Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2005 #1 Skrevet 5. september 2005 Sukk - jeg kjøpte endel kyllingfilet for en stund siden og la det i frysen. Tok dem nettopp ut for å tine dem til morgendagens middag - for å oppdage at de gikk ut på dato for 13 dager siden. Er denne kyllingen "død" nå? En skal jo være forsiktig med kylling - men så har den jo ligget frossen hele tiden da. Hva ville dere gjort? Spist den eller kastet den? Den ser helt greit ut i fargen - men så er den jo fortsatt frossen da så er vel ikke så lett å si enda.
Elanor Skrevet 5. september 2005 #2 Skrevet 5. september 2005 Jeg hadde spist den, uten betenkeligheter. 13 dager over dato i frossen tilstand, er jo ingenting!
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2005 #3 Skrevet 5. september 2005 Takk takk. Det var det svaret jeg håpet på Hadde det vært kjøttdeig eller noe annet så hadde det ikke vært noen problemstilling, men så har jeg fått det for meg at en skal være litt ekstra forsiktig med kylling. Men som du sier - den er jo frossen, så hva kan egentlig ha skjedd med den?
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2005 #4 Skrevet 5. september 2005 Kjøper ofte kyllingfileer på tilbud og pakker i frysa jeg, går så bra så
Gjest piaf Skrevet 5. september 2005 #5 Skrevet 5. september 2005 Hadde det vært kjøttdeig eller noe annet så hadde det ikke vært noen problemstilling, men så har jeg fått det for meg at en skal være litt ekstra forsiktig med kylling. Men som du sier - den er jo frossen, så hva kan egentlig ha skjedd med den? ← Enig i at kyllingen garantert kan spises så lenge den ble fryst ned før utløpsdato. Men frossen mat kan nok også bli dårlig dersom den blir liggende altfor lenge (jf Meny-saken for et par år siden ). Det man forøvrig bør være ekstra nøye med når det gjelder kylling er tilberedningen, dvs. tilstrekkelig varmebehandling. Kylling må alltid gjennomstekes, og rå kylling må ikke komme i kontakt med mat som ikke skal varmebehandles (feks salat).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå