Gå til innhold

Reise utenlands du er vaksinert 1 juli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømmer og fantaserer om ferie. Er av disse som må ut og reise, se, oppleve. 

Så la oss si at 1 juli er du -og evt partner- ferdig vaksinert, evt barn er under 15 og det er samme regler som i Danmark: barn under 15 behøver ikke vaksine/eller testes, det er ikke lenger innreisekarantene i Norge: hva gjør du i ferien? 

Jeg trenger å drømme litt, fortell meg hva du ville gjort om det blir som skissert over! 🤩

Selv ville jeg til Sverige, masse fine parker der jeg ville besøkt. Jeg kunne også tenkt med Danmark; Ebeltoft, eller Bornholm. Hellas, absolutt! På den ene siden all-inclusive, på den andre siden øyhopping/2-3 øyer. 

Nå blir jeg ferdigvaksinert ila juni, har barn under 15, men en mann som ikke er vaksinert/vil rekke å bli det før juli/ferietider. Så jeg føler liksom at jeg nærmer meg drømmescenarioet over 😅

Anonymkode: 86a3b...6e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis reglene tilsier at jeg kan reise uten karantene i landet jeg reiser til, og med hjemmekarantene i Norge etterpå, reiser jeg umiddelbart. På et tidspunkt vil jeg også ta hotellkarantene i Norge hvis jeg må. Hvis dette blir den eneste måten man kan reise på. Men det blir såpass dyrt og krever så mange fridager at da blir det nok maks 1-2 reiser i året. 

Anonymkode: 7d595...b4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis reglene tilsier at jeg kan reise uten karantene i landet jeg reiser til, og med hjemmekarantene i Norge etterpå, reiser jeg umiddelbart. På et tidspunkt vil jeg også ta hotellkarantene i Norge hvis jeg må. Hvis dette blir den eneste måten man kan reise på. Men det blir såpass dyrt og krever så mange fridager at da blir det nok maks 1-2 reiser i året. 

Anonymkode: 7d595...b4b

De fleste EU-land er jo åpne uten karantene. 

Anonymkode: 281c1...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke vaksinert og har masse reiseplaner fra neste helg. Bulgaria, Italia og østerrike. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke vaksinert og har masse reiseplaner fra neste helg. Bulgaria, Italia og østerrike. 

Hvordan gjør du det da med karantene når du kommer hjem?

Anonymkode: 5c286...d73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvordan gjør du det da med karantene når du kommer hjem?

Anonymkode: 5c286...d73

Bor ikke i Norge, så ingen karantene. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg blander meg ikke bort i hva andre gjør, men jeg har satt reising til utlandet på is denne sommeren. Jeg ønsker ikke å risikere å spre smitte selv om jeg skulle være ferdig vaksinert selv. Jeg vet ingenting om smittevernet dit jeg har lyst å reise, så jeg stiller meg avventende til reising denne sommeren.

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg er i sisteprioritetsrekka med vaksinering så er jeg nok ikke ferdig vaksinert før på senhøsten. Men OM vi begge hadde vært vaksinert innen juli hadde vi reist på flekken, så lenge man ikke må på karantenehotell når man kommer hjem(hjemmekarantene er greit, da kan man jo faktisk få gjort litt hjemme i det minste). Har et liiite håp om å kunne reise til Karibien eller en annen eksotisk plass i julen(tror nok Asia utgår enda dessverre). 

Anonymkode: c49bd...2d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser utenlands i sommer, uansett. Jeg regner med at karantenehotell bortfaller, enten fordi landet er under et visst smittenivå eller fordi jeg er vaksinert. Det er det viktigste. 

Jeg har en ganske "oppstykket" ferie i utgangspunktet. Har ikke barn, men partner med barn. I tillegg har jeg en del jobbforpliktelser. Så for meg er det typisk en uke ferie med kjæresten, en uke hjemme, to uker borte med kjæresten, to uker hjemme. Når jeg er hjemme sitter jeg innelåst på hjemmekontor med full jobbing, så det er uproblematisk for meg å ha karantene de dagene. Når jeg har ferie må jeg ha ferie, og det betyr ut. Hytteturer i Norge tar vi i helgene resten av året.

Nå har vi tvinnet tommeltotter over et år, og det er nok. Våre foreldre er vaksinert på begge sider. 

Det blir antakeligvis en bursdagstur til Italia, og en lengre tur til Portugal i sommer. Vi håper også på en storbyferie til NY i september. 

Anonymkode: baa1d...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømmer like mye om ferie som deg, men er veldig i tvil om hva vi kommer til å gjøre selv. Vi begynner med ferie fra midten av juli og hvis UD åpner for reiser Til og fra Europa slik at forsikringen er gyldig og vi slipper karantene hotell så kommer vi muligens til å vurdere en tur til varmere strøk. Fornuften sier at vi bør vente til høstferie, men jeg kjenner at siden jeg er på grensen til desperat etter å reise kanskje vi falle rfor fristelsen. Men vi kommer uansett til å ta ting på sparket. Vi har 4 ukers ferie, og har tid til både hjemmekarantene og reise. Hotellkarantene er ikke altuelt, da blir vi i Norge.

Anonymkode: 71efe...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser aldri veldig langt, med savner bilferie til Finland og Sverige. Så det blir nok en roadtrip når jeg er fullvaksinert ja.

Anonymkode: 3464e...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

hva gjør du i ferien? 

Det samme som alltid: besøker min mor i en annen del av landet. :sukk: Den type forpliktelser legger visse begrensninger på feriering uavhengig av Covid. Flaks jeg ikke er spesielt glad i å reise utenlands lenger. 

Uansett er jeg nok ikke fullvaksinert før 1. juli, men teoretisk sett kan jeg være det før jeg har ferie i siste halvdel av august. De begynner visst på min gruppe om et par uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke være vaksinert. Men så fremt landet jeg reiser til tar i mot, og jeg slipper karantenehotell, så reiser jeg i Juli. 

Men holder meg nok i Europa i sommer, i tilfelle reglene endres raskt igjen. Gjorde det samme i fjor, det er en trygghet å kunne komme seg "hjem på dagen" om de plutselig vedtar karantenehotell igjen. 

Så vi sparer to uker til høsten, for en lengre reise til mer eksotiske strøk. 

Anonymkode: 0f601...075

Skrevet

Kommer ikke til å reise utenlands i ferieøyemed før dette har roet seg selvom første del av vaksine kommer på plass i løpet av en måneds tid. Dvs, ikke i år. Jeg reiser på ferie for å se og oppleve ting, ikke for å bli møtt av folk med munnbind og med smittevernregler. Det kommer til å vare en god stund til. 

• Liker 1
Skrevet

Blir nok i Norge, det er for ustabilt å reise til utlandet, reglene forandrer seg raskt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (50 minutter siden):

Kommer ikke til å reise utenlands i ferieøyemed før dette har roet seg selvom første del av vaksine kommer på plass i løpet av en måneds tid. Dvs, ikke i år. Jeg reiser på ferie for å se og oppleve ting, ikke for å bli møtt av folk med munnbind og med smittevernregler. Det kommer til å vare en god stund til. 

Jeg opplevde det motsatt da jeg reiste rundt i Europa i sommer. 

Smittevernregler, og situasjonen, gjorde at det var romslig overalt. God plass på flyplass og fly. Folketomme severdigheter. 

På restauranter er annenhvert bord fjernet, du slipper høyt støynivå, og at det er tett-i-tett med mennesker. Det å måtte ha på munnbind de 10 meterne du går fra døra til bordet plager meg ingenting. 

I tillegg var alt så hygienisk. Jeg har alltid syntes ting som rekkverk, heisknapper, dodører, med mer, er ekkelt da det sjeldent vaskes. Nå var det nedvask og desinfisering over alt. 

Anonymkode: 0f601...075

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satser på at vi har fått første vaksine innen første uka i juli, og drar da til feriehuset vårt i Danmark. Jeg er 35 og mannen 38, vi bor i Oslo så satser på at vi får vaksinen innen den tid.

Anonymkode: 07aa1...129

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...