Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jeg egentlig uenig i. Har snakket med jordmor, med faglig kompetanse, om dette, og hun sier at grunnen til at man er forsiktig med kjøtt osv er fordi det kan være toksoplasmose i det, som kan føre til skade hos fosteret og/eller spontanabort / missed abortion. På samme måte som man ikke skal være i kontakt med katteavføring.

Anonymkode: 60791...267

Her er rådene for hvordan man forebygger toksoplasmose, og der ser du at oppvarming til 70 grader i 10 minutter eller mer er det som skal til. 
Hvis jordmoren din har mer kompetanse enn de generelle kostholdsrådene for gravide, ville jeg rett og slett ventet med kyllingpølser også, til du får spurt henne. 

Anonymkode: d3e4f...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du en meget inkompetent jordmor. Da kan du ikke spise noen rotgrønnsaker heller da? Blir ensidig kosthold for deg. 

Anonymkode: 2dae7...4a5

Hvorfor i alle dager kan man ikke spise rotgrønnsaker? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan lages det da?

Anonymkode: b6950...e88

På omtrent samme måte som man lager normale pølser, bare at man bruker kylling.

Disse mytene og vrangforestillingene om hvordan pølser lages er latterlige.

Anonymkode: 2e204...382

AnonymBruker
Skrevet

Her er rådene for hvordan man forebygger toksoplasmose, og der ser du at oppvarming til 70 grader i 10 minutter eller mer er det som skal til. 
Hvis jordmoren din har mer kompetanse enn de generelle kostholdsrådene for gravide, ville jeg rett og slett ventet med kyllingpølser også, til du får spurt henne. 

Denne lenken skulle være med: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/protozoer-og-ormer/toksoplasmose/

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

På omtrent samme måte som man lager normale pølser, bare at man bruker kylling.

Disse mytene og vrangforestillingene om hvordan pølser lages er latterlige.

Dyr lider grusomme skjebner i slakteriene.

AnonymBruker
Skrevet

Denne lenken skulle være med: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/protozoer-og-ormer/toksoplasmose/

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! Vi tenkte egentlig grille i dag, men da venter jeg til neste jordmortime. Det er nok det lureste som du sier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det kan være toksoplasmose i jord. Og rotgrønnsaker vokser i jord. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spis og kos deg. De må gjennomvarmes, men kylling er ikke rødt kjøtt og de er gode på smak. Vi spiser ikke svin, så vi bruker kyllingpølser hele tida. Levde på de under siste svangerskapet tror jeg. 

Anonymkode: 8d1b5...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel fordi mer forskningsbasert kunnskap på området er kommet på banen? Selv om du og flere fikk friske barn ser man en sammenheng mellom SA, skade på foster eller lignende, og det er derfor det er kommet nasjonale anbefalinger som man bør følge... Jeg har i alle fall lyst å følge de nasjonale rådene for min egen samvittighet.

Snart kan du bare spise gress.

Anonymkode: 6708f...857

AnonymBruker
Skrevet

Frukt må du unngå også forresten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men det får være grenser til hysteri. Graviditet er ikke en sykdom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyr lider grusomme skjebner i slakteriene.

Jeg har jobbet på slakteri i Norge.

Har du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Vi tenkte egentlig grille i dag, men da venter jeg til neste jordmortime. Det er nok det lureste som du sier.

Jeg hadde spist pølsene, både kylling og vanlig, fordi helserådene ikke sier noe annet (og de er blitt ganske detaljerte). Hovedbekymringen ved pølser normalt sett er vel også listeria, ikke toksoplasmose. Poenget mitt var bare at om _du_ tror at jordmor vet bedre enn de nasjonale kostholdsrådene, så tror jeg også at du vil få mer ro og trygghet ved å spørre henne enn av å høre på oss. Jeg skjønner godt at du er bekymret når jordmor har sagt det hun har sagt, selv om jeg ikke deler bekymringen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig kommentar. Jeg er klar over hvor rotgrønnsaker vokser, men disse renses jo og er ikke INNI selve rotgrønnsakene slik som kjøtt kan være. Samme med frukt, bær osv. De må også renses før de spises.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som gravid bør du virkelig ikke spise junkfood. Er det kostholdet du tenker å servere barnet når det blir født også?

Anonymkode: 894ae...fda

AnonymBruker
Skrevet

Som gravid bør du ikke spise eller drikke noe i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Evt kan du jo vurdere å grille noe annet enn pølser... Biff, laks, kyllingfilet, koteletter, lammefilet, grønnsaksspyd, marinert sopp, fylt paprika... 

Anonymkode: 894ae...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig merkelig kommentar. Jeg er klar over hvor rotgrønnsaker vokser, men disse renses jo og er ikke INNI selve rotgrønnsakene slik som kjøtt kan være. Samme med frukt, bær osv. De må også renses før de spises.

Men pølser varmer du vel før du spiser. Så da vil det jo ikke hjelpe å vaske grønnsaker/frukt eller med din logikk. Du er hysterisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Du greier jo ikke rense bort toksoplasmose 🤷‍♀️  Herregud. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jeg egentlig uenig i. Har snakket med jordmor, med faglig kompetanse, om dette, og hun sier at grunnen til at man er forsiktig med kjøtt osv er fordi det kan være toksoplasmose i det, som kan føre til skade hos fosteret og/eller spontanabort / missed abortion. På samme måte som man ikke skal være i kontakt med katteavføring.

Men toxoplasma (og listeria, som også er farlig for gravide), dør jo når maten varmebehandles godt nok :) Toxoplasma  dør også hvis det dypfryses, så selv spekemat som har blitt fryst er også trygt.

Det er derfor selvfølgelig ikke farlig å spise verken svinepølser eller kyllingpølser så lenge du gjennomsteker det slik at parasitten dør :). Men uansett er det ikke stor forekomst av det her til lands, i forhold til mange andre land :)

"I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C.

Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker, pølser og lignende. Ikke smak på rått kjøtt eller kjøttdeig mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt slik som kjøttdeig og kjøttfarse, utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma." 

"Dersom råvarene til spekematen er frosset inn før produksjon, vil det ikke være noen fare for toxoplasmasmitte. Om råvarene har vært frosset eller ikke, vil variere fra produkt til produkt, men produsentene vil kunne gi opplysninger om dette."

Du kan lese mer om dette her, dette er de offisielle rådene: 

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Jeg bodde i Sør-Europa som barn så jeg er faktisk immun mot toxoplasma Blodprøver man tar som gravid kan avdekke om man har immunitet, det kan jo være aktuelt for noen. Da har man en bekymring mindre ihvertfall :).

Anonymkode: d741c...054

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...