i et diktatur, så man er fri til å takke nei. Om det er smart er en helt annen ting 

Anonymkode: 5c381...33e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Lærere har ikke fått tilbud om vaksinasjon. Lærere er supermennesker som ikke behøver det og som heller ikke behøver å redusere antall kontakter og å holde avstand.

Anonymkode: ed928...f31

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lærere har ikke fått tilbud om vaksinasjon. Lærere er supermennesker som ikke behøver det og som heller ikke behøver å redusere antall kontakter og å holde avstand.

Anonymkode: ed928...f31

Flere har tatt første dose med AZ. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Nei! Jeg er lærer i Osloskolen, vi er ikke prioritert. Den påstanden må du faktisk dokumentere. Om noen lærere har fått tilbud om vaksine er det fordi de er i risikogruppa, eller de er i en aldersgruppe som blir vaksinert. Det kan også hende at noen lærere også jobber innenfor helse (for eksempel bolig for psykisk utviklingshemmede), da har de fått tilbud om vaksine. Lærere er altså ikke prioritert i vaksineprogrammet. 

Anonymkode: ffc4c...4db

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Humbug! Lærere har ikke fått tilbud om AZ-vaksinen. AZ ble gitt til helsepersonell. 

Eneste måten lærere har fått tilbud om vaksine til nå er fordi de er over 65 eller i risikogruppe. Og da får man først og fremst tilbud om Pfizer, enkelte har fått tilbud om Moderna. 

Så at lærere i flertall har fått tilbud om AZ-vaksine og takket nei, det høres ut som humbug. 

Anonymkode: 15b9c...d50

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere? Bør de slutte i jobben? Hva sier loven?

Vet ikke hvilke lærere det er snakk om. Har mer kontekst til dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Nei! Jeg er lærer i Osloskolen, vi er ikke prioritert. Den påstanden må du faktisk dokumentere. Om noen lærere har fått tilbud om vaksine er det fordi de er i risikogruppa, eller de er i en aldersgruppe som blir vaksinert. Det kan også hende at noen lærere også jobber innenfor helse (for eksempel bolig for psykisk utviklingshemmede), da har de fått tilbud om vaksine. Lærere er altså ikke prioritert i vaksineprogrammet. 

Anonymkode: ffc4c...4db

Snakk om barn med diagnoser. 

Skrevet

Snakk om barn med diagnoser. 

Snakk om hva? Det er mange barn med diagnoser som ikke er mere utsatt enn andre barn uten diagnoser. Dessuten, lærere får ikke tilbud om vaksine pga barna de underviser men pga egen alder eller egen sykdom. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Isåfall må det være egne helseproblemer som er årsaken til det! Når ikke engang foreldre med alvorlig syke barn har fått vaksinen så har ikke lærere fått det! Noen foreldre har fått det nå etter lange kamper, men fremdeles blir verken de eller bpa’er f.eks prioriterte...

Anonymkode: ee874...b10

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen svare på spørsmålet? Kan de uvaksinerte bli omplassert? Alle har fått tilbud.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan noen svare på spørsmålet? Kan de uvaksinerte bli omplassert? Alle har fått tilbud.

Jeg kan ikke se at arbeidsgiver skulle ha noen som helst grunnlag for å kunne omplassere dem mot deres vilje. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de som ikke er vaksinerte kan ikke bli flyttet på tvang. I Norge er det valgfritt om man vil ha vaksine eller ikke, det er også en privatsak om man vaksineres eller ikke. 

Den etiske diskusjonen rundt dette er forøvrig en helt annen. 

Noe som er fritt i Norge er også fritt skolevalg. Foreldre som føler det ikke er forsvarlig har med andre ord valget om å bytte skole.

Lærere har så langt IKKE vært prioritert på noen som helst måte i vaksinekøen. Dersom lærerne du snakker om er tilbudt det er det enten på grunn av deres tur i køen, eller at de kvalifiserer som et slags helsepersonell pga arbeidsplassen.

Anonymkode: d1991...78b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen lærere jeg kjenner har fått tilbud fordi de er lærere. Noen har fått fordi er gamle eller utsatt selv, men ikke fordi de jobber som lærer. 

Kan du vise til en eller annen nettside som påstår dette? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, de som ikke er vaksinerte kan ikke bli flyttet på tvang. I Norge er det valgfritt om man vil ha vaksine eller ikke, det er også en privatsak om man vaksineres eller ikke. 

Den etiske diskusjonen rundt dette er forøvrig en helt annen. 

Noe som er fritt i Norge er også fritt skolevalg. Foreldre som føler det ikke er forsvarlig har med andre ord valget om å bytte skole.

Lærere har så langt IKKE vært prioritert på noen som helst måte i vaksinekøen. Dersom lærerne du snakker om er tilbudt det er det enten på grunn av deres tur i køen, eller at de kvalifiserer som et slags helsepersonell pga arbeidsplassen.

Dette gjelder en spesialskole. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (9 minutter siden):

Ingen lærere jeg kjenner har fått tilbud fordi de er lærere. Noen har fått fordi er gamle eller utsatt selv, men ikke fordi de jobber som lærer. 

Kan du vise til en eller annen nettside som påstår dette? 

Har barn ved denne skolen selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder en spesialskole. Takk for svar.

Tenkte meg nesten det. 

Dette blir jo et utrolig vanskelig etisk dilemma for ledelsen ved denne arbeidsplassen. 
Jeg ville kontaktet rektor/avdelingsleder og forhørt meg om hvordan de har tenkt å håndtere dette. Informasjon ut til foreldregruppen er avgjørende. 

Skjønner godt at foreldre er urolige pga. dette. Har selv tidligere arbeidet ved en forsterket avdeling, og har stor forståelse for bekymringen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vaksine er frivillig, så de kan takke nei. Men personlig syns jeg at helsepersonell, lærere etc som nekter vaksine bør bli permittert.

Spørs hvor man er lærer. Jobber du på vgs eller universitet, kan man ha digital undervisning 

Anonymkode: c8710...fb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette vil nok aldri bli tilfelle. Skal se at en yrkesgruppe som lærere - som overhode ikke har blitt prioritert i vaksinekøen, plutselig skal tvinges til vaksine fordi det er så viktig at de er det.... Her blir paradokset for stort. 
De var ikke «viktig nok» under pandemien, så hvorfor skal de være det i etterkant? 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...