AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Er gravid, og har fått beskjed fra jordmor og lest på helsenorge.no at man ikke skal spise pølser: Det anbefales alle å være forsiktige med rødt kjøtt, og særlig bearbeidede kjøttprodukter (som pølse- og farseprodukter), og ikke spise mer enn maksimalt 500 gram per uke. Men jeg lurer på om jeg kan spise kyllingpølser? Finner ingen informasjon om det på nett. Kylling må/skal jo være helt gjennomstekt? Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Du skal ikke spise de rett fra pakka nei, men du kan fint grille/steke de og spise. Det sies at man skal gjennomsteke pølser (type grill/wiener, svin/kylling) uansett om man er gravid eller ei. Anonymkode: e31ea...eef 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du skal ikke spise de rett fra pakka nei, men du kan fint grille/steke de og spise. Det sies at man skal gjennomsteke pølser (type grill/wiener, svin/kylling) uansett om man er gravid eller ei. Anonymkode: e31ea...eef Ok, jeg spiser ikke "rå" pølser, det har jeg aldri gjort - trodde ikke man skulle det? Jeg har fått beskjed om å holde meg unna stekte/grilla pølser, og ut i fra det som står på helsenorge som jeg refererte til overfor (https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/) . Derfor lurte jeg spesifikt på kyllingpølser er aktuelt siden kylling skal/må være gjennomstekt uansett om man er gravid eller ikke Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Slik jeg har forstått det, så handler forsiktigheten her om mengde, ikke bakterier osv. som i f.eks. spekemat. Med det sagt så er jo rådet til alle å unngå mengder av disse produktene, fordi «rent» kjøtt regnes som bedre. Jeg spiser pølser som normalt (altså en gang i blant), men velger stort sett rene kjøttprodukter når jeg spiser kjøtt - av samme årsaker som jeg velger det samme som ikke-gravid. Anonymkode: d3e4f...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Du aner ikke hva som er de pølsene. Mest sannsynlig er det både nebb, føtter og fjær som er malt opp til MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Spiser ikke sånne pølser om jeg får betalt for det. Anonymkode: b6950...e88 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du aner ikke hva som er de pølsene. Mest sannsynlig er det både nebb, føtter og fjær som er malt opp til MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Spiser ikke sånne pølser om jeg får betalt for det. Anonymkode: b6950...e88 Nei, det er ikke verken nebb, fjær eller føtter i norske kyllingpølser. Anonymkode: 2e204...382 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Nei, det er ikke verken nebb, fjær eller føtter i norske kyllingpølser. Anonymkode: 2e204...382 Det er jeg ikke så sikker på, men kjør på å spis dem dere som vil. Anonymkode: b6950...e88 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Slik jeg har forstått det, så handler forsiktigheten her om mengde, ikke bakterier osv. som i f.eks. spekemat. Med det sagt så er jo rådet til alle å unngå mengder av disse produktene, fordi «rent» kjøtt regnes som bedre. Jeg spiser pølser som normalt (altså en gang i blant), men velger stort sett rene kjøttprodukter når jeg spiser kjøtt - av samme årsaker som jeg velger det samme som ikke-gravid. Anonymkode: d3e4f...ccf Det er jeg egentlig uenig i. Har snakket med jordmor, med faglig kompetanse, om dette, og hun sier at grunnen til at man er forsiktig med kjøtt osv er fordi det kan være toksoplasmose i det, som kan føre til skade hos fosteret og/eller spontanabort / missed abortion. På samme måte som man ikke skal være i kontakt med katteavføring. Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg ikke så sikker på, men kjør på å spis dem dere som vil. Anonymkode: b6950...e88 Det er ikke det, punktum. Anonymkode: 2e204...382 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 Snart kan vel ikke gravide spise noe som helst. Jeg og flere spiste det vi hadde lyst på under graviditeten og har fått friske og sunne barn allikevel. Anonymkode: 6708f...857 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke det, punktum. Anonymkode: 2e204...382 Hvorfor skal jeg stole på ditt utsagn? Anonymkode: b6950...e88
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du aner ikke hva som er de pølsene. Mest sannsynlig er det både nebb, føtter og fjær som er malt opp til MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Spiser ikke sånne pølser om jeg får betalt for det. Anonymkode: b6950...e88 Men nå spurte ikke TS om du ville ha heller. Anonymkode: ae755...e0f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jeg egentlig uenig i. Har snakket med jordmor, med faglig kompetanse, om dette, og hun sier at grunnen til at man er forsiktig med kjøtt osv er fordi det kan være toksoplasmose i det, som kan føre til skade hos fosteret og/eller spontanabort / missed abortion. På samme måte som man ikke skal være i kontakt med katteavføring. Anonymkode: 60791...267 Fisk er ikke så sunt det heller med alle tungmetallene. Anonymkode: 6708f...857
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men nå spurte ikke TS om du ville ha heller. Anonymkode: ae755...e0f Det er riktig. Anonymkode: b6950...e88
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal jeg stole på ditt utsagn? Anonymkode: b6950...e88 Fordi vi ikke lager kyllingpølser på den måten i Norge, uansett hva du måtte innbille deg. Anonymkode: 2e204...382
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Fordi vi ikke lager kyllingpølser på den måten i Norge, uansett hva du måtte innbille deg. Anonymkode: 2e204...382 Hvordan lages det da? Anonymkode: b6950...e88
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snart kan vel ikke gravide spise noe som helst. Jeg og flere spiste det vi hadde lyst på under graviditeten og har fått friske og sunne barn allikevel. Anonymkode: 6708f...857 Det er vel fordi mer forskningsbasert kunnskap på området er kommet på banen? Selv om du og flere fikk friske barn ser man en sammenheng mellom SA, skade på foster eller lignende, og det er derfor det er kommet nasjonale anbefalinger som man bør følge... Jeg har i alle fall lyst å følge de nasjonale rådene for min egen samvittighet. Anonymkode: 60791...267
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jeg egentlig uenig i. Har snakket med jordmor, med faglig kompetanse, om dette, og hun sier at grunnen til at man er forsiktig med kjøtt osv er fordi det kan være toksoplasmose i det, som kan føre til skade hos fosteret og/eller spontanabort / missed abortion. På samme måte som man ikke skal være i kontakt med katteavføring. Anonymkode: 60791...267 Da har du en meget inkompetent jordmor. Da kan du ikke spise noen rotgrønnsaker heller da? Blir ensidig kosthold for deg. Anonymkode: 2dae7...4a5 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi ikke lager kyllingpølser på den måten i Norge, uansett hva du måtte innbille deg. Anonymkode: 2e204...382 De er maskinelt utbeinet, og mye kommer med. Ofte er det MUK (hele dyret), men med noen unntak. Farseprodukter av kylling fra dagligvaren er ikke noe jeg spiser. Selv i Norge. Å kjøpe fra gård eller slakter der du vet hvordan det tilberedes er noe annet. Anonymkode: e1252...70a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fisk er ikke så sunt det heller med alle tungmetallene. Anonymkode: 6708f...857 Det kan godt hende. Det har jeg ikke kompetanse på eller har hørt noe om. Jeg følger nasjonale anbefalinger her også: Fisk og sjømat kan inneholde mikroorganismer eller fremmedstoffer som kan være skadelig for fosteret. Unngå rakfisk når du er gravid, på grunn av skadelige bakterier. Du kan spise gravet og røkt fisk, men slik fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato. Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under. Anonymkode: 60791...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå