AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Det har seg sånn at situasjonen vår er slik at kun min samboer kan eie. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe meg inn på et to sifret antall år. Det er høyst urettferdig, men slik er situasjonen. Sånn som det er nå må jeg betale på samboers avdrag. Det mener jeg er feil. Vergen til samboeren min er uenig. Jeg føler meg økonomisk utnyttet slik situasjonen er nå. Hele veien har vi alltid delt 50-50 på alt. Nå deler vi 50-50 på alt og jeg har ikke eierandel i boligen. Jeg blir dermed snytt for sparing i bolig. Hvis felleskostnader, avdrag på lån og renter blir 12 000kr i måneden. Hva er rettferdig for meg å betale? Jeg er drittlei hele situasjonen. Og det er synd om et forhold skal ende pågrunn av at jeg blir urettferdig behandlet økonomisk. Jeg tjener også dobbelt så mye mindre, ikke at det er så forbanna relevant. Anonymkode: b633c...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Om du kun betaler 6000 for å bo, er jo det veldig rimelig. Alternativet ditt ville jo vært å betale omtrent det dobbelte alene, og i alle fall ikke hatt mulighet til å spare. Antar han må ta alt av oppussing, og annet nødvendig arbeid som hever verdi, selv om du bidrar til slitasje her? Imidlertid, når du tjener såpass mye mindre ville jeg i et forhold forventet litt raushet. Om han kjører 50-50 hele veien ville jeg ikke trivdes i en slik relasjon. Men igjen - hva er alternativet? Flytte ut, og betale enda mer? Anonymkode: f2d88...be8 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Hvorfor er det urettferdig at du ikke har råd til å kjøpe deg inn? Du har jo lav inntekt. Jobb mer da vel. Ville i hvert fall vært urettferdig om du skulle utnyttet samboeren din ved å betale mindre enn 6000 for å bo. Bra at hun har verge for å beskytte seg mot utnytting. Anonymkode: 2121d...a2f 6
little fairy Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Det er ikke urettferdig. Han har hatt bedre råd, spart EK osv. Han kan ikke noe for at du ikke har råd. Helt vanlig å dele på utgifter. Da min samboer bodde hos meg så delte vi 50/50 på Strøm, felleskostnader (dekket Internett, tv). Også betalte han en mindre sum som leie. Hadde han bodd alene måtte han betalt rundt 8000kr +. Totalt betalte han ca 4000kr. Vi begge skulle jo spare til større bolig sammen. Han betalte halvparten av hva han måtte gjort alene ved å leie, og jeg fikk redusert noen utgifter. Begge klarte å spare ca samme beløp i måneden og nå har vi kjøpt sammen 50/50. Men jeg betalte jo lånet mitt selv. Jeg brukte også penger på oppussing, ikke han siden det var min leilighet. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Dere hadde jo kunnet satt opp ved kjøp sånn at hans eierandel var større tilsvarende egenkapitalen han gikk inn med. Hvis han eide før du flyttet inn har du ikke så mye du skal ha sagt som samboer. Anonymkode: 19b41...a7b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor er det urettferdig at du ikke har råd til å kjøpe deg inn? Du har jo lav inntekt. Jobb mer da vel. Ville i hvert fall vært urettferdig om du skulle utnyttet samboeren din ved å betale mindre enn 6000 for å bo. Bra at hun har verge for å beskytte seg mot utnytting. Anonymkode: 2121d...a2f Åja, ok. Det er jeg som utnytter. Som ikke blir sittende igjen med absolutt noe som helst den dagen boligen selges og jeg har betalt like mye hele veien. Dere har ingen informasjon rundt min helse, og jobbe mer er uaktuelt. Jeg har hjulpet samboer tidligere økonomisk, men når det plutselig går andre veien at jeg har behov for hjelp, så er det uaktuelt. Hvor er det jeg utnytter noen som helst? Hvorfor skal jeg bidra til at samboer sparer i egen bolig mens samtidig kan jeg ikke kjøpe meg inn eller betale mindre for å spare til meg selv på samme måten? hvem er det som egentlig utnytter? Jeg bidrar knapt til slitasje, så den vil jeg ikke ha på meg. TS Anonymkode: b633c...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dere hadde jo kunnet satt opp ved kjøp sånn at hans eierandel var større tilsvarende egenkapitalen han gikk inn med. Hvis han eide før du flyttet inn har du ikke så mye du skal ha sagt som samboer. Anonymkode: 19b41...a7b Jeg fikk ikke lov å kjøpe meg inn av verge, og måtte bite meg i det og vente i xx år. Hva, hvorfor, hvordan må gudene vite, men det er ordrett det som ble sagt. Anonymkode: b633c...c9c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har seg sånn at situasjonen vår er slik at kun min samboer kan eie. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe meg inn på et to sifret antall år. Det er høyst urettferdig, men slik er situasjonen. Sånn som det er nå må jeg betale på samboers avdrag. Det mener jeg er feil. Vergen til samboeren min er uenig. Jeg føler meg økonomisk utnyttet slik situasjonen er nå. Hele veien har vi alltid delt 50-50 på alt. Nå deler vi 50-50 på alt og jeg har ikke eierandel i boligen. Jeg blir dermed snytt for sparing i bolig. Hvis felleskostnader, avdrag på lån og renter blir 12 000kr i måneden. Hva er rettferdig for meg å betale? Jeg er drittlei hele situasjonen. Og det er synd om et forhold skal ende pågrunn av at jeg blir urettferdig behandlet økonomisk. Jeg tjener også dobbelt så mye mindre, ikke at det er så forbanna relevant. Anonymkode: b633c...c9c Du oppgir veldig få detaljer meeen.... Avhengig av økonomi for begge og slikt; en god "tommelfingerregel" er at man trekker fra avdrag og deler på to. Det skal jo ikke være sånn i et samboerskap at den ene tjener seg rik på den andre, det hadde jeg ikke gjort selv om jeg hadde ikke orket det. Ut fra de veldig sparsomme detaljene du oppgir vil jeg si at 4000,- muligens er "rimelig" for begge, men helt umulig å si når du knapt deler noe informasjon.... Anonymkode: 106e2...82b 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Åja, ok. Det er jeg som utnytter. Som ikke blir sittende igjen med absolutt noe som helst den dagen boligen selges og jeg har betalt like mye hele veien. Dere har ingen informasjon rundt min helse, og jobbe mer er uaktuelt. Jeg har hjulpet samboer tidligere økonomisk, men når det plutselig går andre veien at jeg har behov for hjelp, så er det uaktuelt. Hvor er det jeg utnytter noen som helst? Hvorfor skal jeg bidra til at samboer sparer i egen bolig mens samtidig kan jeg ikke kjøpe meg inn eller betale mindre for å spare til meg selv på samme måten? hvem er det som egentlig utnytter? Jeg bidrar knapt til slitasje, så den vil jeg ikke ha på meg. TS Anonymkode: b633c...c9c Men om du er så bitter, og synes dette er så urettferdig, er det ikke da best å bryte ut av forholdet? Det kan jo ikke være noe særlig å bo sammen med en du føler at utnytter deg? Eller har du ikke råd til å bo alene? Anonymkode: f2d88...be8 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du oppgir veldig få detaljer meeen.... Avhengig av økonomi for begge og slikt; en god "tommelfingerregel" er at man trekker fra avdrag og deler på to. Det skal jo ikke være sånn i et samboerskap at den ene tjener seg rik på den andre, det hadde jeg ikke gjort selv om jeg hadde ikke orket det. Ut fra de veldig sparsomme detaljene du oppgir vil jeg si at 4000,- muligens er "rimelig" for begge, men helt umulig å si når du knapt deler noe informasjon.... Anonymkode: 106e2...82b Uavhengig av detaljer så er situasjonen urettferdig (bekreftes også av mine foreldre), og jeg får ingen forståelse hos samboer. Men når du skriver det at "Det skal jo ikke være sånn i et samboerskap at den ene tjener seg rik på den andre", så gjør det godt å høre at det finnes fornuft her i verden, og at jeg ikke er alene om å føle på at det er usant det jeg mener. Samme med at jeg må betale på avdraget til samboer, noe som bare kommer samboer til gode til slutt. Takk. TS Anonymkode: b633c...c9c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men om du er så bitter, og synes dette er så urettferdig, er det ikke da best å bryte ut av forholdet? Det kan jo ikke være noe særlig å bo sammen med en du føler at utnytter deg? Eller har du ikke råd til å bo alene? Anonymkode: f2d88...be8 Jeg har råd til å bo alene til ca samme pris som jeg betaler idag, men mener du oppriktig det at det ikke er best at det økonomiske blir splittet rettferdig? Er det ikke ganske trist at et forhold må ryke når vi er glad i hverandre fordi jeg skal finansiere leiligheten til samboer? Og nei, det er ikke noe godt å føle på det å bli utnyttet, så da er det om å gjøre å finne en løsning, og blir det ikke til det, så ja. Som du sier, da er det kanskje best å avslutte det. TS Anonymkode: b633c...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har råd til å bo alene til ca samme pris som jeg betaler idag, men mener du oppriktig det at det ikke er best at det økonomiske blir splittet rettferdig? Er det ikke ganske trist at et forhold må ryke når vi er glad i hverandre fordi jeg skal finansiere leiligheten til samboer? Og nei, det er ikke noe godt å føle på det å bli utnyttet, så da er det om å gjøre å finne en løsning, og blir det ikke til det, så ja. Som du sier, da er det kanskje best å avslutte det. TS Anonymkode: b633c...c9c Her har du jo fasiten selv - hvordan kan det være snylting, når du måtte betalt akkurat det samme for å bo alene? Du kommer jo helt likt ut økonomisk? Og sannsynligvis bor du nå større og bedre enn hva du kan gjøre alene. Anonymkode: f2d88...be8 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 Uansett helt håpløs situasjon når samboer har verge som kan overstyre ting. Anonymkode: 19b41...a7b 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her har du jo fasiten selv - hvordan kan det være snylting, når du måtte betalt akkurat det samme for å bo alene? Du kommer jo helt likt ut økonomisk? Og sannsynligvis bor du nå større og bedre enn hva du kan gjøre alene. Anonymkode: f2d88...be8 Men det er et samboerforhold, ikke et leieforhold mellom to ukjente... Jeg eier eget og bor alene men om noen skulle flytte inn her som min samboer hadde jeg selvfølgelig ikke tatt halvparten av mine totalkostnader. Det er jo noe begge tjener på, hvis hun flytter ut så må han betale alt selv, eller finne seg en leieboer på finn.no? La oss si jeg har 10.000,- i utgifter nå alene (7000,- i renter + alt annet av "kostnader") og ville flytte sammen med en samboer som betale f.eks. 3500,- så hadde jeg spart 3500,- og hun hadde betalt 3500,- som er gunstig for henne, men jeg skal jo ikke bli rik på dette. Eksempeltall fra hodet men jeg hadde i alle fall aldri i verden tatt markedsleie, og synes det er sprøtt at så mange synes det er en grei måte å gjøre det på. Man er tross alt kjærester og samboere. Da jeg var ung leide jeg et rom hos en kompis for det jeg vil anta var ~ 1/3 av utgiftene hans. Da han solgte tjente han en million eller noe. Vinn-vinn, selv om det var han som tjente mest i lengden. Anonymkode: 106e2...82b 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 Forstår jeg riktig hvis du har råd til å eie, men vergen til din samboer sier du ikke får kjøpe deg inn? I så fall, flytt ut og kjøp noe eget. Dere må ikke bo sammen selv om dere er kjærester. Det er jo galskap å fortsette å leie av samboer hvis du har råd til å kjøpe deg inn Anonymkode: 2349e...410
I Grosny Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har seg sånn at situasjonen vår er slik at kun min samboer kan eie. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe meg inn på et to sifret antall år. Det er høyst urettferdig, men slik er situasjonen. Sånn som det er nå må jeg betale på samboers avdrag. Det mener jeg er feil. Vergen til samboeren min er uenig. Jeg føler meg økonomisk utnyttet slik situasjonen er nå. Hele veien har vi alltid delt 50-50 på alt. Nå deler vi 50-50 på alt og jeg har ikke eierandel i boligen. Jeg blir dermed snytt for sparing i bolig. Hvis felleskostnader, avdrag på lån og renter blir 12 000kr i måneden. Hva er rettferdig for meg å betale? Jeg er drittlei hele situasjonen. Og det er synd om et forhold skal ende pågrunn av at jeg blir urettferdig behandlet økonomisk. Jeg tjener også dobbelt så mye mindre, ikke at det er så forbanna relevant. Anonymkode: b633c...c9c At du tjener mindre er relevant. Vergen høres ut som en økonom og vil ha markedspris, men er virkelig 12000 markedspris for å bo i slikt bofellesskap? Er det andre som er villige til å betale 12000 for å dele bolig med samboeren din? Hva du ønsker å betale selv er avgjørende. Du kan fint si 6000. Take it or leave it. Det er mindre belastende å ha en samboer som leieboer, enn å annonsere deling av bofellesskap ute på det åpne markedet. En slik utgiftsdeling skal være vinn /vinn for begge parter. Her stikker samboeren din av med gevinsten mens du betaler mer enn du er komfortabel med. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 Hvorfor har dere egentlig verger? Anonymkode: 9fe04...259 4
I Grosny Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Uavhengig av detaljer så er situasjonen urettferdig (bekreftes også av mine foreldre), og jeg får ingen forståelse hos samboer. Men når du skriver det at "Det skal jo ikke være sånn i et samboerskap at den ene tjener seg rik på den andre", så gjør det godt å høre at det finnes fornuft her i verden, og at jeg ikke er alene om å føle på at det er usant det jeg mener. Samme med at jeg må betale på avdraget til samboer, noe som bare kommer samboer til gode til slutt. Takk. TS Anonymkode: b633c...c9c Du bør flytte ut. Du betaler det som blir forlangt fordi du aksepterer det. Men du skal ikke akseptere utgifter som går ut over dine egne grenser og ditt budsjett. Hadde du hatt verge så hadde din verge aldri akseptert det. Gi eventuelt et tilbud på 6000. Fører det til brudd så er det egentlig best å få det overstått. Samboer er på en måte din økonomiske motpart. Samboere skal være partnere, ikke motparter. Du kan leie deg din egen leilighet. Er den stor nok så kan du skaffe deg leieboere (for eksempel to vakre menn) for å dele på utgiftene. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #19 Skrevet 22. mai 2021 Jeg trodde det var sånn at dersom man ikke kan kjøpe seg,inn så bør man betale 50 % av RENTENE på huslånet, ikke selve avdraget. TS skal jo ikke betale ned på en annen persons bolig uten å få del i verdien. Samt dele likt på utgifter ellers. Er det ikke det som en vanlig i samboerkontrakter hvor kun en eier. ? Anonymkode: edec7...c3e 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det er et samboerforhold, ikke et leieforhold mellom to ukjente... Jeg eier eget og bor alene men om noen skulle flytte inn her som min samboer hadde jeg selvfølgelig ikke tatt halvparten av mine totalkostnader. Det er jo noe begge tjener på, hvis hun flytter ut så må han betale alt selv, eller finne seg en leieboer på finn.no? La oss si jeg har 10.000,- i utgifter nå alene (7000,- i renter + alt annet av "kostnader") og ville flytte sammen med en samboer som betale f.eks. 3500,- så hadde jeg spart 3500,- og hun hadde betalt 3500,- som er gunstig for henne, men jeg skal jo ikke bli rik på dette. Eksempeltall fra hodet men jeg hadde i alle fall aldri i verden tatt markedsleie, og synes det er sprøtt at så mange synes det er en grei måte å gjøre det på. Man er tross alt kjærester og samboere. Da jeg var ung leide jeg et rom hos en kompis for det jeg vil anta var ~ 1/3 av utgiftene hans. Da han solgte tjente han en million eller noe. Vinn-vinn, selv om det var han som tjente mest i lengden. Anonymkode: 106e2...82b Hvor i alle dager kan man leie for 6000 hos ukjente, alt inkludert? Selv et rom i et kollektiv koster mer i disse dager. Det er poenget mitt. TS bor veldig billig, og bør med en slik husleie ha mulighet til å spare egenkapital. Anonymkode: f2d88...be8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå