AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #1 Skrevet 22. mai 2021 Jeg og min samboer diskuterer når det vil passe oss best å få barn. Jeg er 25 år og i en ideell verden ville jeg fått mitt første barn innen jeg er 28 år. Da er jeg ferdig utdannet og nærmest sikret jobb innenfor utdanningen min. Men vi leier fortsatt bolig og har ikke spart opp mye egenkapital. Han har nettopp fått jobb på 70% mens jeg jobber deltid og tilkalling. Føler at dette er et lite dilemma. Jeg ønsker å være økonomisk sikret samtidig som jeg ikke vil være for gammel når vi får barn. Hvordan vet jeg hva som veier tyngst? Kan jeg se tilbake på denne tiden om ti år og være glad for at alt løste seg, eller setter jeg meg selv i en vanskelig situasjon ved å velge å få barn før «alt» er på plass? Anonymkode: 17c75...e1d
Tanuki Skrevet 22. mai 2021 #2 Skrevet 22. mai 2021 Hvorfor er leie en hindring? Så lenge den økonomiske situasjonen deres er ok, er jo ikke barn en hindring. Personlig ville jeg nok ventet litt, siden det å få barn under utdanning ikke er det enkleste + ville ventet til minst en av dere har en fulltidsstilling. Selv fikk jeg barn da jeg var 25, da både jeg og mannen tok utdanning. Vi leier, men regner med å kjøpe noe eget i løpet av de neste 2 årene. 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Synes heller ikke leie er noen hindring. Vi fik første barnet da jeg skulle skrive master. Begynte å skrive da faren overtok permisjonen ved 7 mnd og leverte da ungen var ca. ett år. Dessverre var arbeidsmarkedet litt tøft på den tiden, så jeg brukte et års tid på å få jobb. Det var klart vi ikke hadde romslig økonomi på den tiden, men jeg fikk være mye hjemme med barnet etter hans permisjon var over og det var det verd. Jeg tok noen fag i ventetiden og fikk bedre karakterer enn i selve studietiden, selv om fagene var vanskeligere, så jeg synes egentlig studier og barn er null problem å kombinere. Vi fikk andre barnet da jeg hadde jobbet i ny og fast stilling i et halvt år. Angrer på ingen måte på at jeg fikk barna tidlig Anonymkode: 537b2...33f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Leie er virkelig ingen hindring 😊 Leier selv, fordi vi skal bygge hus på familiegården, men ting tar tid. Har begynt prøvingen på nr. 2, og tenker ikke at leieforholdet er relevant. Anonymkode: b1e60...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Leie noen år går bra, men enig med deg at det ikke er stabilt i lengden med et barn. Anonymkode: a29c8...c59 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Jeg ville vært ferdig utdannet, full jobb og ha jobbet minst ett år først. Om dere leier er ikke så viktig så lenge begge har stabil jobb (og helst 100%) Anonymkode: 66fe2...d50 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 Vi fikk barn mens vi leide. Kjøpte bolig året før skolestart, så vi bodde her vi skulle til da. Gikk helt fint, selvfølgelig vanskeligere å spare og mindre boliglån med barn, men det går seg til Anonymkode: 8e38a...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 Hvor mange barn ønsker dere? Ønsker dere mange, er det sikkert lurt å starte tidlig, men ønsker dere 1-2 kan dere fint vente. Er så mye lettere å jobbe masse og spare før barn. Husker at jeg som jobber i helsevesenet tok alt av vakter og sparte masse til bolig. Alt er så mye lettere med egen bolig. Anonymkode: f7518...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #9 Skrevet 22. mai 2021 I utgangspunktet er det null problem å leie når man har barn. Fikk selv barn det året jeg fylte 20. Tok en mastergrad jeg var ferdig med når barnet var 5 år. Flytter til min hjembygd da jeg fikk jobb i nabobygda. Har nå bodd her i 4 år og leid i alle åran. Er klar til å kjøpe noe eget og håper det går i orden i løpet av sommeren. Det som kan være greit å tenke på, er at det både er vanskeligere å spare når man har barn og at man får ganske mye mindre i lån. Her jeg bor er ikke det et stort problem da boligene er ganske billig, men jeg hadde slitt med å få nok lån til å kjøpe bolig på tettstedene i nærheten. Nå må jeg ta lån alene da. Hadde hjulpet veldig om vi var to som sparte og tok lån sammen. Anonymkode: 3b813...3e2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #10 Skrevet 22. mai 2021 Jeg er utleier og får masse henvendelser fra familier som ikke er velkomne der de bor fordi de fikk barn eller venter barn. Det kan ikke være så trivelig å bo slik at utleier vil kaste deg ut, så vær obs på dette. Anonymkode: fe549...13c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #11 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er utleier og får masse henvendelser fra familier som ikke er velkomne der de bor fordi de fikk barn eller venter barn. Det kan ikke være så trivelig å bo slik at utleier vil kaste deg ut, så vær obs på dette. Anonymkode: fe549...13c Støtter denne! Opplevde flere avslag på den fronten fordi vi hadde småbarn. Takk og lov at vi fikk kjøpt oss eget da ungen var 3 år. Anonymkode: 1d411...934 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #12 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Støtter denne! Opplevde flere avslag på den fronten fordi vi hadde småbarn. Takk og lov at vi fikk kjøpt oss eget da ungen var 3 år. Anonymkode: 1d411...934 Jeg skal leie ut 80 m2 med to soverom, og vi ser fortrinnsvis etter småbarnsfamilier. Tror neppe vi er de eneste, så forhåpentligvis var du bare uheldig. Anonymkode: 537b2...33f 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leie noen år går bra, men enig med deg at det ikke er stabilt i lengden med et barn. Anonymkode: a29c8...c59 Jeg eide da jeg fikk barn, men kommer meg ikke inn igjen på boligmarkedet etter skilsmissen. Det går heldigvis helt fint å leie med barn. Anonymkode: 43760...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg eide da jeg fikk barn, men kommer meg ikke inn igjen på boligmarkedet etter skilsmissen. Det går heldigvis helt fint å leie med barn. Anonymkode: 43760...1e4 Ja, helt til du blir kastet ut og må finne noe nytt i nærheten av barnehagen/i skolekretsen i løpet av 3 mnd. Anonymkode: a29c8...c59 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #15 Skrevet 23. mai 2021 Bare vær obs på at dere får mindre i boliglån mår dere har barn, så veien til egen bolig kan bli lengre og mer kronglete dersom dere får barn først. Her fikk vi heldigvis kjøpt bolig før vi fikk barn, men nå som vi har to barn og behøver større plass oppdaget vi at vi ikke får mer i boliglån på tross av høyere lønn og mindre gjeld. Anonymkode: 51a7b...454 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #16 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare vær obs på at dere får mindre i boliglån mår dere har barn, så veien til egen bolig kan bli lengre og mer kronglete dersom dere får barn først. Her fikk vi heldigvis kjøpt bolig før vi fikk barn, men nå som vi har to barn og behøver større plass oppdaget vi at vi ikke får mer i boliglån på tross av høyere lønn og mindre gjeld. Anonymkode: 51a7b...454 Dette !! Anonymkode: 2b5fe...c03
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 10.38): Bare vær obs på at dere får mindre i boliglån mår dere har barn, så veien til egen bolig kan bli lengre og mer kronglete dersom dere får barn først. Her fikk vi heldigvis kjøpt bolig før vi fikk barn, men nå som vi har to barn og behøver større plass oppdaget vi at vi ikke får mer i boliglån på tross av høyere lønn og mindre gjeld. Anonymkode: 51a7b...454 Oi, dette var jeg ikke klar over. Hva er grunnen til det? Hvor mye mindre får man enn dersom man tok boliglån uten barn? Anonymkode: 17c75...e1d
powerpuffen Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Oi, dette var jeg ikke klar over. Hva er grunnen til det? Hvor mye mindre får man enn dersom man tok boliglån uten barn? Anonymkode: 17c75...e1d Fordi barn er dyrt, og selvsagt må man prioritere penger på de små. Særlig når de er spedbarn/små barn koster det mye. Nøyaktig hvilke beregninger de gjør er jeg ikke sikker på, men at det har en innvirkning er helt klart.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Oi, dette var jeg ikke klar over. Hva er grunnen til det? Hvor mye mindre får man enn dersom man tok boliglån uten barn? Anonymkode: 17c75...e1d Eh...fordi barn koster ekstremt mye 😛 Eksempel 1 Det er brukt en rente på 7 prosent når størrelsen på låneevnen beregnes. Dette eksemplet viser en situasjon hva et barnløst par kan låne, mot hva låneevnen er med to barn. Å få barn medfører store kostnader, og vil redusere låneevnen. I eksemplet nedenfor reduserer det å få to barn låneevnen med omtrent 2,5 millioner kroner. https://www.smartepenger.no/lan/303-eksempler-pa-hvor-mye-du-kan-lane Anonymkode: 2b5fe...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå