Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg si adressen min for å kjøpe en dvd spiller ol? Fordi da jeg kjøpte tven min måtte jeg oppgi dette? Hvorfor må man det?

Problemet er at jeg kjøpte en tv til faren min og nå må jeg betale nrk lisens fordi jeg oppga mitt navn for han? Jeg har ikke tv?

Er det sånn lisens på dvd og sånn? At når man kjøper dvd så må man ha tv og da får lisens..

Jeg låner tven til pappa noen ganger og har lyst til å kjøpe en dvd som alle kan bruke da.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oki. så hvis jeg kjøper en dvd spiller og må regestrere meg på midt navn? Slipper jeg lisensen da?

Skrevet

Hvorfor må man egentlig si navnet sitt når man kjøper en ting? Jeg har ikke lyst til at det skal stå skrevet et sted jeg.

Skrevet
Hvorfor må man egentlig si navnet sitt når man kjøper en ting? Jeg har ikke lyst til at det skal stå skrevet et sted jeg.

Fordi du skal betale lisens når du har tv.
Skrevet

Men jeg bor hjemme sammen med foreldrene mine og låner Tv av dem noen ganger og må jeg betale lisens når dvd spilleren står i midt navn?

Skrevet

Men jeg skal ikke kjøpe en tv, bare en dvd spiller?

Skrevet

Ok, jeg ble litt forvirret her av alle gjestesvarene.

Skrevet

Ja, jeg glemte å skrive brukenavnet mitt. Ble litt for ivrig... :)

Men hvis jeg kjøper en dvd trenger jeg ikke å regestrere meg da? Eller kan jeg det uten å måtte betale lisens.

Skrevet
Ja, jeg glemte å skrive brukenavnet mitt. Ble litt for ivrig... :)

Men hvis jeg kjøper en dvd trenger jeg ikke å regestrere meg da? Eller kan jeg det uten å måtte betale lisens.

Du betaler kun lisens for tv. Du kan kjøpe så mange dvd spillere som du vil uten å registrere deg eller måtte betale noe som helst bortsett fra kjøpsprisen på selve spilleren.

Skrevet

De i butikken spør gjerne hvilket navn garantien skal stå i.

Skrevet

Når du kjøper en TV så skal du oppgi lisensbetalers navn. Hver hustand skal ikke betale mere enn en lisens. Dvs, bor du hos noen andre med felles hustand der noen andre allerede betaler lisens så kan du oppgi deres navn. F.eks. ektefelle, samboer, foreldre, studiekamerat etc.

I utgangspunktet så er det ikke TV'en du betaler for, men TV-tuneren. Dette er innrettningen som tar inn TV-signalet, dekoder det og sender det videre til skjerm. Alle innrettninger som har en TV-tuneren er lisenspliktige. Det gjelder tv-kort i pc, videospillere enkelte dvd-spillere osv. Dette er derimot omstridt og lovverk er ikke oppfulgt av forskrifter og praksis. TV-kort er dermed untatt i praksis. Jeg vet ikke om videospillere lengre blir registrert(men de er lisenspliktige uansett), heller ikke hvordan det er med DVD-spillere(DVD-spillere har forøvrig sjeldent TV-tuner).

Du kan når som helst si fra til lisenskontoret hvis du ikke lengre har TV i bruk og de vil da fjerne deg fra listen over lisensbetalere. Dokumentasjon er ikke nødvendig. Selger du eller gir fra deg TVen eller videospilleren så skal du gi samtidig gi beskjed om hvem mottaker er.

Skrevet

Det er litt diffust det med lisensbetaling om det er flere tver i husstanden. Om man har en tv i stua og kjøper en tv til som feks. skal brukes i kjellerstua av kun sønnen i huset skal man i prinsippet betale lisens. Så det lønner seg å lyve rett og slett, og om man kjøper tv til seg selv for første gang så oppgi navnet til noen som allerede betaler lisens så slipper man å betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...