AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 jeg er 100 % ufør . med god grunn. Helsa er veldig opp og ned. jobber nå 22 % stilling , som fungerer greit. Jobber alene på kveld i mitt eget tempo som renholder , så det er grunnen til at det går. på en måte er det en tillrettelagt jobb, jeg hadde ikke dermed sagt fungert i andre jobber. nå er jobben utlyst som 70% fast stilling. usikker på om det er noen som vil søke, og frykter de vil pushe meg til å ta jobben. Jeg kan mulignens klare det siden det er på kveld og alene uten stress. Men jeg vil vel ikke miste trygda fordi om jeg tar jobben ? trygda har jeg vel livet ut ? tenk om jeg kollapser om2 år og kan ikke jobbe mer som renholder , så har jeg mistet all inntekt , og havner nok engang på nav. Hva da ? jeg vil ikke miste trygda mi, det bir for utrygt for meg. Anonymkode: b42e8...0a2 1
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg er 100 % ufør . med god grunn. Helsa er veldig opp og ned. jobber nå 22 % stilling , som fungerer greit. Jobber alene på kveld i mitt eget tempo som renholder , så det er grunnen til at det går. på en måte er det en tillrettelagt jobb, jeg hadde ikke dermed sagt fungert i andre jobber. nå er jobben utlyst som 70% fast stilling. usikker på om det er noen som vil søke, og frykter de vil pushe meg til å ta jobben. Jeg kan mulignens klare det siden det er på kveld og alene uten stress. Men jeg vil vel ikke miste trygda fordi om jeg tar jobben ? trygda har jeg vel livet ut ? tenk om jeg kollapser om2 år og kan ikke jobbe mer som renholder , så har jeg mistet all inntekt , og havner nok engang på nav. Hva da ? jeg vil ikke miste trygda mi, det bir for utrygt for meg. Anonymkode: b42e8...0a2 Ja det har jeg lest hvis ikke det er forandret. Du har et max beløp du ikke skal overstige og der er det strengt. Har du overskudd til noe mer ville jeg tatt frivillighetsarbeid eller realisering av en hobby. Men det strider jo imot prinsippet at det skal lønne seg og jobbe. Max beløpet må du passe på selv. Kontakt NAV og hør hva ditt max beløp er.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Du melder inn forventet inntekt og uføretrygd reduseres tilsvarende. Står grundig om dette på nav.no, les der før du evt ringer. Anonymkode: fe55d...481 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Ole Brum skrev (2 minutter siden): Ja det har jeg lest hvis ikke det er forandret. Du har et max beløp du ikke skal overstige og der er det strengt. Har du overskudd til noe mer ville jeg tatt frivillighetsarbeid eller realisering av en hobby. Men det strider jo imot prinsippet at det skal lønne seg og jobbe. Max beløpet må du passe på selv. Kontakt NAV og hør hva ditt max beløp er. Ikke skrem TS unødig. Dette stemmer ikke. Anonymkode: c2ad6...222 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd Anonymkode: 23e8d...cf7 1
-venter- Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Tror du kan jobbe i ti år før du mister trygden, nettopp for at folk skal tørre å prøve seg i jobb. Frem til da reduseres trygden gradert ut i fra hvor mye du jobber. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Jeg tror du kan jobbe i ganske mange år før du mister retten til uføretrygd. Men dette må sjekke med NAV. Håper du får det til, er selv uføretrygdet og ønsker meg tilbake i jobb, men har dessverre ikke helse enda. Forstår veldig godt bekymringen din. Hadde selv ikke tatt sjansen på å måtte gå gjennom NAV kverna en gang til. Anonymkode: 82356...cac
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke skrem TS unødig. Dette stemmer ikke. Anonymkode: c2ad6...222 Slettes ikke det som er meningen men jeg har også lest enkelt episoder av folk som har mista tryga for noen kr. tjent for mye. mangler referanse.
Blått Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: jeg er 100 % ufør . med god grunn. Helsa er veldig opp og ned. jobber nå 22 % stilling , som fungerer greit. Jobber alene på kveld i mitt eget tempo som renholder , så det er grunnen til at det går. på en måte er det en tillrettelagt jobb, jeg hadde ikke dermed sagt fungert i andre jobber. nå er jobben utlyst som 70% fast stilling. usikker på om det er noen som vil søke, og frykter de vil pushe meg til å ta jobben. Jeg kan mulignens klare det siden det er på kveld og alene uten stress. Men jeg vil vel ikke miste trygda fordi om jeg tar jobben ? trygda har jeg vel livet ut ? tenk om jeg kollapser om2 år og kan ikke jobbe mer som renholder , så har jeg mistet all inntekt , og havner nok engang på nav. Hva da ? jeg vil ikke miste trygda mi, det bir for utrygt for meg. Anonymkode: b42e8...0a2 Det ligger en inntektsplanlegger inne på ditt NAV som du kan leke deg litt med. Så kan du se hva som skjer i forhold til inntekt og hva du vil få utbetalt. Det står en del i vedtaket ditt rundt hvor mye du kan tjene før du ikke får noe utbetalt. For min del, om jeg husker det korrekt, så må jeg over 336.000 kr som er 80 % av hva jeg tjente før. Men ja, som folk over så vil du ikke miste den, men jeg tror over her har rett i at det er en grensen på ti år (men da må du jo tjene såpass at du ikke får noe utbetalt i uføretrygd, men det vet jeg ikke om du gjør i en 70 % stilling som renholder?). Poenget er at man skal kunne prøve seg i jobb, og går det ikke - så går det ikke. Endret 22. mai 2021 av Blått 1
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror du kan jobbe i ganske mange år før du mister retten til uføretrygd. Men dette må sjekke med NAV. Håper du får det til, er selv uføretrygdet og ønsker meg tilbake i jobb, men har dessverre ikke helse enda. Forstår veldig godt bekymringen din. Hadde selv ikke tatt sjansen på å måtte gå gjennom NAV kverna en gang til. Anonymkode: 82356...cac Etter nærmere 10 år som trygdesøker under konstant trasering hadde det vært helt uaktuelt for meg. Tviler på om jeg hadde overlevd også.
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 Blått skrev (5 minutter siden): Det ligger en inntektsplanlegger inne på ditt NAV som du kan leke deg litt med. Så kan du se hva som skjer i forhold til inntekt og hva du vil få utbetalt. Det står en del i vedtaket ditt rundt hvor mye du kan tjene før du ikke får noe utbetalt. For min del, om jeg husker det korrekt, så må jeg over 336.000 kr som er 80 % av hva jeg tjente før. Men ja, som folk over så vil du ikke miste den, men jeg tror over her har rett i at det er en grensen på ti år (men da må du jo tjene såpass at du ikke får noe utbetalt i uføretrygd, men det vet jeg ikke om du gjør i en 70 % stilling som renholder?). Poenget er at man skal kunne prøve seg i jobb, og går det ikke - så går det ikke. Tviler ikke på at det stemmer men da har han sagt ifra på forhånd at han her lyst til og prøve det.
Blått Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 1 minutt siden, Ole Brum said: Tviler ikke på at det stemmer men da har han sagt ifra på forhånd at han her lyst til og prøve det. Huh?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 det har ikke gått helt på skinner å prøve seg tilbake i jobb, for beina mine sviktet og jeg ble sykemeldt... det går greit i 22 % stilling, men 70 er jeg skeptisk til... så jeg tror egentlig ikke jeg tar den jobben, selv om plassen er grei. jeg har mange hobbyer å dyrke : hest, katt, fugler, frilufsliv, så jeg kjeder meg ikke uten jobb. men man vil jo gjerne bidra litt . ts Anonymkode: b42e8...0a2 2
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Blått skrev (2 minutter siden): Huh? Eller meldt fra om forventet inntekt som en har skrevet.
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det har ikke gått helt på skinner å prøve seg tilbake i jobb, for beina mine sviktet og jeg ble sykemeldt... det går greit i 22 % stilling, men 70 er jeg skeptisk til... så jeg tror egentlig ikke jeg tar den jobben, selv om plassen er grei. jeg har mange hobbyer å dyrke : hest, katt, fugler, frilufsliv, så jeg kjeder meg ikke uten jobb. men man vil jo gjerne bidra litt . ts Anonymkode: b42e8...0a2 Der er jeg enig med deg og du har også et ansvar for egen helse og en meningsfylt trivsel.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 Ole Brum skrev (17 minutter siden): Slettes ikke det som er meningen men jeg har også lest enkelt episoder av folk som har mista tryga for noen kr. tjent for mye. mangler referanse. Å skremme noen basert på noe du leser på nett fra en tilfeldig bruker, kalles for dårlig kildekritikk. Anonymkode: eec42...151 1
Ole Brum Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å skremme noen basert på noe du leser på nett fra en tilfeldig bruker, kalles for dårlig kildekritikk. Anonymkode: eec42...151 Første tanken min var og få frem at her er det feller. Om jeg tok feil skal jeg bli den første til og beklage det.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): jeg er 100 % ufør . med god grunn. Helsa er veldig opp og ned. jobber nå 22 % stilling , som fungerer greit. Jobber alene på kveld i mitt eget tempo som renholder , så det er grunnen til at det går. på en måte er det en tillrettelagt jobb, jeg hadde ikke dermed sagt fungert i andre jobber. nå er jobben utlyst som 70% fast stilling. usikker på om det er noen som vil søke, og frykter de vil pushe meg til å ta jobben. Jeg kan mulignens klare det siden det er på kveld og alene uten stress. Men jeg vil vel ikke miste trygda fordi om jeg tar jobben ? trygda har jeg vel livet ut ? tenk om jeg kollapser om2 år og kan ikke jobbe mer som renholder , så har jeg mistet all inntekt , og havner nok engang på nav. Hva da ? jeg vil ikke miste trygda mi, det bir for utrygt for meg. Anonymkode: b42e8...0a2 Alle vet at 70% ikke er det samme som 22%, så nei det går vel ikke. Du har btw ikke trygd livet ut. Som 62 åring går du automatisk over på pensjon som er betydelig lavere. Anonymkode: 0d055...c80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå