Gå til innhold

Pakket ikke godt nok inn salami og skinke, fortsatt bruke i horn??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt salami og skinkepålegg fra 17. Mai frokost. De ble lagt inn i kjøleskap ikke helt innpakket i plast. Så de i går, 4 dager etterpå. De er litt tørre der de ikke var pakket inn, men luktet normalt. Jeg pakket de godt inn og lurte på om jeg kunne bruke de i innbakte horn som lages i dag?

Hvis ja, har noen god oppskrift på innbakte horn?

Anonymkode: 24ae5...11c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke nølt med å bruke dem. Lukter de godt, er de etandes. 

Anonymkode: cf25b...24d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Salami skal ikke pakkes i tett plast. Bruk det du har, vi lagde pizza i går kveld av pølserestene fra 17 mai.

Anonymkode: 02414...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde litt salami og skinkepålegg fra 17. Mai frokost. De ble lagt inn i kjøleskap ikke helt innpakket i plast. Så de i går, 4 dager etterpå. De er litt tørre der de ikke var pakket inn, men luktet normalt. Jeg pakket de godt inn og lurte på om jeg kunne bruke de i innbakte horn som lages i dag?

Hvis ja, har noen god oppskrift på innbakte horn?

Har salamien og den kokte skinken ligget i kontakt med hverandre? Har lest at det er svært uheldig.

Anonymkode: 7889c...cf5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har salamien og den kokte skinken ligget i kontakt med hverandre? Har lest at det er svært uheldig.

De har ligget i kontakt med hverandre, ja. Hva skjer da? Har aldri hørt om det som et problem?

Ts

Skrevet

Hadde ikke en gang tenkt at det kan være problematisk 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har ligget i kontakt med hverandre, ja. Hva skjer da? Har aldri hørt om det som et problem?

Ts

Jeg finner ikke artikkelen. Men det kan være helseskadelig å spise det. Det var noe med bakterier som finnes i spekemat som smittes til kjøttpålegg som ikke er speket.

AnonymBruker
Skrevet

Salamien er nok grei. Salt mat holder seg.  Skinke blir forter sur.  Men se, lukt og smak er en god regel.

Anonymkode: 25c95...510

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg finner ikke artikkelen. Men det kan være helseskadelig å spise det. Det var noe med bakterier som finnes i spekemat som smittes til kjøttpålegg som ikke er speket.

Prøvde og Google, men fant bare at man ikke burde pakke inn pålegg med forskjellig holdbarhetsdato sammen.

Det ser greit ut og lukter greit, har vært i kjøleskap hele tiden og jeg skal varmebehandlet de, innbakte horn, tror du det går greit da selv om de har ligget sammen?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Prøvde og Google, men fant bare at man ikke burde pakke inn pålegg med forskjellig holdbarhetsdato sammen.

Det ser greit ut og lukter greit, har vært i kjøleskap hele tiden og jeg skal varmebehandlet de, innbakte horn, tror du det går greit da selv om de har ligget sammen?

Ts

Jeg vet ikke. Jeg fant heller ikke den artikkelen som jeg lette etter. Men her står det om oversmitting i forbindelse med Listeria i en diskusjon: 
https://forum.babyverden.no/threads/oversmitting.1859952/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg fant heller ikke den artikkelen som jeg lette etter. Men her står det om oversmitting i forbindelse med Listeria i en diskusjon: 
https://forum.babyverden.no/threads/oversmitting.1859952/

Hmm, vurderer allikevel å bruke det i horn. Skal varmebehandles og ser/lukter bra ut og ingen i huset er gravide (som det var mest snakk om i linken).

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm, vurderer allikevel å bruke det i horn. Skal varmebehandles og ser/lukter bra ut og ingen i huset er gravide (som det var mest snakk om i linken).

Null problem! Det er MANGE teorier der ute, bruk sunn fornuft. Se, lukt, smak :) 

Anonymkode: 9f64b...8a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spekemat har holdbarhet på en ukes tid etter man har åpnet pakken. 

Anonymkode: d56af...05a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 820ef...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke nølt en gang. Bare å bruke.

Anonymkode: 5c470...dff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor har du det fra?

Så fort du har åpnet en pakke spekemat, vil holdbarheten være i overkant av en uke, selv om det er flere måneder igjen til den går ut på dato. Dette skyldes at bakterier og muggsopp nå vil vekkes til live, få tilgang på oksygen og dessuten vil det bli langt flere av dem. Følg med om pakken blir liggende åpnet over en uke. Ser du mugg eller syns den lukter surt, skal den kastes.

Spekemat – Matvett

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fort du har åpnet en pakke spekemat, vil holdbarheten være i overkant av en uke, selv om det er flere måneder igjen til den går ut på dato. Dette skyldes at bakterier og muggsopp nå vil vekkes til live, få tilgang på oksygen og dessuten vil det bli langt flere av dem. Følg med om pakken blir liggende åpnet over en uke. Ser du mugg eller syns den lukter surt, skal den kastes.

Spekemat – Matvett

Ser du mugg eller den lukter surt skal den kastes. Det er er jo en selvfølge. Uavhengig om den har vært åpen 1 dag eller 1 mnd.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser du mugg eller den lukter surt skal den kastes. Det er er jo en selvfølge. Uavhengig om den har vært åpen 1 dag eller 1 mnd.

Skjønner ikke helt hvorfor du kverulerer? Ja, det er selvsagt ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ofte spist spekemat som har vært åpnet mer enn en uke og jeg lever i beste velgående.

Spekeskinke henger jo på stabburet i månedsvis uten å være innpakket i plast.

Anonymkode: 8df96...74c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg husker ikke detaljer fra den artikkelen som jeg tenkte på, og jeg vet ikke om det var snakk om andre typer bakterier enn det var snakk om i den diskusjonen som jeg linket til. Det er synd at jeg ikke finner artikkelen. Det var nevnt (og bilde av?) serveringsbrett med diverse pålegg og da spesielt tatt opp dette med spekemat eller salami som ikke skal legges i kontakt med bl.a. kokt kjøttpålegg på serveringsbrett el.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...