Gå til innhold

Datter på 17 år vil flytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å få luftet noen tanker her.

17-åringen sier at hun vil flytte for seg selv. Hun skal dele bolig med et søskenbarn. Får hun ikke det som hun vil så melder hun flytting til den andre forelderen fordi denne forelderen har sagt at det er helt ok at hun flytter for seg selv.

Saken er ikke helt svart-hvitt. Bostedsforelder har kun vært bostedsforelder for denne datteren i et par år. Hus ble kjøpt for å gi hvert av barna et eget rom. På den tiden hadde bostedsforelder en godt betalt jobb. Siden da har situasjonen endret seg drastisk og inntekten er nå 1/3 av tidligere inntekt.

Dersom datteren flytter medfører det at hun kan kreve barnebidrag fra begge foreldrene. Siden det da ikke vil være noe samvær så beløper det seg til godt over 2000 fra hver av foreldrene. I tillegg vil datteren motta stipend fra lånekassa (Hun har to år igjen på videregående). Hva med skatteklasse 2 og barnetrygd?

Økonomisk så vil dette knekke bostedsforelder og huset må sannsynligvis selges. Siden vedkommende ikke har fast arbeidsinntekt er det håpløst å få nytt boliglån. Altså må man ut på leiemarkedet. I tillegg så er det et barn til som har et hjem her, men som ikke har bostedsadresse hit.

Så hva gjør man? Synes hun er for ung til å flytte hjemmefra. Hun burde bo hjemme til hun var ferdig med videregående. Og hva med de økonomiske konsekvensene? Barn skal selvfølgelig ikke måles i kroner og ører, men her vil dette drastisk påvirke økonomien for resten av familien. Bør datteren få vite om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare så det er sagt, så er det ikke en selvfølge at hun får bortebo-stipend fra Lånekassen. De har strenge regler på ungdom som går på videregående og ikke bor hjemme. Det må gjerne være så og så langt borte fra foreldrenes hus (og det er laaangt) eller så må det være en gyldig, skriftlig grunn for at hun ikke kan bo hjemme.

Gjest Hydral = Trådstarter
Skrevet

Hun vil ikke få borteboerstipend.

Hun flytter bare innenfor samme sted og får ikke en kortere skolevei.

Skrevet

Hun har faktisk ingen automatisk rett til å flytte hjemmefra. Den som er oppført som hovedforsørger har lov til å nekte henne å flytte til hun er fylt 18. Og da vil ho ikke kunne kreve barnebidrag lenger.

Skrevet

Fant dette inne på barneombudet sine sider. Som du ser, kan hun ikke flytte hjemmefra med mindre BEGGE foreldrene er enige om det, eller det er snakk om omsorgssvikt.

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...imaker?id=10839

Men det må da være mulig å sette seg ned med jenta og forklare hvorfor dette er umulig. Med tanke på det økonomiske? Om man behandler hun voksent i samtalen, vil hun muligens se det fra en mer voksen side?

Skrevet

Jeg syns virkelig at det bør snakkes med jenta. Kanskje hun ikke er klar over hvilke konsekvenser hennes flytting vil ha?

Jeg tror at hvis hun var klar over konsekvensene, så ville hun ikke flyttet. Det er tross alt en ganske så grusom handling, å tvinge foreldrene ut av huset.

Skrevet

Jenta bor hos bostedsforelder og har vanlig samvær med samværsforelder. Samvær med foreldrene vil opphøre den dagen hun flytter. Da blir det på samme måte som når vi flyttet hjemmefra. Vi stakk innom for å hilse på ;)

Så lenge man går på videregående så er begge foreldrene pliktig til å forsørge barnet. Det betyr at datteren kan kreve barnebidrag fra begge foreldrene inntil hun er ferdig med videregående.

Dersom hun ikke får flytte så blir det et helvete her. Hun vil og skal flytte sier hun. Truer med å flytte til den andre forelderen som synes at det er helt ok at hun bor på egenhånd. Hun har forresten allerede funnet seg et sted å bo.

Skrevet

Men hva sier hun da, når hun får høre at det er fare for at foreldrene mister tak over hodet?

Skrevet

Jeg flyttet også ut da jeg var 17, og ingenting kunne stoppe meg, ikke at noen prøvde, men hadde de så hadde jeg garantert dratt likevel.

Skrevet

Både jeg og flere av mine venner og venninner flyttet hjemmenfra etter ungdomskolen, for å gå på skole... Dro rett på folkehøgskole jeg da. Prøvde å bo hjemme 1 året på vgs, gikk helt greit men det var litt rart, så jeg flyttet ut etter det.

Skrevet

Jeg flyttet også ut som 17åring, og angrer ikke et sekund. Moren min visste at jeg var ansvarlig, så hu sa bare at hun skulle ønske at jeg ble boende lengre, men at det var mitt valg. Fikk borteboerstipend (flytta et stykke vekk) og barnebidrag av faren min. Søkte aldri om barnebidrag fra mora mi ettersom jeg ikke visste at jeg kunne få dette, men hadde ikke bedt om det uansett, klarte fint å holde styr på pengene. Tror de fleste har godt av å flytte ut, og 17 var hvertfall en fin alder for meg å klare meg på egenhånd.

Skrevet
Hun har faktisk ingen automatisk rett til å flytte hjemmefra. Den som er oppført som hovedforsørger har lov til å nekte henne å flytte til hun er fylt 18. Og da vil ho ikke kunne kreve barnebidrag lenger.

Ja, hvordan nekter man en 17åring å flytte?Holde henne med tvang?

En 16-åring i fam tvang seg til å flytte på hybel. Under 18 år, så kommer man automatisk under barnevernet.

Skrevet
Trenger å få luftet noen tanker her.

17-åringen sier at hun vil flytte for seg selv. Hun skal dele bolig med et søskenbarn. Får hun ikke det som hun vil så melder hun flytting til den andre forelderen fordi denne forelderen har sagt at det er helt ok at hun flytter for seg selv.

Saken er ikke helt svart-hvitt. Bostedsforelder har kun vært bostedsforelder for denne datteren i et par år. Hus ble kjøpt for å gi hvert av barna et eget rom. På den tiden hadde bostedsforelder en godt betalt jobb. Siden da har situasjonen endret seg drastisk og inntekten er nå 1/3 av tidligere inntekt.

Dersom datteren flytter medfører det at hun kan kreve barnebidrag fra begge foreldrene. Siden det da ikke vil være noe samvær så beløper det seg til godt over 2000 fra hver av foreldrene. I tillegg vil datteren motta stipend fra lånekassa (Hun har to år igjen på videregående). Hva med skatteklasse 2 og barnetrygd?

Økonomisk så vil dette knekke bostedsforelder og huset må sannsynligvis selges. Siden vedkommende ikke har fast arbeidsinntekt er det håpløst å få nytt boliglån. Altså må man ut på leiemarkedet. I tillegg så er det et barn til som har et hjem her, men som ikke har bostedsadresse hit.

Så hva gjør man? Synes hun er for ung til å flytte hjemmefra. Hun burde bo hjemme til hun var ferdig med videregående. Og hva med de økonomiske konsekvensene? Barn skal selvfølgelig ikke måles i kroner og ører, men her vil dette drastisk påvirke økonomien for resten av familien. Bør datteren få vite om dette?

Du sier at inntekt er endret dramatisk,men det er da ikke sikkert du/dere blir dømt til bidrag.

Så vil jeg tro at hun bruker en del hjemme. mat,varme,vann + div. Vil tro det overstiger 2000 i mnd.

Skrevet
Fant dette inne på barneombudet sine sider. Som du ser, kan hun ikke flytte hjemmefra med mindre BEGGE foreldrene er enige om det, eller det er snakk om omsorgssvikt.

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...imaker?id=10839

Men det må da være mulig å sette seg ned med jenta og forklare hvorfor dette er umulig. Med tanke på det økonomiske? Om man behandler hun voksent i samtalen, vil hun muligens se det fra en mer voksen side?

Foreldre bestemmer ja...men ikke lett å styre tenåringer. I alle sosialkontor har de ungdom som er ledig og som bare går og slenger. De fikk det for seg at NÅ flytter jeg på hybel. Så tar de turen til sosialkontoret. De må betale husrom for de. Det er ikke omsorgssvikt for mange av de. De vil bare ut i verden.

Derfor kommer de under barnevernet, så sant de flytter hjemmefra.

At de er under bv betyr nødv.ikke så mye. De følger ikke opp de barna som snart er voksen

Skrevet

jeg flyttet når jeg var 16 jeg. bodde hjemme med bror og begge foreldrene til da, men så flyttet jeg. var ikke fordi vi kranglet eller noe, det bare var sånn det ble/ jeg ville. det gikk så fint så. men tenkte ikke engang på det å få barnetrygd?!? nei, mamma og pappa hjalp meg igang, også jobbet jeg i ferier.

Skrevet

Inntekten ble redusert til 1/3 like etter kjøp av bolig. Lite trolig at man kommer opp på samme nivå. Det betyr at økonomien allerede er veldig sårbar og det skal fint lite til før det velter.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jøss, skulle nesten ønske at mine foreldre var skilt; jeg flyttet på hybel da jeg var 16 for å gå på skole, men fikk ikke ei krone fra mine foreldre!

hadde kun borteboerstipend.

synes det er merkelig at foreldre kan bli "dømt" til å betale bidrag da.

Skrevet
Inntekten ble redusert til 1/3 like etter kjøp av bolig. Lite trolig at man kommer opp på samme nivå. Det betyr at økonomien allerede er veldig sårbar og det skal fint lite til før det velter.

Men hva er det som vil velte økonomien... at hun krever barnebidrag fra tidligere bostedsforelder også?

For man kan jo ikke regne med at en 17-åring skal bo hjemme i overskuelig fremtid. Det er jo bare et tidsspørsmål før de flytter for å gå på skole et annet sted, eller noe slikt.

Jeg synes du skal ta en alvorlig prat med henne og nåværende samværsforelder der du forklarer de økonomiske konsekvensene for alle sammen. Det er ikke sikkert at den andre forelderen heller er så enig når han/hun skjønner konsekvensene dette vil ha. Ikke bare for deg, men også for henne.

Det å bo for seg selv som 17-åring er ikke en dans på roser. Jeg flytta hjemmefra som sekstenåring - og det var tøft nok selv om jeg var hjemme hver helg. Det medfører jo f.eks at hun må bruke store deler av tiden sin til å jobbe for å tjene penger til de daglige utgiftene. Stipend og barnetrygd holder ikke til skolebøker, mat, klær, et sosialt liv, vaskepulver og husleie.

Og da har hun mindre tid til det hun egentlig skal bruke tiden sin på, nemlig skolegangen sin. Hun kommer heller ikke til å ha noen der som følger med på at hun faktisk kommer seg opp om morgenen og gjør leksene sine. Det føles sikkert behagelig for henne nå... men det er ikke sikkert hun føler det slik senere når hun ikke kommer inn på de skolene hun vil gå.

Og så er jo spørsmålet hvordan hun har tenkt å finansiere dette i det lange løp. For hun får jo ikke barnetrygd til evig tid...

Skrevet

Hvis økonomien er SÅ presset, så har bostedsforelder ikke råd til å ha huset allerede nå. Hva vil forandre seg om ett år når barnet er myndig?

La jenta flytte ut og selg huset.

Skrevet

Datteren kan kreve bidrag fra begge foreldrene. Iflg bidragskalkulatoren så er det 2590,- fra hver av foreldrene. I tillegg krever hun barnetrygden som er på 1940,- Foruten dette så er det 1550 i stipend fra lånekassa. Det er over 8600 pr mnd.

Personlig så synes jeg totalbeløpet høres helt vanvittig ut. (Endelig en fordel ved å være skillsmissebarn :sjokkert: ) En 17-åring som har gifte/samboene foreldre kan ikke "kreve" mer enn barnetrygd for et barn.

Datteren er kjempeskuffet fordi hun føler seg målt i kroner og sier at hun har da ingenting med bostedsforelders økonomi. At det også kommer til å gå ut over søsken er heller ikke av betydning. Hun er ikke villig til å møtes på halvveien. Hun skal ha alle de pengene hun kan få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...