GÃ¥ til innhold

Sier du ifra til barna om de smatter mye ved matbordet?🙈

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn har en tendens til å bråke så mye når han spiser og drikker😂 Han kan smatte, lage mange lyder. Han drikker ikke en slurk, men han drikker og holder glasset inntil munnen hele tiden og sitter og super... Om dere skjønner? 
Jeg er litt redd for å si ifra, faren min fikk beskjed om det hele tiden når han var liten, og han ble nervøs.. 
Jeg vil ikke at barna skal bli det.. men samtidig er det fælt å høre på all smartingen 😂 Faren himler bare med øynene når jeg sier noe, han eier ikke manerer selv da!

Anonymkode: 9a3f1...b77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier fra. Ber dem tygge med munnen igjen, slutte med slurping og slafsing. Tenker det må læres, og bedre å øve på manerene når de er små. 

Anonymkode: 496d5...4e9

• Liker 38
Skrevet

Såklart jeg sier ifra! Jeg vil jo at barna mine skal bli godt likt. Og kunne gå i er selskap som eldre uten å være en gris.. 

Selv kan jeg ikke fordra når folk har dårlige manerer ved bordet. Da kan jeg liksågodt la være å spise, for jeg mister hele matlysten. 

• Liker 26
Skrevet

Nei, barn må få lov å smatte 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier dere da? Bare «slutt å slafs og smatte», eller sier dere hvorfor? 
Hvor strenge er dere på lyder?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en del av barneoppdragelsen å si ifra og å lære gode spisevaner, men på en pedagogisk og ikke på en masete måte.

Anonymkode: 72368...467

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

De aller minste er det ikke vits i å si noe til. Samtidig er det jo hyggelig om de blir invitert på middag hos venner/bli med hjem etter barnehagen mer enn en gang… Så jeg sier ifra, men prøver å gjøre det uten å være streng.

Anonymkode: 80d4c...15b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva sier dere da? Bare «slutt å slafs og smatte», eller sier dere hvorfor? 
Hvor strenge er dere på lyder?

Jeg har forklart det fra de var små. Jeg har måttet forklare noen ganger, men det gikk seg ganske raskt til. 
Men du har nok en større utfordring siden mannen din er en dårlig rollemodell der. 

• Liker 7
Skrevet

Ja. Barna har blitt flinke på å ikke slafse.  Gubben derimot...

• Liker 2
Skrevet

Hvis han hadde smattet så hadde han fått beskjed om å lukke munnen. Skulle da bare mangle at man gir ungene beskjed om å tygge med munnen igjen.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt sagt noe. Man forteller dem at man tygger med munnen lukket. Trenger jo ikke kjefte eller være streng. Men si at sånn er det bare.

Jeg husker fortsatt fra da jeg var liten at barna i en familie som innimellom besøkte naboen vår bare ble omtalt som "de med de to guttene som smatter så fælt". Man vil vel neppe at noen skal beskrive barna deres på den måten - og at det er det eneste man husker om dem 25 år senere. Lurer på om de fortsatt laget like mye lyd når de spiser..

Anonymkode: 45f37...cbf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For guds skyld si ifra, og gjør det klokkeklart hvordan man spiser sammen med andre. Det er helt innforjævlig å høre på, og lærer de det ikke som barn så fortsetter de bare. 

Anonymkode: 68959...7af

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier (sa) ifra. "Tygg med munnen igjen, er du snill." Den eldste sønnen min brukte lenger tid enn den yngste på å lære seg bordskikk (og det meste når det kommer til oppførsel). 

Om di gir beskjed på en ordentlig måte, og forklarer hvorfor, ser jeg ingen grunn til at barnet ditt skal bli nervøs. Dine besteforeldre har nok hatt en dårlig tilnærming til denne delen av oppdragelsen. 

Anonymkode: c0590...1cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber dem tygge med munnen igjen. Har helt avsmak på folk som smatter, så bordmanerer har vært viktig i oppdragelsen. Jeg er nok i overkant sær, men ungene har noen venner her som aldri får komme til middag igjen etter den ene gangen de var her og spiste. Slurping, slafsing, smatting, åpen munn. Jeg sa selvsagt ikke noe, men siden har det aldri passet når de spør om å få spise her 😅 Synd det går utover ungene, for det er jo foreldrene som har feilet. Men så spiser de sikkert på samme måte selv, så jeg får bare være takknemlig for at jeg slipper å være gjest hos dem.

Anonymkode: 38131...3f7

• Liker 6
Skrevet

Ja! Sier til min sønn på 8 år: kan du være så grei å lukke munnen når du spiser? P

AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å selv slafse høyt. Da blir barnet brydd og merker at det ikke er hyggelig når noen slafser. Funka på meg ettersom min far ikke hadde manerer når jeg var liten.

Anonymkode: 97ab4...9f1

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen er fire år nå, jeg sier ifra om han tuller, slafser og smatter med vilje. Er han uheldig og glemmer seg, og det kommer ett og annet slafs bryr jeg meg ikke, han tygger med munnen lukket stortsett. Jeg synes ikke man skal være alt for streng når de er små.

Anonymkode: ee9bd...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg sier selvsagt ifra.  Vil jo ikke at barna mine skal spise som griser . Utrolig pinlig om de skulle sitte å slafse i seg mat på besøk.  Dessuten hater jeg lyden.  Sier også ifra til samboeren min når han glemmer seg . 

Anonymkode: ad30a...fc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sier ifra. Av den grunn at jeg vil at barna mine skal vite hvordan de skal oppføre seg på besøk og i andre sosiale sammenhenger. 

Anonymkode: c880a...ab8

• Liker 2
Skrevet

Ja, dette er normal oppdragelse i min bok. Menn som ikke kan spise ordentlig er mindre smarte... Det er så elementært!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...