Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er 100 % ufør . med god grunn. Helsa er veldig opp og ned. jobber nå 22 % stilling , som fungerer greit. Jobber alene på kveld i mitt eget tempo som renholder , så det er grunnen til at det går. på en måte er det en tillrettelagt jobb, jeg hadde ikke dermed sagt fungert i andre jobber.

nå er jobben utlyst som 70% fast stilling.  usikker på om det er noen som vil søke, og frykter de vil pushe meg til å ta jobben. Jeg kan mulignens klare det siden det er på kveld og alene uten stress. Men jeg vil vel ikke miste trygda fordi om jeg tar jobben ? trygda har jeg vel livet ut ? tenk om jeg kollapser om2 år og kan ikke jobbe mer som renholder , så har jeg mistet all inntekt , og havner nok engang på nav. Hva da ? jeg vil ikke miste trygda mi, det bir for utrygt for meg. 

Anonymkode: 7f48f...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, slapp av.

Gjest Laffatus
Skrevet

Du mister noe av trygda mens du jobbe trur   du får den prosenten du mister tilbake om du blir syk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg er 100 % ufør . med god grunn. Helsa er veldig opp og ned. jobber nå 22 % stilling , som fungerer greit. Jobber alene på kveld i mitt eget tempo som renholder , så det er grunnen til at det går. på en måte er det en tillrettelagt jobb, jeg hadde ikke dermed sagt fungert i andre jobber.

nå er jobben utlyst som 70% fast stilling.  usikker på om det er noen som vil søke, og frykter de vil pushe meg til å ta jobben. Jeg kan mulignens klare det siden det er på kveld og alene uten stress. Men jeg vil vel ikke miste trygda fordi om jeg tar jobben ? trygda har jeg vel livet ut ? tenk om jeg kollapser om2 år og kan ikke jobbe mer som renholder , så har jeg mistet all inntekt , og havner nok engang på nav. Hva da ? jeg vil ikke miste trygda mi, det bir for utrygt for meg. 

Nei, du mister ikke trygda. Men du må gå inn å legge inn endret inntekt, så blir du trukket i trygda etter kompensasjonsgraden din. Gjør du ikke dette får du baksmell neste høst.

Anonymkode: 9209d...dd9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (Akkurat nå):

Du mister noe av trygda mens du jobbe trur   du får den prosenten du mister tilbake om du blir syk 

Du mister ikke uføregrad, men blir trukket i trygda. Hvis jeg tjener for mye blir jeg trukket 44,5 øre i trygd før hver krone jeg tjener over inntektsgrensen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bare tenker om jeg jobber 70 % over mange år...

Skrevet

Du kan selvsagt ikke jobbe i 70 % stilling i tillegg til 100 % uføretrygd. 

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (Akkurat nå):

Du kan selvsagt ikke jobbe i 70 % stilling i tillegg til 100 % uføretrygd. 

jeg skjønner at jeg går ned i penger, men jeg lurer på om jeg kan miste uføretrygden på sikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg skjønner at jeg går ned i penger, men jeg lurer på om jeg kan miste uføretrygden på sikt. 

Hvis du greier å jobbe i 70 % stilling, tror jeg ikke du kvalifiserer til uføretrygd. Jeg tror man må være minimum 50 % ufør. 

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (6 minutter siden):

Hvis du greier å jobbe i 70 % stilling, tror jeg ikke du kvalifiserer til uføretrygd. Jeg tror man må være minimum 50 % ufør. 

Spørs hvor man jobber. Om man jobber kommunalt så kan KLP gi lavere uføregrad. 

Anonymkode: f4b02...29e

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Chiubi said:

Les på NAV.no før du gjetter/synser og gir tilbakemelding basert på det.

Anonymkode: f956b...824

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jo, du mister den med mindre du tjener 2 kr timen da.. 

Anonymkode: 30b07...64b

AnonymBruker
Skrevet

Du mister IKKE vedtaket. Du går ned i utbetaling, et regnestykke som er basert på hvor mye du tjener, men som du spør om, om du blir dårligere om et par år har du fremdeles trygden å falle tilbake på.

Anonymkode: f956b...824

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tjener mer enn 80% av tidligere inntekt skal du ikke ha utbetalt uføretrygd det året. Hvis du har 10 sammenhengende år uten rett til utbetaling vil du miste uføregraden. Jobber du 3 år og har et år med rett til 100 kr i utbetaling kan du jobbe 10 nye år før du mister graden. Veldig trygt, bare å prøve seg i 70% stilling. Men ring nav!

Anonymkode: 42387...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jo, du mister den med mindre du tjener 2 kr timen da.. 

Anonymkode: 30b07...64b

Hva i alle dager er det du prater om? Man kan tjene 0,4 G uten trekk i trygden. Tjener man mer blir man trukket i trygd etter en individuell kompensasjonsgrad, men man mister IKKE uføregraden... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis du tjener mer enn 80% av tidligere inntekt skal du ikke ha utbetalt uføretrygd det året. Hvis du har 10 sammenhengende år uten rett til utbetaling vil du miste uføregraden. Jobber du 3 år og har et år med rett til 100 kr i utbetaling kan du jobbe 10 nye år før du mister graden. Veldig trygt, bare å prøve seg i 70% stilling. Men ring nav!

Anonymkode: 42387...95e

Men tidligere inntekt blir vel oppjustert, så hvis man tjente 300 000 for ti år siden, vil inntektsgrensen ha steget? Jeg er 50% ufør, og inntektsgrensen min stiger hvert år, etter økningen i grunnbeløpet i fjor kunne jeg tjene 377 000, inkludert 0,4 g. Regner med at det stiger en del i år, siden grunnbeløpet økte såpass mye... Har forresten ikke sett noe om at det er en grense på 80%, har du link til det? (Ja, jeg skjønner at det er for de som er 100% trygdet) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men tidligere inntekt blir vel oppjustert, så hvis man tjente 300 000 for ti år siden, vil inntektsgrensen ha steget? Jeg er 50% ufør, og inntektsgrensen min stiger hvert år, etter økningen i grunnbeløpet i fjor kunne jeg tjene 377 000, inkludert 0,4 g. Regner med at det stiger en del i år, siden grunnbeløpet økte såpass mye... Har forresten ikke sett noe om at det er en grense på 80%, har du link til det? (Ja, jeg skjønner at det er for de som er 100% trygdet) 

Det skal stå en årsinntekt i vedtaket ditt. Overstiger du den med bare ei krone, får du utbetalt 0 i uføtrtrygd. Men du mister ikke retten, som noen skrev over her. Er du rett under grensen, får du 20 % utbetalt. Har du mindre inntekt året etter feks, er det bare å melde inn på innteksplanlrggeren så får du utbetalt trygden igjen. 

Anonymkode: 60d74...f07

AnonymBruker
Skrevet

Har du 100 % uføretrygd, så er det fordi de anser deg for å ha liten eller ingen restarbeidsevne igjen. Da tar det seg litt rart ut om man plutselig begynner å jobbe i en 70 % stilling. Da må du evt stoppe uføretrygdutbetalingen.

Nå vet ikke jeg hvilken uføresats du ts befinner deg i. Men hvis det er minstesats, så kan du tjene 40 500 kr i året i tillegg til trygden før du får trekk i utbetalingen fra nav.

Anonymkode: 9fac0...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...