AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Min lillebror har holdt på med litt av hvert (hasj, kokain, lsd you name it). Min mor er alkoholiker. De har jevnlige møter med konfliktråd og barnevern. De har funnet ut at det er innafor å gi en 17 år gammel gutt stilnoct (som er avhengighetsskapende benzo) som min mor og går på de... Dette høres helt forskrudd ut? Hva kan jeg gjøre noe med dette? Er dette lov? Anonymkode: 12408...1c0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min lillebror har holdt på med litt av hvert (hasj, kokain, lsd you name it). Min mor er alkoholiker. De har jevnlige møter med konfliktråd og barnevern. De har funnet ut at det er innafor å gi en 17 år gammel gutt stilnoct (som er avhengighetsskapende benzo) som min mor og går på de... Dette høres helt forskrudd ut? Hva kan jeg gjøre noe med dette? Er dette lov? Anonymkode: 12408...1c0 Det kan vel være at de har vurdert to negative ting opp mot hverandre og kommet fram til at å sikre søvn er viktig i dette tilfellet. Anonymkode: 64ba4...fab 15
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Stilnoct er ikke benzo. Ikke er det så avhengighetsskapende heller, det har kort halveringstid. Men når det er sagt, burde det vært prøvd andre ting til en på 17. Anonymkode: a1989...a8b 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Stilnoct er en ganske ufarlig innsovningstablett. Har brukt det selv er periode, uten at det hjalp noe særlig. Ville ikke bekymret meg så veldig for akkurat det. Anonymkode: a5d29...0d5 4
Gjest Lunaris Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Hvorfor i all verden skal gutten bruke noe som helst???? Blir jo en nedadgående spiral!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Så lenge det er gitt i samsvar med fagpersonell har hverken du eller noen andre noe med det å gjøre! Anonymkode: 1b656...c71 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Lunaris skrev (1 minutt siden): Hvorfor i all verden skal gutten bruke noe som helst???? Blir jo en nedadgående spiral! Hvorfor skal han ikke få ta noe? Han har jo åpenbart vært i dårlig miljø og søvn er viktig! Så om det vil si at han får gå på en medisin som kan hjelpe han inn på rett søvnmønster igjen som igjen forhåpentligvis vil få han på rett kjør igjen er jo det verdt det! Det er tydelig at han blir fulgt opp! Anonymkode: e81aa...660 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 Han tar allerede mye større doser enn det han burde. Han går rundt og hallusinerer, veldig ekkelt å se han slik. Anonymkode: 12408...1c0 1
Rosatoast Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Min lillebror har holdt på med litt av hvert (hasj, kokain, lsd you name it). Min mor er alkoholiker. De har jevnlige møter med konfliktråd og barnevern. De har funnet ut at det er innafor å gi en 17 år gammel gutt stilnoct (som er avhengighetsskapende benzo) som min mor og går på de... Dette høres helt forskrudd ut? Hva kan jeg gjøre noe med dette? Er dette lov? Anonymkode: 12408...1c0 Du kan ikke gjøre noen ting, og kanskje passe på deg selv? Dette er gitt ut av lege og jeg tenker dette får de profesjonelle ta seg av. Uavhengig om din bror har prøvd diverse rusmidler, så betyr ikke det at han ikke skal få medisiner han trenger. Jeg har prøvd ut alt av rusmidler, og har fått både Imovane og andre medisiner mot søvn. Ingenting av C-preparater fungerer.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han tar allerede mye større doser enn det han burde. Han går rundt og hallusinerer, veldig ekkelt å se han slik. Anonymkode: 12408...1c0 Det burde du jo han skrevet om i hi! Da tar du kontakt med barnevernet og ber om råd og forteller hva du ser og opplever! Anonymkode: e81aa...660 9
Rosatoast Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han tar allerede mye større doser enn det han burde. Han går rundt og hallusinerer, veldig ekkelt å se han slik. Anonymkode: 12408...1c0 Man hallisunerer ikke av Stilnoct eller andre benzodiazepiner ... Dette er beroligende midler, ikke hallisinogener. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 Vet ikke, kan ikke mye om det. Men han trodde ikke at jeg var meg, og gikk rundt og klarte ikke holde balansen. Var helt merkelig. Da må han i såfall ha blandet med noe? For han snakket med folk som ikke var til stede. Hele opplegget var bare merkelig. Eneste som fikk utslag i urin var kodein og morfin som de som de snakker med i barnevern/konfliktråd mener kan komme fra paralgin forte. Rosatoast skrev (2 minutter siden): Man hallisunerer ikke av Stilnoct eller andre benzodiazepiner ... Dette er beroligende midler, ikke hallisinogener. Anonymkode: 12408...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Stilnoct er ikke benzo. Ikke er det så avhengighetsskapende heller, det har kort halveringstid. Men når det er sagt, burde det vært prøvd andre ting til en på 17. Anonymkode: a1989...a8b Vanskelig å vite hva som er riktig når dette er det som kommer opp når jeg søker på Stilnoct.. «Sovemedisin av typen benzodiazepiner, zopiklon og zolpidem regnes som vanedannende. Slike legemidler har merkenavn Mogadon, Apodorm, Imovane, Zopiklon, Zopitin, Stilnoct eller Zolpidem. Medisinene regnes som vanedannende og langvarig bruk kan gi bivirkninger og forverre søvnproblemene» Anonymkode: 12408...1c0
Kattekusken Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): er ikke benzo. Ikke er det så avhengighetsskapende heller, det har kort halveringstid. Men når det er sagt, burde det vært prøvd andre ting til en på 17. Anonymkode: a1989...a8b Hæ? Det er strengt tatt ikke et benzo fordi den molekylære strukturen er annerledes og er med i en gruppe medikamenter som heter Z-drugs, men effekten, avhengighetsgraden osv er tilnærmet identisk. Så det blir bare veldig unødvendig for lekmenn som deg å skulle påpeke dette uten ytterligere forklaring. Sitat Nonbenzodiazepine pharmacodynamics are almost entirely the same as benzodiazepine drugs and therefore exhibit similar benefits, side-effects, and risks. However, nonbenzodiazepines have dissimilar or entirely different chemical structures and are therefore unrelated to benzodiazepines on a molecular level Ikke avhengighetsdannende fordi det har kort halveringstid? Kokain er ikke avhengighetsdannende grunnet kort halveringstid da eller? Morfin har samme halvveringstid som dette medikamentet, Sitat As zolpidem is associated with drug tolerance and substance dependence, its prescription guidelines are only for severe insomnia and short periods of use at the lowest effective dose.[8][9][10][11][33] Tolerance to the effects of zolpidem can develop in some people in just a few weeks.[34] Abrupt withdrawal may cause delirium, seizures, or other adverse effects, especially if used for prolonged periods and at high doses.[34][35] When drug tolerance and physical dependence to zolpidem develop, treatment usually entails a gradual dose reduction over a period of months to minimize withdrawal symptoms, which can resemble those seen during benzodiazepine withdrawal Dette preparatet er ment til å brukes over en veldig kort periode (noen uker) i laveste dose som har effekt. Kronisk bruk av medikamentet fører selvfølgelig til avhengighet 3
OlsenHansen Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 Hvis han trenger hjelp til å sove kan han like godt fortsette med hasj. Da blir han i det minste ikke avhengig. 1
Rosatoast Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet ikke, kan ikke mye om det. Men han trodde ikke at jeg var meg, og gikk rundt og klarte ikke holde balansen. Var helt merkelig. Da må han i såfall ha blandet med noe? For han snakket med folk som ikke var til stede. Hele opplegget var bare merkelig. Eneste som fikk utslag i urin var kodein og morfin som de som de snakker med i barnevern/konfliktråd mener kan komme fra paralgin forte. Anonymkode: 12408...1c0 Mye mulig han "tøffer seg" høres litt sånn ut for meg. Har mye erfaring med rusmidler, og det der er ingen bivirkning man får av "mye benzo". Heller ikke blanding.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 Rosatoast skrev (19 minutter siden): Man hallisunerer ikke av Stilnoct eller andre benzodiazepiner ... Dette er beroligende midler, ikke hallisinogener. Det beste jeg visste da jeg hadde en pilleavhengighet var Z-hypnotica, altså Stilnoct, Zopiclone. Jeg kunne ruse meg på de hele døgnet, men jeg skrev, sa og gjorde så mye rart at du aner ikke. Det er et under at jeg ikke skadet noen eller meg selv mer alvorlig enn jeg gjorde. Så den geipe-smilyen bør du trekke tilbake, dette har du ikke peiling på. Anonymkode: f0e54...d91 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 Det beste for gutten av at bv hadde fjernet han fra moren din og satt han i et fosterhjem. Anonymkode: 02114...21a 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 Høres ut som en gutt med masse problemer. For en belastende livssituasjon han står i. Uansett er det lege som foreskriver sovemedisiner, så det er garantert mye her vi ikke vet. Vi vet ikke hvor lenge han skal stå på det. Hvis det er kortvarig bruk er det ikke spesielt uforsvarlig. I tillegg er søvnbehovet utrolig viktig å få dekket for å klare å fungere og stå i vanskene man har. Det at han har en alkoholisert mor og eget rusmisbruk er jeg mye mer bekymret for enn sovemedisinen som brukes i samråd med lege. Det kommer nok uansett til å gå dårlig med han dessverre. Han kan overraske så klart, men oddsene er dårlige. Anonymkode: 25c6d...d7b
Gjest Neocortex Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så lenge det er gitt i samsvar med fagpersonell har hverken du eller noen andre noe med det å gjøre! Anonymkode: 1b656...c71 Lov å bruke hodet. Må ikke la alt gå for god fisk så lenge det er fagpersonell. Spesielt ikke når det gjelder sin egen bror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå