AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Hvorfor kan vi ha et pensjonssystem hvor det hver generasjon sørger for å betale inn til sin egen pensjon i stedet for at den forrige generasjonen? Gjør vi denne lille justeringen slipper vi alle problemene med at nye generasjon hele tiden må vokse for å betale for forrige generasjon, og vi slipper maset om at å stadig få flere barn eller flere innvandrere sånn som pyramidespill hvor det hele tiden mases om nye medlemmer. Anonymkode: 44a1b...298 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor kan vi ha et pensjonssystem hvor det hver generasjon sørger for å betale inn til sin egen pensjon i stedet for at den forrige generasjonen? Gjør vi denne lille justeringen slipper vi alle problemene med at nye generasjon hele tiden må vokse for å betale for forrige generasjon, og vi slipper maset om at å stadig få flere barn eller flere innvandrere sånn som pyramidespill hvor det hele tiden mases om nye medlemmer. Anonymkode: 44a1b...298 Det høres ikke ut som du helt har skjønt samfunnsøkonomien... Anonymkode: e8b4f...d3d 5
TBergh Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Hei. Først en komentar AnonymBruker Anonymkode: e8b4f...d3d har svart på TS sitt spørsmål med: «Det høres ikke ut som du helt har skjønt samfunnsøkonomien...» Det høres ikke ut som Anonymkode: e8b4f...d3d helt har skjønt TS sitt spørsmål. Så til spørsmålet Årsaken til dette at dette ikke er mulig er fordi, den gangen i1967, da offentlig pensjon ble opprettet, så ble de pengene som ble avsatt til alderspensjon brukt på den generasjonen før. For ditt vedkommende vil jeg tro at dette ville gjelde dine oldeforeldre. Denne generasjonen og de foregående generasjonen hadde arbeidet hardt slik at forholdene ble lagt til rette for den velferdsstaten vi har i dag. Jeg har akkurat blitt alderspensjonist, og mine foreldre betalte inn pensjonspenger til mine besteforeldre. Mine besteforeldre hadde tilrettelagt forholdene slik at vi, som sagt, har den velferdsstaten vi i dag har. Mine besteforeldre mottok alderspensjon som de ikke hadde vært med på å betale inn til. Fordi pensjonsordning på en måte havnet på «etterskudd» allerede fra starten av vil det fortsette å være slik. Slik alderspensjonssystemet er bygget opp, vil alderspensjon alltid havne på «etterskudd». Dette kan selvfølgelig rettes opp ved å øke pensjonsinnbetalingen av de som pr d.d. er i arbeid. Det vil imidlertid ikke bli så veldig populært, da gjennomsnittsskatten da må økes ekstremt mye Samlet skattebelastning vil muligens bli på et sted mellom 60% - 80%. Jeg har til gode å høre om en politiker som stiller til valg under slagordet. «Stem på meg jeg skal øke skattene og andre avgifter med minst 20% eller mer». Håper jeg har forklart dette på en slik måte at du forstår det. Med vennlig hilsen TBergh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå