Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 år, og mangler matte 2py for å få generell studiekompetanse. Jeg har ikke råd til å ta det på sonans osv, og som privatist er det for vanskelig for meg da jeg sliter med matte og trenger mye hjelp. Jeg vil søke meg inn direkte på private videregående skoler, men aner ikke hvilken skoler som har voksenopplæring. Kommer ikke inn ved å søke på vigo siden jeg ikke har noe rett, og det er lite plasser.

Noen som vet hvilke private vgs jeg kan søke på? I Bærum/Oslo området.

Anonymkode: 9ce3a...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 25 år, og mangler matte 2py for å få generell studiekompetanse. Jeg har ikke råd til å ta det på sonans osv, og som privatist er det for vanskelig for meg da jeg sliter med matte og trenger mye hjelp. Jeg vil søke meg inn direkte på private videregående skoler, men aner ikke hvilken skoler som har voksenopplæring. Kommer ikke inn ved å søke på vigo siden jeg ikke har noe rett, og det er lite plasser.

Det går dessverre ikke an. Da tror jeg det hadde blitt rimelig populært blant alle som går på Sonans og Bjørknes også gitt. Hvis man bare kunne møte opp på e videregående for et fag man manglet og få gratis hjelp av en lærer liksom... Når du er 25 kan du jo søke på studier på bakgrunn av realkompetanse, kanskje det er lurere? :)

AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (11 minutter siden):

Det går dessverre ikke an. Da tror jeg det hadde blitt rimelig populært blant alle som går på Sonans og Bjørknes også gitt. Hvis man bare kunne møte opp på e videregående for et fag man manglet og få gratis hjelp av en lærer liksom... Når du er 25 kan du jo søke på studier på bakgrunn av realkompetanse, kanskje det er lurere? :)

Det går i Trondheim. Bybroen vgs. Trodde det fantes noe lignende i oslo?

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er ikke gammel nok til å ha brukt opp årene hos lånekassa. Så råd til å ta det hos sonans har du. Du kan søke voksenopplæring i Oslo men du vil komme sist i køen, og neppe få plass.  

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fullført eller ikke bestått utdanning fra før og er over 25 år kan du søke voksenopplæring. Kjenner ikke bakgrunnen din, men noen ganger legger de ut restplasser. Ta kontakt med voksenopplæringen i fylket ditt. 

Anonymkode: b8023...de6

AnonymBruker
Skrevet

Meg som nettopp svarte over her.. ser du ikke har VO-rett. Da må du følge med om restplasser blir annonsert. Hør med skolene som tilbyr voksenopplæring. 

Anonymkode: b8023...de6

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (På 22.5.2021 den 7.57):

Du er ikke gammel nok til å ha brukt opp årene hos lånekassa. Så råd til å ta det hos sonans har du. Du kan søke voksenopplæring i Oslo men du vil komme sist i køen, og neppe få plass.  

Hva vet du om det? Man har maks 8 år med støtte så vidt jeg vet, kanskje vedkommende ikke har nok år igjen til fullføre både vgs og høgskole.. 

Anonymkode: c5ab1...29b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 0.21):

Jeg mener du har voksenrett, hvis du 1. Ikke har fått studiekompetanse. 2. I tillegg kan du ha ekstra år tilrådighet på vanlig vgs. Ring veileder i din kommune. 

Jeg kan skjønne hvorfor du skriver at du ikke har råd, siden lånekassen bare dekker deler av utdanningen din i forbindelse med privatskoler som sonans. De dekker ikke eksamensavgift m. m. Og du har sikkert husleier også, på toppen av dette er det tøft. Men start med å ringe studieveileder 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva vet du om det? Man har maks 8 år med støtte så vidt jeg vet, kanskje vedkommende ikke har nok år igjen til fullføre både vgs og høgskole.. 

TS skriver at hun er 25, 25-8=17. realiteten er nok heller at TS ønsker å spare pengene sine, noe som er fullt forståelig. Og ettersom hun sannsynligvis ikke vil få plass på voksenopplæringen om hun bor i en stor by er det enten det eller å lese selv. 

åja det er deg🤦‍♀️

Endret av Kastanjefrø
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 0.56):
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

TS skriver at hun er 25, 25-8=17. realiteten er nok heller at TS ønsker å spare pengene sine, noe som er fullt forståelig. Og ettersom hun sannsynligvis ikke vil få plass på voksenopplæringen om hun bor i en stor by er det enten det eller å lese selv. 

åja det er deg🤦‍♀️

En rett, er en rett. 

Hvordan vet du hva ts har drevet med fra ts var 17-25..? 

Jeg regner med du er deg også, de fleste er vel det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt campus inkrement? Ask? 

Anonymkode: 610b8...5e8

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En rett, er en rett. 

Hvordan vet du hva ts har drevet med fra ts var 17-25..? 

Jeg regner med du er deg også, de fleste er vel det. 

Jeg vet med sikkerhet at TS ikke har brukt av studielånet da du bare får studielån for NOKUT godkjente studier, som du som hovedregel ikke kommer inn på uten vitnemål. Videre må du ha fullført VGS før alle andre om du skulle studert fra fylte 17 år, noe noen som ikke består 2py ikke ville gjort.

Skrevet

Privatisteksamen koster 1500-2000kr.

Du kan spørre om å få hospitere i undervisning i ditt fylke. Hvorfor privat vgs? Det koster da penger det og?

Mangler du mange fag? Kvalifiserer du til 23/5?

Ring fylkeskommunen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 time siden):

Jeg vet med sikkerhet at TS ikke har brukt av studielånet da du bare får studielån for NOKUT godkjente studier, som du som hovedregel ikke kommer inn på uten vitnemål. Videre må du ha fullført VGS før alle andre om du skulle studert fra fylte 17 år, noe noen som ikke består 2py ikke ville gjort.

Man får da lån og stipend til andre ting på vgs . NOKUT er noe helt annet. Dette er bare forvirrende for ts

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får da lån og stipend til andre ting på vgs . NOKUT er noe helt annet. Dette er bare forvirrende for ts

Du får lån og stipend til andre ting på VGS, dette trekkes ikke fra årene du har krav på studiestøtte. Om det er noen som blir forvirret her er det deg. Greit at du vil være uenig med meg men du har fullstendig mangel på kunnskap om saken og bidrar ikke med noe i tråden. Om du skal få studielån må studiestedet enten være akkreditert av NOKUT eller så må NOKUT akkreditere alle studieprogrammene de ønsker å opprette. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 time siden):

Du får lån og stipend til andre ting på VGS, dette trekkes ikke fra årene du har krav på studiestøtte. Om det er noen som blir forvirret her er det deg. Greit at du vil være uenig med meg men du har fullstendig mangel på kunnskap om saken og bidrar ikke med noe i tråden. Om du skal få studielån må studiestedet enten være akkreditert av NOKUT eller så må NOKUT akkreditere alle studieprogrammene de ønsker å opprette. 

Hvis du må ta opp fag på VGS som privatist, så trekkes dette fra årene med støtte. Hvis man får støtte i praksis, så trekkes dette også fra årene med støtte. 

NOKUT er fremdeles irrelevant, siden ts snakker om noe som ikke er relatert til NOKUT. Men du er flink til å provosere, det skal du ha

Mvh

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du må ta opp fag på VGS som privatist, så trekkes dette fra årene med støtte. Hvis man får støtte i praksis, så trekkes dette også fra årene med støtte. 

NOKUT er fremdeles irrelevant, siden ts snakker om noe som ikke er relatert til NOKUT. Men du er flink til å provosere, det skal du ha

Mvh

Det er relevant for å vise hvorfor TS umulig kan ha brukt opp årene med studiestøtte. Hun har åpenbart heller ikke tatt opp flere fag på en privatskole når hun enda ikke har karakter i 2py. Bare fordi du ikke vet hva nokut er, betyr ikke at det er irrelevant.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Det er relevant for å vise hvorfor TS umulig kan ha brukt opp årene med studiestøtte. Hun har åpenbart heller ikke tatt opp flere fag på en privatskole når hun enda ikke har karakter i 2py. Bare fordi du ikke vet hva nokut er, betyr ikke at det er irrelevant.

Du vet at det bare er å Google NOKUT, så vet alle hva det er? 

Nei det er ikke relevant og beviser ingenting, det at du vet hva NOKUT er.

Selvfølgelig kan TS ha tatt opp andre fag, eller hatt praksis, eller omvalg, eller andre kurs som påvirker antall år i lånekassen. Men skal man få svar på det må man nesten spørre ts. 

Skrevet
Unika skrev (På 22.5.2021 den 0.26):

Det går fint an jo ☺️ 
jeg har nettopp tatt fag på voksenopplæring i Vestland fylke. Sjekk ut din fylkeskommune. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 0.21):

Jeg har nettopp tatt matte 2py på voksenopplæringen i Vestland fylke. Så det er fullt mulig. Sjekk ut hjemmesiden til din fylkeskommune. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...