Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en mann dreper sin kone fordi han finner ut at hun har vært utro vil han få lavere straff siden hun har vært utro. 

Men gjelder dette også i andre krimsaker? Hvis en mann brenner koranen og blir drept. Vil gjerningsmannen få lavere straff siden han hadde god grunn til å bli provosert?

Anonymkode: a1c6d...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis en mann brenner koranen og blir drept. Vil gjerningsmannen få lavere straff siden han hadde god grunn til å bli provosert?

Nei.

Anonymkode: b7ae3...b31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om en mann dreper sin kone fordi han finner ut at hun har vært utro vil han få lavere straff siden hun har vært utro. 

Anonymkode: a1c6d...78c

Dette stemmer da ikke, så hele premisset ditt er feil. 

Anonymkode: 9ae97...714

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Formildende omstendigheter og en tilståelse eller andre bidrag til å oppklare en straffesak kan føre til lavere straff enn maksimumsstraff.

I teorien kan derfor det at jeg har brent koranen din medføre at du får lavere straff for å drepe meg. Jeg har mine sterke tvil om det blir VESENTLIG straffereduksjon. Det er religions- og ytringsfrihet i dette landet og det vil alltid være slik at den enes rett til å ytre seg og utøve sin religion eller mangel på religiøs tilhørighet står over den andres religiøse harme over de vantros oppførsel.

Så dersom Kåre, som er svært religiøs og holder hviledagen heldig med bønn og gudstjeneste, dreper naboen sin fordi han klippet med kantklipper på en søndag kl 11:30 tror jeg ikke Kåre vil kunne påberope seg formildende omstendigheter selv om naboen går rundt med en t-skjorte som sier "jeg driter i helligdagsfreden" mens han bruker kantklipper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...