saloni Skrevet 22. mai 2021 #41 Skrevet 22. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Evt kan du jo vurdere å grille noe annet enn pølser... Biff, laks, kyllingfilet, koteletter, lammefilet, grønnsaksspyd, marinert sopp, fylt paprika... Anonymkode: 894ae...fda Endret 22. mai 2021 av saloni
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #42 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men toxoplasma (og listeria, som også er farlig for gravide), dør jo når maten varmebehandles godt nok Toxoplasma dør også hvis det dypfryses, så selv spekemat som har blitt fryst er også trygt. Det er derfor selvfølgelig ikke farlig å spise verken svinepølser eller kyllingpølser så lenge du gjennomsteker det slik at parasitten dør :). Men uansett er det ikke stor forekomst av det her til lands, i forhold til mange andre land "I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker, pølser og lignende. Ikke smak på rått kjøtt eller kjøttdeig mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt slik som kjøttdeig og kjøttfarse, utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma." "Dersom råvarene til spekematen er frosset inn før produksjon, vil det ikke være noen fare for toxoplasmasmitte. Om råvarene har vært frosset eller ikke, vil variere fra produkt til produkt, men produsentene vil kunne gi opplysninger om dette." Du kan lese mer om dette her, dette er de offisielle rådene: https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Jeg bodde i Sør-Europa som barn så jeg er faktisk immun mot toxoplasma Blodprøver man tar som gravid kan avdekke om man har immunitet, det kan jo være aktuelt for noen. Da har man en bekymring mindre ihvertfall :). Anonymkode: d741c...054 Takk for svar! Jeg har lyst til å sjekke ang toksoplasmose jeg også når jeg skal ta blodprøver. Er vokst opp med katt, så kan godt hende jeg også har bygd opp antistoffer. TS Anonymkode: 60791...267 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #43 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du greier jo ikke rense bort toksoplasmose 🤷♀️ Herregud. Anonymkode: 2dae7...4a5 Risikofaktorer for smitte med toksoplasmose i Norge er: konsum av rått eller ufullstendig varmebehandlet kjøtt og kjøttprodukter, særlig fra sau og gris (speket kjøtt som spekeskinke, spekepølse) konsum av uvaskete grønnsaker, frukt og bær direkte kontakt med avføring fra katter, blant annet ved rengjøring av kattekassen og hagearbeid. Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/ Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #44 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Risikofaktorer for smitte med toksoplasmose i Norge er: konsum av rått eller ufullstendig varmebehandlet kjøtt og kjøttprodukter, særlig fra sau og gris (speket kjøtt som spekeskinke, spekepølse) konsum av uvaskete grønnsaker, frukt og bær direkte kontakt med avføring fra katter, blant annet ved rengjøring av kattekassen og hagearbeid. Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/ Anonymkode: 60791...267 Å vaske er ikke å rense. Å rense er å ta bort rusk, rask og stygge flekker. Anonymkode: 2dae7...4a5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #45 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er gravid, og har fått beskjed fra jordmor og lest på helsenorge.no at man ikke skal spise pølser: Det anbefales alle å være forsiktige med rødt kjøtt, og særlig bearbeidede kjøttprodukter (som pølse- og farseprodukter), og ikke spise mer enn maksimalt 500 gram per uke. Men jeg lurer på om jeg kan spise kyllingpølser? Finner ingen informasjon om det på nett. Kylling må/skal jo være helt gjennomstekt? Anonymkode: 60791...267 Hvis du går inn og leser kostråd generelt til befolkningen ser du at dette med å være forsiktig med rødt og bearbeidet kjøtt er kostråd som gjelder alle(som også står i sitatet ditt), ikke bare gravide, og er viktig for å ha et sunt kosthold. Grensen med 500g/uke bør man forholde seg til uansett, gravid eller ikke. Anonymkode: ae3e0...619
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #46 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å vaske er ikke å rense. Å rense er å ta bort rusk, rask og stygge flekker. Anonymkode: 2dae7...4a5 Ok samma det. Det står i alle fall at det skal vaskes grundig før det spises. Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #47 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du går inn og leser kostråd generelt til befolkningen ser du at dette med å være forsiktig med rødt og bearbeidet kjøtt er kostråd som gjelder alle(som også står i sitatet ditt), ikke bare gravide, og er viktig for å ha et sunt kosthold. Grensen med 500g/uke bør man forholde seg til uansett, gravid eller ikke. Anonymkode: ae3e0...619 Ok, det er helt greit. Jeg er klar over helsedirektoratets kostråd. Er relevant til jobben jeg har ift. helsefremmende og forebyggende arbeid (jobber innen helsesektoren). Men nå var jeg inne på helsenorge sin nettside spesielt for gravide, og det er den jeg forholder meg til nå som jeg er gravid. Jeg har lagt til link i tidligere innlegg! 🙂 Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #48 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, jeg spiser ikke "rå" pølser, det har jeg aldri gjort - trodde ikke man skulle det? Jeg har fått beskjed om å holde meg unna stekte/grilla pølser, og ut i fra det som står på helsenorge som jeg refererte til overfor (https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/) . Derfor lurte jeg spesifikt på kyllingpølser er aktuelt siden kylling skal/må være gjennomstekt uansett om man er gravid eller ikke Anonymkode: 60791...267 Hva er farlig med stekte og grilla pølser? Syns jeg dette hysterie har gått for langt. Utrolig at det finnes barn her i verden. Anonymkode: 0fd65...d98 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #49 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er jeg egentlig uenig i. Har snakket med jordmor, med faglig kompetanse, om dette, og hun sier at grunnen til at man er forsiktig med kjøtt osv er fordi det kan være toksoplasmose i det, som kan føre til skade hos fosteret og/eller spontanabort / missed abortion. På samme måte som man ikke skal være i kontakt med katteavføring. Anonymkode: 60791...267 Ja, det kan det være i alt av kjøtt. (+ listeria) Derfor skal man ikke spise spekekjøtt eller annet kjøtt som ikke er varmebehandlet, uten å varmebehandle det først. Da er det helt trygt å spise det. Men såklart er jo ikke pølser sunt, så det handler om alt med måte. Anonymkode: e31ea...eef
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #50 Skrevet 22. mai 2021 Om jordmoren din har sagt du kan få toxoplasmose eller listeria av å spise GRILLA eller STEKTE (og kokte for den sakens skyld) pølser så har hun rett og slett ikke nok kunnskap. Anonymkode: e31ea...eef 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #51 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ok, det er helt greit. Jeg er klar over helsedirektoratets kostråd. Er relevant til jobben jeg har ift. helsefremmende og forebyggende arbeid (jobber innen helsesektoren). Men nå var jeg inne på helsenorge sin nettside spesielt for gravide, og det er den jeg forholder meg til nå som jeg er gravid. Jeg har lagt til link i tidligere innlegg! 🙂 Anonymkode: 60791...267 Ja, jeg vet det, ville bare presisere at akkurat dette rådet er ikke spesielt for gravide, men tatt med fordi det er et generelt kostråd 😊 Anonymkode: ae3e0...619 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #52 Skrevet 22. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg vet det, ville bare presisere at akkurat dette rådet er ikke spesielt for gravide, men tatt med fordi det er et generelt kostråd 😊 Anonymkode: ae3e0...619 Nettopp. Det er forskjell på "Dette kan du ikke spise som gravid fordi det er veldig farlig for fosteret" - som rått kjøtt. og "Vi anbefaler generelt å spise sunt og unngå prosessert mat, fordi det er dårligere for helsa di på sikt og vi vil ha friske og spreke innbyggere" Anonymkode: d741c...054 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #53 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ok, det er helt greit. Jeg er klar over helsedirektoratets kostråd. Er relevant til jobben jeg har ift. helsefremmende og forebyggende arbeid (jobber innen helsesektoren). Men nå var jeg inne på helsenorge sin nettside spesielt for gravide, og det er den jeg forholder meg til nå som jeg er gravid. Jeg har lagt til link i tidligere innlegg! 🙂 Anonymkode: 60791...267 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg vet det, ville bare presisere at akkurat dette rådet er ikke spesielt for gravide, men tatt med fordi det er et generelt kostråd 😊 Anonymkode: ae3e0...619 Som du selv siterer så står det alle anbefales dette, og ikke at du må unngå helt, men begrense inntaket. lenger ned på samme side står det ting du bør unngå helt. Grunnen til at jordmor mener du må unngå pølser pga toxoplasmose kan jeg se for meg er at pølser ofte ikke blir helt gjennomvarme. Mange steker raskt på høy varme og spiser før de er varme nok tvers igjennom, da blir det ikke nødvendigvis varmebehandla lenge nok, men hvis du sørger for at de er varme nok lenge nok bør det gå fint. Anonymkode: ae3e0...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå