AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Sitter og skal sende meldekort, og sliter litt ved dette punktet: Har du gjennomført avtalt aktivitet eller deltatt på kurs/utdanning? Du skal svare Ja hvis du har gjennomført den aktiviteten du har avtalt med NAV. Du skal svare Ja og registrere de dagene du skulle ha vært på tiltak, men ikke kunne delta på grunn av smitte eller smittevern. Aktiviteten kan være arbeidsrettede tiltak medisinsk behandling utdanning annen aktivitet Du skal svare Ja hvis du deltar på aktiviteter du ikke har avtalt med NAV. Dette kan være kurs utdanning selvstudium Du skal svare Nei hvis du ikke har gjennomført den aktiviteten som du avtalte med NAV. Du skal svare Nei hvis du ikke har avtalt noen aktivitet med NAV. Alt dette er igrunnen greit, og min aktivitet er behandling. Men grunnet mange helligdager så har jeg ikke hatt behandling i den siste 14 dagers perioden, og har dermed ikke noen dager jeg kan krysse av for behandling. Jeg har altså ikke fått gjennomført behandling, men det er jo ikke fordi at jeg har vært for syk, men det har ikke vært behandling. Noen som vet hva jeg skal svare her? Anonymkode: 196ea...870
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Du skal krysse av på nei dersom du ikke har gjort det. Anonymkode: ba14a...884
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Det spiller egentlig ingen rolle hva du krysser av for på dette spørsmålet. Kryss av for Ja, de dagene du har vært i behandling og Nei de dagene du ikke har vært der. Utbetalingen kommer uansett og veileder går ikke inn og ser på meldekortene om det ikke er noe spesielt. Og da er det bare å forklare. Anonymkode: 7d987...31c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spiller egentlig ingen rolle hva du krysser av for på dette spørsmålet. Kryss av for Ja, de dagene du har vært i behandling og Nei de dagene du ikke har vært der. Utbetalingen kommer uansett og veileder går ikke inn og ser på meldekortene om det ikke er noe spesielt. Og da er det bare å forklare. Anonymkode: 7d987...31c Jo, det spiller en rolle fordi det kan bli kontroll! Nav kan sjekke med behandler om ts faktisk hadde behandling på den og den datoen! Anonymkode: ba14a...884
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Nei for tiltak Og nei for syk. Anonymkode: e8f07...dd6 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Jeg har fått beskjed av min behandler å krysse ja. Jeg går jo ikke hos behandler 5 dager i uken i 2 uker til vanlig men likevel er behandling min aktivitet og jeg krysser på alle dager. Har også snakket med nav om dette for å være sikker, de svarte bekreftende på dette. Anonymkode: a35ce...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, det spiller en rolle fordi det kan bli kontroll! Nav kan sjekke med behandler om ts faktisk hadde behandling på den og den datoen! Anonymkode: ba14a...884 Jeg fikk beskjed av min saksbehandler om at det ikke spilte noen rolle hvilken dag jeg krysset av på. Hun sa at meldekortene ble brukt for å se om aktivitetsplanen man hadde blitt enig om var overkommelig, og om det eventuelt måtte gjøres endringer. Dersom man krysser av at man er mye syk o.l., så vil det kanskje bety at aktivitetsplanen bør endres. Anonymkode: 95985...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo, det spiller en rolle fordi det kan bli kontroll! Nav kan sjekke med behandler om ts faktisk hadde behandling på den og den datoen! Anonymkode: ba14a...884 Nei, det skjer ikke. Om man da har en forklaring så blir den godtatt. Jeg jobber som veileder på AAP. Jeg går aldri inn på meldekortene hvis det ikke er noe helt spesielt. Om noen blir meldt til NAV kontroll for mistanke om juks, så betyr ikke det noe om man har vært i behandling akkurat den dagen eller den uken. Det som er viktig da er at man har en oppdatert aktivitetsplan og faktisk går til behandling som avtalt. Om man går til behandling en tirsdag og skrev opp onsdag eller ikke skrev det opp i det hele tatt så spiller det virkelig ingen rolle. Det at man skal fylle inn medisinsk behandling som er avtalt med NAV er helt nytt, det blir absolutt godtatt at man har gjort en feil eller glemt det. Anonymkode: 7d987...31c
applestories Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det spiller en rolle fordi det kan bli kontroll! Nav kan sjekke med behandler om ts faktisk hadde behandling på den og den datoen! Anonymkode: ba14a...884 Om ikke TS får støtte til reise tiø behandling har det ikke noe å si i en kontroll. AAP blir utbetalt uavhengig av hva man krysser i dette feltet. Siden dette feltet også blir brukt for å beregne tiltakspenger og reisestønad (for dem som har det) er det mange som stiller spørsmål ved både dette og det som handler om sykdom. Selvsagt skal man alltid krysse for det som stemmer, men det er de med fravær som er viktigst. På tiltakspenger får man f.eks. utbetalt fem dager i uken selv om man ikke krysser av for aktivitet. Man må krysse for fravær for å stanse penger for en dag. Kan bli mye tilbakebetaling av slikt. Men for AAP skal pengene gå uansett så lenge du ikke krysser ferie.
Sheik Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 Jeg fikk beskjed fra min psykolog at jeg skal krysse ja for at jeg har deltatt på behandling. I mitt tilfelle er det meste av behandling av psykisk helse noe man gjør mer av hjemme (de endringene man gjør i hverdagen for å bli bedre) enn i behandlingen én time i uka. Har også ofte møter med Nav med fastlege og behandler (går aldri på Nav-møte alene), og de bekrefter dette. Jeg ville spurt min behandler hvis jeg var deg for sikkerhets skyld. For nå krysser du bare av på "nei".
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 Nå begynner jeg å bli stresset for at jeg har fylt ut feil her. Jeg krysset av på "nei" på at jeg har gjennomført avtalt aktivitet da jeg ikke har hatt behandling i løpet av meldeperioden. Men det er jo ikke min skyld at jeg ikke har gjennomført aktivitet, men pga helligdager og at jeg ikke har faste behandlingsdager. Ser at man kan korrigere meldekortet. Hva skal jeg gjøre? Krysse av på "ja" Isåfall så har jeg ingen dager der jeg kan registrere som gjennomført aktivitet. Eller la det stå som det er? Risikerer jeg da å ikke få utbetaling for denne perioden? Ts Anonymkode: 196ea...870
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 Gikk tilbake til desember og så at jeg hadde krysset av på "nei" til gjennomført aktivitet, og at jeg likevel fikk penger for den perioden, så da lar jeg det stå som det gjør Ts Anonymkode: 196ea...870
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå begynner jeg å bli stresset for at jeg har fylt ut feil her. Jeg krysset av på "nei" på at jeg har gjennomført avtalt aktivitet da jeg ikke har hatt behandling i løpet av meldeperioden. Men det er jo ikke min skyld at jeg ikke har gjennomført aktivitet, men pga helligdager og at jeg ikke har faste behandlingsdager. Ser at man kan korrigere meldekortet. Hva skal jeg gjøre? Krysse av på "ja" Isåfall så har jeg ingen dager der jeg kan registrere som gjennomført aktivitet. Eller la det stå som det er? Risikerer jeg da å ikke få utbetaling for denne perioden? Ts Anonymkode: 196ea...870 Du har krysset av riktig. Alle som bor i Norge vet at det har vært helligdager og at det ikke er behandling på helligdager. Anonymkode: c9250...08f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 På AAP har det ikke noe å si hva du krysser av på det spørsmålet. Det som styrer utbetalingen er timer for arbeid og eventuelt fravær (ikke avtalt / godkjent ferie). Hadde du derimot mottatt tiltakspenger, så hadde dette spørsmålet hatt noe å si for utbetalingene. Anonymkode: 94e26...bd6
applestories Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 (endret) Og angående å krysse "ja" så får du feilmelding om du krysser ja uten å krysse av noen dager. Du har gjort helt rett, TS. Endret 22. mai 2021 av applestories
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det spiller en rolle fordi det kan bli kontroll! Nav kan sjekke med behandler om ts faktisk hadde behandling på den og den datoen! Anonymkode: ba14a...884 Det er vel da bare å be om å få se dokumentasjon. Dette med meldekort er vest tilpasset de som går på dagpenger eller jobber noen prosent og går på aap resten. For andre som har full aap -så spiller det ingen rolle så lenge du kan dokumentere at du er i den behandlingen/tiltaket du har blitt enig med nav om. Anonymkode: bba59...7df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå