Gå til innhold

Får barna deres spise hele tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om frokosten er inntatt og spist både brød med pålegg og eggerøre pluss frukt. Og ennå vil ha mat/frukt/kjeks/potetgull. 

Får barna mat hele tiden dem er "sugne" etter noe mens dere vet dem har fått i seg næringsrik frokost. 

Her er det ett barn som alltid må ha noe å spise på. Blir det riktige å begrense eller bare gi mat? 

Anonymkode: 0abcf...61e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Er det normalvektig og i aktivitet?

Det er stor forskjell på frukt og mat, kontra potetgull og kjeks med mye sukker. 

Anonymkode: 783f1...5af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 4 år. Normal vekt og i aktivitet. 

Ja det er klart. Barnet ber om frukt eller kjeks, jeg spør om hun er sulten. Ja sier hun. Da sier jeg at da spiser vi brødskive. Nei da var hun ikke så sulten uansett. 

Enden på visa blir at når hun uansett ikke får frukt eller kjeks, så vil hun tilslutt ha brød. Dette kan skje raskt etter måltid. Derfor jeg lurer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest «sjarmen med tarmen» og der skriver forfatteren at det er usunt for tarmen dersom man hele tiden går rundt å småspiser fordi det er mekanismer nedi der som sørger for å «rydde unna» matrester og bakterier, men disse mekanismene jobber bare i periodene mellom matinntak så dersom du spiser for ofte så får de ikke tid til å gjøre jobben sin skikkelig. Fritt gjenfortalt dette her, men det er heller ikke sunt for tennene at man spiser/drikker hele tiden.

Anonymkode: a7ee3...d83

• Liker 6
Skrevet

Da får vi en gang en aktivitet, så er "sulten" fort glemt. Evt får han drikke vann eller spise noe frukt. Skjeldent en problemstilling her, har en småspist unge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi begrenser. En frukt kan man ta en av hvis vi har, men ikke mer enn et eple. Kjeks og annet, absolutt ikke. Vi har lite av det hjemme også. Potetgull selvfølgelig ikke. Har ett barn som går litt i skapene. 

Anonymkode: 4b855...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å etablere sunne, tydelige matvaner. Derom ungen spiser frokost, lunsj, middag, kvelds så er det jevnlige matinntak som sørger for at man aldri trenger vente for lenge før neste måltid og å spise innimellom disse faste måltidene vil da ikke være fordi ungen faktisk er sulten men kanskje heller understimulert eller kjedespiser og slike uvaner bør man absolutt etter beste evne forsøke å pelle vekk før det er for sent og man får et barn som sliter med å begrense seg ifh mat

Anonymkode: a7ee3...d83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnet er 4 år. Normal vekt og i aktivitet. 

Ja det er klart. Barnet ber om frukt eller kjeks, jeg spør om hun er sulten. Ja sier hun. Da sier jeg at da spiser vi brødskive. Nei da var hun ikke så sulten uansett. 

Enden på visa blir at når hun uansett ikke får frukt eller kjeks, så vil hun tilslutt ha brød. Dette kan skje raskt etter måltid. Derfor jeg lurer. 

Jeg hadde ikke småmatet barnet med mat på denne måten. Det kan skape veldig uheldige spisemønster som kan være vanskelig å snu senere.

Mat blir også et stort fokus når barnet spør om mat hele tiden.

Vi mennesker er ikke laget for å ha fri tilgang til mat, vi har alltid hatt mindre mat og har måttet jobbe for maten vår. Det er sånn kroppen vår fungerer. Nå jobber vi ikke lenger for maten (direkte) og vi sitter derfor mer stille. Når vi da i tillegg har fri tilgang på mat så blir det en uheldig kombinasjon hvor vi blir fete og slappe.

Poenget er at det ikke er så farlig om barnet ikke får mat hver gang det er sultent. Det er en ny greie for oss mennesker at vi spiser når vi er sultne. Det naturlige for oss er å kjenne litt på sult.

Barnet må også lære seg alle følelser. Og det å oppleve sult er bra for barnet å lære seg å takle. 

Anonymkode: 2c64a...a1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir mat når 3 åringen er sulten. I perioder spiser hun enormt, mer enn meg. Og da antar jeg det er fordi hun trenger der. Hun vokser jo enda, så hun trenger vel mye i perioder. 

hun kan spise 4 brødskiver til frokost og en time senere vil hun ha havregrøt og spiser en porsjon av det. Så lunsj ikke lenge etter det ogjen og 3 porsjoner middag og noe snacks mellom (grønnsaker, frukt, kjeks, bær) . 
Andre Perioder spiser hun 1/4 av dette. Har i grunn vært sånn siden hun begynte med fast føde. 

Anonymkode: 2cd65...06c

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser frokost, lunsj og middag. Eventuelt kveldsmat hvis middagen blir tidlig. 

De får beskjed om å spise seg mette. Før blir ikke mat før neste måltid. Blir de sulte før den tid får de tilbud om gulrot eller eple. 

Min 4 åring er sånn at hun trur at hun kan spise hele tiden fordi hos faren får hun mat bare hun spør. Så vi jobber fælt med det når hun er her.

Men når hun blir tilbudt gulrot eller eple sier hun nei. Og da forteller vi henne at hun ikke er sulten og får vente.

Å lære barna å spise hele tiden rett etter et måltid er for meg en usunn tankegang.

Skulle bare ønske at far forstod det.

Anonymkode: 666a5...9d4

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg voksne barn, men vi hadde alltid fire faste måltid; frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Og jeg var streng på at godteri var på lørdager. Det hendte at de hadde lyst på noe mellom måltidene (mellommåltider er jo et ganske kjent begrep), og da nektet jeg de ikke det. Men da var det snakk om at de spiste ei eple, en banan, yoghurt eller jeg smurte på noen havrekjeks. Ting som metter litt og som går mere under mat-kategorien og ikke snavle-kategorien. 

De hadde ikke fått lov til å konstant gå å spise is, kjeks, potetgull, typisk helgekos-mat. Nå er begge voksne (yngste bor fortsatt hjemme pga hun går på vgs) og de holder fortsatt på måltidsrutinene. Hun eldste som har flyttet hjemmefra har fortsatt rutinen med frokost, lunsj, middag og kveldsmat inne. 

Begge døtrene mine var/er tynne. Den ene har alltid hatt god appetitt og spiser gode porsjoner til måltidene, den andre har alltid vært småspist og til tider slitt med matlyst. Har alltid hatt gode og regelmessige måltidsrutiner, og et balansert kosthold med både sunn og usunn mat. Det var ikke frislipp bare pga de var tynne/slanke. Besteforeldrene var veldig på at de syntes de bare kunne få ekstra sjokolade og søtsaker i hverdagen pga de var tynne, men det var ikke vi foreldre enige i 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over. Har én veldig småspist/undervektig og en med stor appetitt, og å begrense kjeks, søte drikker og snacks, holde på måltider og ha gode sunne vaner er like viktig for begge. Hvis jeg gir en «god-morgen»-yoghurt til dem som mellommåltid, erstatter det hele middagen for den éne, og er et helt unødvendig inntak som ikke stiller sulten/lysten hos den andre, tvert i mot, da orker hun ikke vente men må ha brødskiver også. Og middag. Så vi spiser til måltider, kan ta en gulrot eller eple(bit) utenom. Samme gjelder oss voksne. 

Anonymkode: 4b855...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Det å venne seg til 3-4 måltider om dagen fra ung alder er viktig. Snacking, og småspising har blitt et stort problem i dagens samfunn. Som igjen fører til at kroppen stadig føler behov for noe, gjerne sukker eller salt/fett, da man egentlig ikke er sulten. At man en sjelden gang tar en gulrot eller et knekkebrød er greit, men å gjøre det til en uvane er å gjøre både små og store en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 7afae...1ce

AnonymBruker
Skrevet

Mine får mat når de er sultne, også om det er utenfor de faste måltidene, men ikke kjeks eller potetgull. Litt oppskåret frukt eller grønnsaker er bare fint som ekstra snaks. Har et barn som er veldig slank og tidvis småspist, så er bare glad når han ber om mat. Han er ikke en sånn som spiser mer til de faste måltidene om han bare holder seg til det uansett, selv om han hopper over et måltid spiser han ikke nødvendigvis mer til det neste da heller. 

Anonymkode: e83a0...561

AnonymBruker
Skrevet

Et lubbent eller overvektig barn hadde fått typ en gulrot eller agurkstaver, en tynt eller normalvektig barn hadde fårt hva som helst av sunn mat, men ikke kjeks/potetgull. (og var det flere barn derav et overvektig hadde selvsagt begge fått gulrot/agurk eller lignende)

Anonymkode: 021a6...bb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hva barnet vil ha. Er barnet overvektig og vil ha usunn mat, er det noe helt annet enn at et normalvektig barn har lyst på enda ei skive eller sunn snacks etterpå. Jeg kan fint lage riskake med peanøttsmør og en epleskive oppå til dessert. Eller en porsjon til. 

Anonymkode: bbfc1...b81

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Et lubbent eller overvektig barn hadde fått typ en gulrot eller agurkstaver, en tynt eller normalvektig barn hadde fårt hva som helst av sunn mat, men ikke kjeks/potetgull. (og var det flere barn derav et overvektig hadde selvsagt begge fått gulrot/agurk eller lignende)

Anonymkode: 021a6...bb5

Er du eksen til hun over her som ønsker far skal forstå?

Jeg er dog enig med deg, jeg synes barnet kan få mat når det er sultent - mat, ikke snacks. Takker de nei til mat, så er det ikke så sultene likevel.

Anonymkode: 90287...c32

AnonymBruker
Skrevet

Får mat når han ber om det, med mindre det er rett før et fast måltid. Aldri kjeks eller godteri, men frukt/grønnsaker, et knekkebrød eller en yoghurt. De gangene han ber om mat er det jo fordi han er mer sulten, og da syns jeg det er dårlig gjort å nekte han å spise bare fordi "det er utenom faste måltider". Jeg spiser jo når jeg er sulten, så hvorfor skal ikke han få lov? 

Vi spiser fortsatt 4 måltider om dagen, og han er sjelden småspist. 

Anonymkode: 25bd2...806

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter begrensninger. Vi har faste måltider, det å ha lyst på noe er helt greit innimellom men ikke som en rutine.  Hvis de spør etter mer mat/ noe godt etter måltid så ber vi dem vente litt og da er det som regel glemt.

Anonymkode: d4b73...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Fôring skjer ved faste tidspunkt. Det er slik en bygger opp gode spisevaner og legger grunnlag for et sunt kosthold.

Anonymkode: 63968...082

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...