AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Jeg har så lyst å plante en palme ute i krukke, synes den er så fin men tåler dem frost? Og evnt hvilken gjør det? Jeg har en utebod som jeg kan ta den inn i, men den er ikke isolert. Tips? Anonymkode: 985f1...578
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Hvor i landet bor du? Du kan jo ha palme ute i sommerhalvåret og inne i stua om vinteren. Her er noen forslag på typer: https://www.mestergronn.no/mg/slik-steller-du-terrassepalmer.htmle Det finnes nok andre småtrær som kan tåle å stå ute i vinter, litt avhengig av klima der du bor. Anonymkode: c57b0...ad1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Kan du ikke heller gå for noe kunstig i potte? Jeg har flere fra Ikea, og de står ute året rundt (Vestland). Dekorative og tåler det meste. Anonymkode: 62f0e...f30
Hyoscyamus Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Vindmøllepalme, for eksempel, kan absolutt tåle frost, men jeg ville likevel ikke plantet dem i hagen hvis du bor utenfor klimasone 1 eller 2. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan du ikke heller gå for noe kunstig i potte? Jeg har flere fra Ikea, og de står ute året rundt (Vestland). Dekorative og tåler det meste. Anonymkode: 62f0e...f30 Liker ikke kunstige planter, det ser så fake ut. Anonymkode: 985f1...578 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Hyoscyamus skrev (10 timer siden): Vindmøllepalme, for eksempel, kan absolutt tåle frost, men jeg ville likevel ikke plantet dem i hagen hvis du bor utenfor klimasone 1 eller 2. Tusen takk💜 Anonymkode: 985f1...578
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Det finnes ingen palmer som tåler å stå i krukke i frost, uansett klimasone her i Norge. Det er veldig stor forskjell for røttene å befinne seg i en krukke vs å være plantet i bakken, når det blir frost. Selv om du evt pakker inn krukken og planten i strie osv, for å unngå kontakt med snø og is, så er ikke palmer tilpasset frost, punktum. Kjøp en du liker og sett den i stua om vinteren, ELLER gå for en helt annen type plante. Finnes mange oppstrammende småtrær som egner seg. Hilsen MSc i biologi. Anonymkode: 99cb9...1fd 3
Leo Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes ingen palmer som tåler å stå i krukke i frost, uansett klimasone her i Norge. Det er veldig stor forskjell for røttene å befinne seg i en krukke vs å være plantet i bakken, når det blir frost. Selv om du evt pakker inn krukken og planten i strie osv, for å unngå kontakt med snø og is, så er ikke palmer tilpasset frost, punktum. Kjøp en du liker og sett den i stua om vinteren, ELLER gå for en helt annen type plante. Finnes mange oppstrammende småtrær som egner seg. Hilsen MSc i biologi. Anonymkode: 99cb9...1fd Men hagesentre etc. har tjent ufattelig mye penger de siste årene på å mer enn antyde at det er mulig å få "sydenstemning" på terrassen i Norge. Og folk blir like overrasket hvert år over at de ikke overlever og kjøper nye. "Det er jo gjenkjøpet vi lever av" tenker hagesenterkjedene og gnir seg i hendene mens de ler hele veien til banken! 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 49 minutter siden, Leo said: Men hagesentre etc. har tjent ufattelig mye penger de siste årene på å mer enn antyde at det er mulig å få "sydenstemning" på terrassen i Norge. Og folk blir like overrasket hvert år over at de ikke overlever og kjøper nye. "Det er jo gjenkjøpet vi lever av" tenker hagesenterkjedene og gnir seg i hendene mens de ler hele veien til banken! Nettopp! 😅 De lurte til og med kommunen her, så rådhusets beplantning fikk også «sydenstemning» med palmer for et par år siden. Jeg skrev til en lokal representant angående at disse palmene hadde et vanvittig karbonfotavtrykk, så de fikk sørge for å få dem inn i starten av september og bruke dem i kontorlandskap osv. Jada, det skulle de selvfølgelig; kommunen skal jo tenke miljø... Haha, men det som stod brunt og dødt bak rådhuset i november, det var de palmene. Anonymkode: 99cb9...1fd 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Har tre terassepalmer som jeg plantet i store krukker. Satte de inn i vinter ble dobbelt så stor. Nå er den satt ut og enda flottere på veranda. Anonymkode: b4dde...625
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har tre terassepalmer som jeg plantet i store krukker. Satte de inn i vinter ble dobbelt så stor. Nå er den satt ut og enda flottere på veranda. Anonymkode: b4dde...625 Vi fyrer inne om vinteren og det blir kjempevarmt, nesten som i en sauna, de tåler det vel? Anonymkode: 985f1...578
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det finnes ingen palmer som tåler å stå i krukke i frost, uansett klimasone her i Norge. Det er veldig stor forskjell for røttene å befinne seg i en krukke vs å være plantet i bakken, når det blir frost. Selv om du evt pakker inn krukken og planten i strie osv, for å unngå kontakt med snø og is, så er ikke palmer tilpasset frost, punktum. Kjøp en du liker og sett den i stua om vinteren, ELLER gå for en helt annen type plante. Finnes mange oppstrammende småtrær som egner seg. Hilsen MSc i biologi. Anonymkode: 99cb9...1fd Tusen takk for et veldig godt omfattende svar. Penger spart 😃 Anonymkode: 985f1...578
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi fyrer inne om vinteren og det blir kjempevarmt, nesten som i en sauna, de tåler det vel? Anonymkode: 985f1...578 Tenk litt på hvor palmene kommer fra naturlig, de er gjerne fra tropiske strøk hvor det er som en sauna nesten hele året - kokvarmt og høy luftfuktighet. Jeg har hatt noen småpalmer på balkongen som har vært overraskende hardhause og har tålt noen ganske kalde netter, arekapalme for eksempel. Men de overlever ikke en vinter ute, du må ta dem inn eller kjøpe ny hvert år. Anonymkode: ad922...292
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå